دانلود پروپوزال طراحی مجتمع فرهنگی با رویکرد معماری پایدار در تبریز


دانلود پروپزال طراحی مجتمع فرهنگی با رویکرد معماری پایدار در تبریز

Desiging of Cultural Center Besed on constant Architecture in Tabriz

–  بیان مسأله(تشریح ابعاد و حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله)

معماری اگرچه ریشه در خاک دارد و پای بر زمین، اما آزادانه و سبک­بال سر برآسمان می­ساید و نفس می­کشد و به سبزه و آب می­آمیزد و با آدمی زندگی می­کند و فرهنگ بشری آن را به مانند مجسمه­ای شکل می­دهد و راز پایداری معماری، همانا شناخت فرهنگ بستر آن می باشد (روح الامینی).

فرهنگ از دو جزء (فر) به معنای بالا، بیرون، پیش­ و هنگ به معنی کشیدن است، که بر روی هم به معنی پیش کشیدن (پیش بردن) ؛ بیرون کشیدن و بالا کشیدن استعداد­های ذاتی نهفته در نماد فرد و اجتماع است. واژه فرهنگ به معنی کشت و پرورش به کار رفته و به مجموعه سنن و آداب، اسطوره­ها، شناخت­ها، دانش­ها، هنرها و آن چه که به کمک انسان پدید آمده باشد، فرهنگ گفته    می­شود (احمدی، ۱۳۸۹).

با­ پیشرفت تمدن مفهوم فرهنگ و تربیت گسترش می­یابد، هر نسلی نیز تحت تاثیر تربیت نسل قبل قرار می­گیرد و جایگزین او  می­شود. به تدریج نسل جدید آموخته­های نسل قبل را تکمیل کرده وبه آیندگان می سپارد. اما آن چه که این نسل­ها را به یکدیگر پیوند می­دهد، فرهنگ و آداب و رسوم آن­ها است.

عدم شناخت کافی از رابطه بین بنیان­های فرهنگی–  اجتماعی جامعه ایرانی و معماری از مسائل اساسی معماری ایران می باشد،

یکی از علل اساسی این مسئله عدم شناخت زمینه­های علمی مناسبی است که بتواند عوامل فرهنگی_ اجتماعی در ارتباط با معماری را بررسی کند ( عزیزی، دلپذیری، مقدم، 1391).

فرهنگی که پشتوانه آن گذشتگان و حافظ آن آیندگان هستند. بنابراین لزوم پرورش صحیح و همه جانبه جوانان و کودکان به عنوان عوامل پیشرفت جامعه ضروری است. مفهوم تربیت، آماده ساختن فرد است به نوعی که نسبت به محیط سازگاری یابد و بتواند در آن دخل و تصرف کند. این امر باید از سنین کودکی آغاز شود و البته هیچ­گاه متوقف نشود (پوریوسف زاده،1389). چون کودکان و نوجوانان دوران بحرانی و مهمی را پشت سر می­گذراند. بدون راهنمائی مدبرانه افرادی که مسئولیت تربیت آن­ها را به عهده دارند و ممکن است به انحراف و نگرانی­های فراوان دچار شوند. به همین علت کمک به آن­ها برای درک دگرگونی­ها و چگونگی رویارویی با آن­ها و نیز شناسایی خود و چیرگی بر نیروهای درونی همه از وظایفی است که مراکز آموزشی برای دست­یابی به یکی از اهداف خود، یعنی پرورش دادن یک شخص متعادل و نرمال، انجام می­دهند. مطالب فوق را این گونه    می­توان جمع بندی کرد که اکنون در دوره سلطنت فرهنگ به سر می‌بریم و مهم ترین بناهای دوره ما فرهنگسراها هستند. امروزه فرهنگسراها با عملکرد و توجه خاص طراحی و مورد بهره برداری قرار می گیرد (عزیزی،1391).

به نظر می­رسد لزوم به پرداختن به مسله فرهنگسرا درقالب یک طرح معماری و یک رویکرد معماری در ایجاد یک بنای پایدار و اهمیت و لزوم اماکنی مانند فرهنگسراها نتها می­تواند زمینه رشد و تعالی جامعه را فراهم آورد بلکه می­تواند در حفظ، اصلاح، و ترویج و گسترش زبان، گویش، فرهنگ و آداب هر منطقه نقشی بنیادی و اصلاح گری را ایفا و مراجعی برای تحقیق و پژوهش تمامی اقشار جامعه و محلی برای تبادل افکار و اندیشه­های نو در جامعه گردد. و در این تحقیق و پایاننامه سعی بر این خواهد بود طرحی ارائه شود که نه تنها اهتمام به ایجاد بنای در راستای معماری پایدار دارد بلکه سعی خواهد شد اقلیم و نیازها و فرهنگ همان منطقه نیز رعایت شود و هم جوابگوی سایر مناطق و سایر اقلیم ها نیز باشد.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 13
حجم: 259 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *