دانلود تحقیق تغییر جنسیت از نظر فقهی و حقوقی


دانلود تحقیق تغییر جنسیت از نظر فقهی و حقوقی

چکیده

آنچه در این تحقیق مدنظر است، بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت به طور جامع و کلی می باشد. البته در بسیاری موارد نتیجه بحث فقهی و حقوقی (درحقوق ایران) یکسان است، چه اینکه حقوق ایران مخصوصاً قانون مدنی ایران و قانون مجازات اسلامی بر اساس فقه امامیه تدوین شده است.

این مسأله به عنوان یک پدیده (تقریباً) خارجی و نوظهور، زمینه ساز پرسش های فراوان فقهی و حقوقی است که عمدتاً این مباحث در باب حقوق خانواده است. مانند جواز یا عدم جواز تغییر جنسیت، بقا یا عدم بقای ازدواج، پس از تغییر جنسیت یکی از زوجین، ولایت و سرپرستی شخص پس از تغییر جنسیت، مسأله ارث، نفقه، مهریه، عناوین خانوادگی و… .

 

واژگان کلیدی :

تغییرجنسیت ـ خنثی ـ فقه اسلامی ـ حقوق ایران.

 

مقدمه

«تغییر جنسیت» به معنای تبدیل یا تغییر جنسیت یک فرد از مذکر به مؤنث، یا از مؤنث به مذکر، یا از خنثی به مذکر، یا از خنثی به مؤنث، یا از مذکر به خنثی، و یا از مؤنث به خنثی، و به طور کلی عبارت است از تبدیل و تغییر جنسیت فرد از یک حالت به حالت دیگر.  آنچه موضوع تغییر جنسیت را از اهمیت ویژه ای برخوردار ساخته است، پیشرفت تکنولوژی و توسعه دانش جراحی و امکان تغییر جنسیت است. در گذشته تغییر جنسیت و تبدیل پسر به دختر و برعکس، امری ناممکن تلقی می شد، اما در دهه های اخیر هزاران عمل تغییر جنسیت به وقوع پیوسته است. علت دیگر اهمیت بحث فوق پرسش های فراوانی است که همواره درباره تغییر جنسیت مطرح می شود. تقریباً تمام مراجع تقلید معاصر، در رساله های جدید خود (موسوم به رساله استفتائات) درباره تغییر جنسیت اظهار نظر نموده اند. از این رو هرچند تغییر جنسیت یک بحث نو و جدید است، ولی گستره و دامنه آن فراگیر است.

«تغییر جنسیت» به معنای تبدیل یا تغییر جنسیت یک فرد از مذکر به مؤنث، یا از مؤنث به مذکر، یا از خنثی به مذکر، یا از خنثی به مؤنث، یا از مذکر به خنثی، و یا از مؤنث به خنثی، و به طور کلی عبارت است از تبدیل و تغییر جنسیت فرد از یک حالت به حالت دیگر.

 

بیان مساله:

امروزه بررسى مسأله «تغییر جنسیت» نه تنها از دید پزشکى، بلکه به لحاظ مباحث حقوقى حائز اهمیّت است. اگرچه در گذشته این مباحث کم و بیش وجود داشته، ولى اکنون با پیشرفت تکنولوژى و علم پزشکى، ابعاد جدیدترى در فراروى ما گشوده شده است و در نتیجه آن، ده ها موضوع جدید ایجاد شده، که نیاز است در فقه و حقوق، براى آن ها جواب هایى بیان گردد.

عدّه اى از فقهاى شیعه، «تغییر جنسیّت» را از جمله مسائل مستحدثه و جدید شمرده اند و در این راه کوشش هایى انجام داده اند. شاید بتوان گفت اوّلین فقیهى که در این زمینه مسایلى را بیان داشته است، بنیان گذار جمهورى اسلامى ایران، حضرت امام خمینى(ره)است که حدود سال1342شمسى،احکام تغییر جنسیّت را در جلد دوّم تحریرالوسیله به رشته تحریر درآورده است.

«تغییر جنسیّت»، زمینه ساز مسائل و مباحث جدیدى در حقوق و فقه است که در این نوشتار به طور خلاصه بدان توجّه شده است. امید است که صاحب نظران، طلّاب و دانشجویان با نقد و بررسى، به رشد و بالندگى مبحث تغییر جنسیّت، که در نوع خود از مسائل جدید محسوب مى شود، کمک نمایند.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

آنچه که باعث اهمیت مساله تغییر جنسیت شده این است که در هر هفته، یک تغییر جنسیت در ایران اتفاق می‌افتد، یعنی با عمل جراحی، مرد تبدیل به زن یا زن تبدیل به مرد می‌شود.

به ادعای یکی از پزشکان، تاکنون تنها 650 عمل تغییر جنسیت در ایران به توسط او انجام گرفته که اگر آمار دیگر  پزشکان، به این رقم اضافه شود، تقریبا 3هزار تغییر جنسیت در ایران اتفاق افتاده است و اگر آمار دیگر کشورها، نیز به این رقم اضافه شود، نشان از اهمیت موضوع می‌دهد که باید از حیث فقهی و حقوقی به این مسئله پرداخته شود.

در کشور عربستان،‌با اینکه این عمل، از طرف علمای آن کشور حرام اعلام شده است، باز هم عمل تغییر جنسیت رخ داده است و یک بیمارستان ویژه به این عمل اختصاص داده شده ا ست.

مساله مستحدثه

تغییر جنسیت، از مسایل مستحدثه می‌باشد که سابقا” وجود نداشته و در کتاب‌های فقهی علمای قدیم، نیز بحثی در این رابطه مطرح نشده است.

بحث خنثی و تشبیه به تغییر جنسیت

مبحث خنثی، از مباحث نزدیک به تغییر جنسیت می‌باشد؛ البته در بحث خنثی، دو جنسی بودن مطرح شده است که این بحث در «کتاب الارث» یا «کتاب‌النکاح» به صورت مفصل بیان شده است، مثلا ارث خنثی چه مقدار است؟ آیا می‌تواند ازدواج کند؟ و بعد هم، بحث خنثای مشکله و غیر مشکله را بیان می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که خنثای مشکله نمی‌تواند ازدواج کند.

همچنین در فقه ما، بحثی به نام «تشبه» وجود دارد که افرادی خود را شبیه جنس مخالف می‌کنند، مثلا مردان ظاهر خود را شبیه زنان درست می‌کنند، لباس زنانه، می‌پوشند و یا بالعکس.

چکیده 1
مقدمه 2
بیان مساله

اهمیت و ضرورت تحقیق

سوالات تحقیق

تاریخچه تغییر جنسیت در ایران وجهان

3

4

6

7

فصل اول

تغییر جنسیّت از منظر فقهى و حقوق

8
تاثیر حقوقی، فقهی و اجتماعی فتوای حضرت امام(ره) 9
تغییر جنسیت از نظر فیزیولوژى 11
انواع تغییر جنسیّت 14
تغییر جنسیّت و مسأله بقاى ازدواج 17
تغییر جنسیّت و مسأله مهریّه 20
تغییر جنسیّت و مسأله ارث 24
تغییر جنسیّت و مسأله عدّه 26
تغییر جنسیّت و مسأله عناوین خانوادگى 27
تغییر جنسیّت و مسأله ولایت و سرپرستى کودکان 29
بخش دوم:

پیامدهای حقوقی اصلاح جنسیت در نظام حقوقی ایران و رویۀ دیوان اروپایی حقوق بشر 31

وضعیت شرعی اصلاح جنسیت

نظام حقوقی ایران

مقایسه‌ای بین علمای شیعه و علما اهل تسنن

نتیجه گیری

33

39

55

56

منابع 57

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 68
حجم: 878 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *