فسخ قرارداد بیمه


چطور می توان یک قرارداد بیمه را فسخ نمود؟

  • در بیشتر بیمه نامه ها بیمه گزار و بیمه گر حق فسخ قرارداد را دارا هستند.
  • اگر بیمه گر بر اساس شرایط بیمه نامه قرارداد بیمه را فسخ کند باقیمانده حق بیمه را متناسب با باقیمانده مدت بیمه به صورت روز شمار به بیمه گزار پس خواهد داد.
  • اگر فسخ قرارداد توسط بیمه گزار باشد حق بیمه برگشتی به نرخ حق بیمه کوتاه مدت محاسبه و پس داده خواهد شد.
  • بیمه گزار هر زمان که بخواهد می تواند بیمه نامه را فسخ کند اما توجه کنید در زمان انعقاد قرارداد بیمه حق فسخ لحاظ شده باشد.

فسخ قرارداد بیمه بدون اختیار طرفین

قرارداد بیمه ممکن است در موارد زیر منفسخ شود، یعنى ممکن است قرارداد بیمه بدون میل و اختیار طرفین قرارداد و به‌خودى خود از هم گسیخته شود.

  1. در صورتى‌که مورد بیمه در نتیجهٔ وقوع حادثه‌اى جز حادثهٔ بیمه‌شده کاملاً از بین برود. طبیعى است که در صورت از بین‌رفتن مورد بیمه وقوع خطر متصور نیست لذا بیمه موضوعیت خود را از دست مى‌دهد. مثل اینکه مورد بیمه‌اى در مقابل سرقت بیمه ‌شده است ولى آتش‌سوزى آن‌را کاملاً از میان ببرد. ذکر این نکته بدان سبب ضرورت دارد که اگر قسمتى از مورد بیمه از بین برود بیمهٔ قسمت باقیمانده ادامه مى‌یابد.
  2. در صورتى‌که اجازهٔ عملیات بیمه‌اى از بیمه‌گر سلب شود. مانند اینکه مقامات صلاحیت‌دار، پروانهٔ کار شرکت بیمه‌اى را کلاً یا براى رشته‌اى که بیمه‌ٔ مورد نظربه آن مربوط مى‌شود لغو کنند و به او اجازه ندهند فعالیت خود را ادامه دهد.

فسخ قرارداد بیمه توسط بیمه گر

  1. به علت عدم پرداخت حق بیمه
  2. فسخ بعد از هر خسارت
  3. تغییر وضعیت بیمه گذار
  4. عدم رعایت اصل حسن نیت بدون عمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *