درگذشت رابرت ونچوری، بنیانگذار معماری پست مدرن


رابرت ونچوری شاخص ترین معمار سبک پست مدرن و نماد معماری آمریکایی در سن 93 سالگی درگذشت. ونچوری در میان بسیاری از معمارن برتر و صاحب سبک قرار داشت و کسب پریتزکر پرایز 1991، عضو موسسه معماری آمریکایی، و عضو افتخاری موسسه سلطنتی معماری بریتانیا از مهم ترین دستاوردهای وی می باشد که ستایش و تشویق بسیاری از جوامع معماری و هنری را به همراه داشت. وی به همراه همسر خود، دنیس اسکات براون از سال 1964 تا 2012 به کار مشغول بودند. میراث وی تحت نام (VSBA (Venturi Scott Brown Associates همچنان ادامه دارد.

رابرت ونچوری به واسطه تناقضات پیچیده کار خود و سبک کار منحصربه فردش یکی از پیشگامان جنبش معماری پست مدرن و نظریه پردازان قرن 20 محسوب می شود. به طور قطع پروژه خانه مادر ونچوری جزء شناخته شده ترین و مهم ترین پروژه های وی به شمار می رود. به واسطه پروژه ها، خروجی متون و مقالات نوشته توسط ونچوری و اسکات براون، جرقه جنبش معماری از طریق تسلط بر روی سبک مدرنیسم به تکوین جنبش معماری در قرن بیستم منجر شد.

ونچوری طرفدار ارجاعات تاریخی در معماری بود و اعتقاد داشت مدرنیسم، هویت معماری (هم محلی و هم تاریخی) را از بین برده و از ساختاری شهری جدا کرده است. اعتقاد و سبک کار وی در طول سالیان کار با کمپانی خود به نام VSBA منعکس کننده دیگاه اش بود. به عنوان مثال خانه مادر ونچوری یک مرجع انتزاعی بروز شده در مورد تایپولوژی خانه های آمریکایی است. در این پروژه، نما و کانسپت طراحی کاملا به خانه های شیب دار ویلایی آمریکایی شباهت دارد. اما این سبک منازل در قرن 18 یا 19 سیرکولاسیون و پلان استانداردی در اختیار نداشتند. و نچوری با حل مسئله پلان و خلق ارتباط فضایی مدرن و قالب یک حجم کلاسیک، تلفیقی بی نظیر از یک خانه ویلایی را به نمایش گذشت که تا سال ها منبع الهام بسیاری از معماران شد.

ونچوری به دلیل کهولت سن در سال 2012 بازنشسته شد. در حال حاضر اسکات براون در شرکت VSBA تحت هدایت دنیل مک کوبری به کار خود ادامه می دهد. متاسفانه بسیاری از پروژه های این شرکت زیر انتقادات شدیدی قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *