رسیدگی به اختلاف بیمه گر و بیمه گذار


رسیدگی به اختلاف بیمه گر و بیمه گذار

چنانچه بیمه گر و بیمه گزار نتوانند به اختلاف خود از طریق کارشناسی و داوری پایان دهند رای مرجع قضایی مرجع صلاحیت دار برای رسیدگی به این اختلاف خواهد بود.

این مورد می تواند یکی از شروط بیمه نامه خصوصا بیمه های مسولیت باشد، پس در بیمه نامه های مسولیت خود به این موضوع توجه کنید که در شرایط بیمه نامه گنجانده شده باشد.

کدام مرجع مسول رسیدگی به اختلافات فیما بین بیمه گر و بیمه گذار می باشد

  • اگر موضوع اختلاف بیمه‌گر و بیمه‌گذار باشد در شهرها کمتر از پنج میلیون تومان و در مناطق روستایی کمتر از دو میلیون تومان به شوراهای حل اختلاف ‌می‌توانند مراجعه می‌کنند.
  • اما بیشتر از این مقدار باید به دادگاه‌های عمو‌می‌ حقوقی بروند، مگر اینکه دو طرف دعوا توافق کنند که رسیدگی به اختلافاتشان، که حقوقی نیز هست در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار بگیرد.

جایگاه داوری در حل اختلافات بیمه‌ای

مطابق با ماده ۲۶  آیین نامه شماره ۸۰  مصوبات شورای عالی بیمه

هرگونه‌ اختلاف‌ ناشی‌ از تفسیر و یا اجرای‌ این‌ بیمه‌نامه، در صورتی‌ که‌ از طریق‌ مذاکره‌ حل‌ وفصل‌ نشود به‌ داور مرضی‌الطرفین‌ ارجاع‌ خواهد شد و رأی داور‌ مزبور قطعی‌ و برای طرفین ‌لازم‌الاتباع‌ است‌. در صورتی‌ که‌ طرفین‌ در مورد انتخاب‌ داور‌ مرضی الطرفین به‌ توافق‌ نرسند موضوع‌ به‌ هیأت داوری ارجاع و به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

  1.  هر یک از طرفین‌ یک نفر داور‌ اختصاصی تعیین‌ و به‌ طرف‌ دیگر معرفی ‌می نماید.
  2. داوران اختصاصی‌ قبل‌ از بحث‌ درباره موضوع‌ مورد اختلاف‌ به‌ اتفاق،‌ داور‌ دیگری‌ را به‌ عنوان‌ سرداور انتخاب‌ خواهند نمود.
  3. رأی هیأت‌ داوری با اکثریت‌ آرا، معتبر و برای‌ طرفین‌ لازم‌الاتباع‌ خواهد بود.
  4. در صورتی که‌ هر یک‌ از طرفین‌ تا ۳۰ روز بعد از انتخاب‌ و معرفی‌ داور‌ طرف‌ مقابل‌، داور‌ اختصاصی‌ خود را تعیین‌ نکند و یا داوران اختصاصی‌ تا ۳۰ روز در مورد تعیین‌ سرداور‌ به‌ توافق‌ نرسند هر یک‌ از طرفین می‌توانند حسب‌ مورد از دادگاه‌ ذی صلاح‌ درخواست‌ تعیین‌ داور یا سرداور ‌بنماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *