دانلود مقاله بررسی سیاست قیمت گذاری محصولات کشاورزی طی سه برنامه ی توسعه ای در ایران


دانلود مقاله بررسی سیاست قیمت گذاری محصولات کشاورزی طی سه برنامه ی توسعه ای در ایران

سیاست کشاورزی ایران را می توان در دو دسته سیاست قیمت گذاری و سایر حمایت ها قرار داد . سیاست قیمت گذاری نیز شامل سیاست خرید تضمینی است . که با تصویب قانون خرید تضمینی محصولات اساسی در سال 1368 توسط مجلس شورای اسلامی به شکل قانون در آمد . بر اساس این قانون دولت به خرید از کشاورزان در قیمت های تضمینی متعهد می گردد که هر سال پیش از سال زراعی اعلام می شود . محصولات خریداری شده در ابتدا شامل گندم ، برنج ، جو ، ذرت ، چغندر قند ، پنبه ، دانه های روغنی ، پیاز ، سیب زمینی ، چای و علوفه بود . این قانون در سال 1372 مورد بازنگری قرار گفت و محصولات دیگری همچون کشمش ، خرما ، سیب ، پرتقال ، پیله ابریشم و انار شامل آن شد .

تسری قانون خرید تضمینی به محصولاتی همچون پنبه ، دانه آفتابگردان و سویا ، البته به صورت موقتی وجود دارد . هدف از اعمال این قانون حمایت از محصولات اساسی و راهبردی ، ایجاد تعادل و توازن با سایر محصولات ، کنترل زیان تولید کشاورزی و حمایت از کشاورزان در مقابل ضرر و زیان می باشد . )

آنچه در رابطه با این قانون و دخالت دولت در بازار این محصولات باید به آن پاسخ داد ، میزان حمایت دولت از بخش کشاورزی با بهره گیری از سیاست قیمت تضمینی می باشد . در این مقاله برای پاسخ به این پرسش بر مبنای موافقت نامه کشاورزی دور اروگوئه عمل شده و حمایت قیمتی از محصول و حمایت نهاده های تولید محاسبه و از مجموع آن معیارهای کلی حمایت در بخش کشاورزی محاسبه گردیده است . به علاوه چون یکی از معیار قیمت گذاری در سازمان جهانی تجارت ، قیمت های مرزی می باشد ، مقایسه ای بین قیمت داخلی و خارجی محصولات و نهاده های تولید انجام شده است . برای این کار لازم است ابدا متدولوژی محاسبه حمایت ها ( AMS ) مورد بررسی قرار گیرد .

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 11
حجم: 21.8 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *