سهمیه‌ها در کنکور- سهمیه شاهد


با نام و یاد خدا بریم به بحث شیرین سهمیه بپردازیم. چرا میگم شیرین؟ چون از وقتی که یادم میاد و دیگران یادشون میاد، به هرکس میگفتی چرا دانشگاه قبول نشدی می‌گفت مگه سهمیه ها میذاره ما قبول شیم؟ بعد که بزرگتر شدم و به کنکور رسیدم فهمیدم که با رتبه اون آدما سهمیه که هیچ اگر ظرفیت هارو هم پنج برابر می‌کردن اینا قبول نمی‌شدند. از اون طرف هم خیلی از افراد که سهمیه داشتند هیچ دانشگاه دولتی قبول نمی‌شدند.حالا می‌گید مگر ممکنه کسی با سهمیه شاهد دانشگاه دولتی قبول نشه؟ توی این متن دقیقا میخوام همین شرایط را که حد نصاب قبولی ۷۰ درصد باشه توضیح بدم.

در سال‌های اخیر شرایط سهمیه‌ها از نظر افراد تحت پوشش و تقسیم بندی ظرفیت‌ها به کلی تغییر کرده است. تا قبل از سال ۹۳ ظرفیت هر کد رشته محل شامل ۱۰۵ درصد بود و به صورت ۷۰ درصد به ۳۰ درصد تقسیم بندی می‌شد. توضیح بدهم که آن ۵ درصد مازاد مخصوص همسر و فرزندان شهدا، که تعداد بسیار اندک هستند، بود که اگر توسط آن ها پر نمی‌شد، به صورت خالی باقی می‌ماند. آن ۷۰ درصد که اصطلاحا سهمیه مناطق گفته می‌شود همان سهمیه افراد عادی است که بر حسب کیفیت محل تحصیل به منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه تقسیم می شود. ۳۰ درصد باقی مانده نیز مختص جانبازان بالای ۵۰ درصد جانبازی، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها بود که در مجموع در سال ۹۱ حدود ۲۲۰۰ نفر بودند و اگر ۳۰ درصد ظرفیت توسط این افراد پر نمی‌شد به سهمیه مناطق تعلق می‌گرفت.

نکته قابل توجه در سهمیه شاهد این است که شما حتما بایستی حداقل ۷۰ درصد نمره نفر آخر قبول شده در آن کد رشته محل را کسب کنید که این باعث می‌شود که کلا حدود ۳۰۰ نفر در آن زمان توسط سهمیه شاهد به دانشگاه های طراز بالای کشور راه پیدا کنند.

از سال ۹۳ قوانین شروع به تغییر کرد! در سال ۹۳ تغییرات یسیار محدود بود؛ به این صورت که تمام مسایل گفته شده پابرجا بوند با این تفاوت که حداقل درصد جانبازی از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافت.

اما از سال ۹۵ یک تغییر کلی صورت گرفت. تقسیم بندی به این صورت شد که ۷۰ درصد ظرفیت به سهمیه مناطق (آزاد) اختصاص پیدا کرد. ۲۵ درصد ظرفیت به سهمیه شاهد و ۵ درصد باقی مانده نیز به سهمیه ایثارگران اختصاص یافت. این سهمیه ۲۵ درصد می‌شود همان ظوابط سهمیه ۳۰ درصد سابق را دارا است. اما سهمیه ۵ درصد که اضافه شده است، شامل جانبازان زیر ۲۵ درصد جانبازی و همسر و فرزندانشان و افرادی که حداقل ۶ ماه به صورت داوطلبانه در خط مقدم جبهه حضور داشته اند و اصطلاحا رزمنده بوده‌اند و همچنین همسر و فرزندان ایشان.

نکته قابل توجه این است که در صورت پر نشدن سهمیه ۲۵ درصد توسط مشمولین (نیاوردن حد نصاب) که هیچگاه نیز پر نمی شود، باقی مانده آن به سهمیه ۵ درصد اختصاص می‌یابد که باز هم پر نمی‌شود و مازاد آن نیز به سهمیه آزاد تعلق می‌گیرد که البته کار را نسبت به قبل اندکی سخت می‌کند. ناگفته نماند که به گفته کارشناسان در کنکور حدود ۱۶ نوع سهمیه مختلف (هییت علمی، مناطق و…) داریم که سهمیه شاهد یکی از آن ها است و تنها جزیی از آن را تشکیل می‌دهد.

در پایان این نکته اساسی را همیشه در نظر داشته باشید که هر کدام از این دسته ها تنها با خودشان مقایسه و رتبه بندی می‌شوند و رتبه آنها تاثیری در رتبه مناطق آزاد یا دیگر بخش‌ها ندارد پس نسبت به رتبه خود بهانه‌ای وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *