دانلود طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی تولیـد و بسته بندی نمـک یددار


مقدمــه :

کمبود ید سلامتی انسان ها را از راههای مختلف به مخاطره می‌اندازد. مهم ترین تاثیر منفی کمبود ید، عدم رشد طبیعی مغز انسان است. بعضی از عوارض ناشی از کمبود ید، در صورت بروز، غیر قابل جبران می‌باشند اما همه این عوارض به طور کلی و به سادگی با استفاده از یکسری تکنیک ها و روشهای افزودن ید به مواد مصرفی قابل پیشگیری هستند، به طوری که مسئولین بهداشت و سلامتی و سازمان های بین المللی به طور فزاینده ای تشخیص داده اند که پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید یک هدف قابل حصول می‌باشد که منافع زیادی برای مردم جهان خواهد داشت.

روش‌های اضافه کردن ید:

الف- نمک ایده آل‌ترین وسیله برای اضافه کردن ید است زیرا هر فردی به طور روزانه احتیاج به حد معمولی از نمک خئاهد داشت. تکنیک های اضافه کردن ید به نمک بسیار ساده هستند . ضمن اینکه اضافه کردن ید ، ظاهر و مزه نمک را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

ب- اضافه کردن ترکیبات یددار به آب آشامیدنی.

پ- توزیع قرص‌های حاوی ترکیبات ید.

ت- تزریق روغن های حاوی ترکیبات ید.

نحوه یددار کردن نمک :

الف- مخلوط کردن خشک: این روش برای نمک پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب- اضافه‌کردن ترکیبات‌یدبه صورت‌قطره‌ای: که برای نمک‌کریستال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پ- روش اسپری کردن.

ت-تماس محلول اشباع شده نمک و ترکیبات ید با هم و سپس خشک کردن نمک.

از بین روشهای فوق الذکر روش اسپری کردن و مخلوط کردن خشک موفقیت‌آمیزتر از سایر روش‌ها هستند.

با توجه به اهمیت مصرف ید و تاکید مسئولین بر توزیع سراسری نمک های یددار، توجیه اقتصادی اجرای این طرح مناسب بوده ضمن اینکه با اجرای این طرح ، می‌توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می‌توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18
حجم: 105 کیلوبایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *