پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک
دانلود بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک شرکت
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل سازمانی بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک کشت وصنعت و دامپروری … انجام شدهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران کشت و صنعت و دامپروری … تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و حجم نمونه برای مدیران 40 و برای کارمندان 128 برآورد شدهاست. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. که براساس طیف لیکرت مقیاسبندی گردیدهاست. یافتههای تحقیق نشانداد که مشارکت مدیران ارشد و مشارکت تیمی کارکنان و پذیرش کارکنان وفرهنگ سازمانی در موفقیت برنامهریزی استراتژیک شرکت کشت و صنعت و دامپروری … تاثیر دارند. و همچنین آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت موفقیت برنامهریزی استراتژیک و همچنین ساختار سازمانی تاثیر ندارند.
واژههای کلیدی:
برنامهریزی استراتژیک، آگاهی مدیران، پذیرشکارکنان، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی
– عنوان و موضوع تحقیق
عنوان تحقیق «بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک کشت صنعت و دامپروری …» میباشد. موضوع اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک کشت صنعت و دامپروری … است.
1-2- بیان مساله
مدیران باید حتىالامکان نسبت به عوامل سازمانى شناخت و آگاهى داشته باشد (استایل، 2010). پرسشهایى که در این زمینه مطرح است از این قرار هستند: چند نفر در تصمیمگیرىها دخالت دارند؟ آنها چه کسانى هستند؟ معیارهاى ارزشیابى آنها چیست؟ و سیاستها و محدودیتهاى شرکت در مورد خریداران کدام هستند؟ آگاهى از روندهاى سازمانى که به امور برنامهریزی استراتژیک مربوطه مىشوند براى کارکنان و مدیران لازم است؟برنامه ریزی استراتژیک گونهای از برنامهریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی میتواند دارای عمر کوتاه یا بلند باشد برنامهریزی استراتژیک میتواند برنامه ریزی بلندمدت یا کوتاهمدت باشد اما متفاوت از آنهاست. واژه «استراتژیک» معنی هر آنچه را به استراتژی مربوط باشد در بردارد. واژه «استراتژی» از کلمه یونانی «استراتگوس» گرفته شده است که به معنای رهبری است. برنامهریزی استراتژیک کوششی است ساختیافته برای اتخاذ تصمیمهای اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیتها و دلیل انجام آن فعالیتها توسط سازمان را شکل داده و مسیر میبخشد. همانطور که استراتژی نظامی پیروزی در جنگ است، برنامهریزی استراتژیک نیز طرق انجام مأموریتهای سازمان را دنبال میکند. (گراتز، 2002) برنامهریزی استراتژیک دارای مزایای زیادی است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– قبل از پیش آمدن مشکلات احتمالی از وقوع آنها خبر میدهد.
– به علاقمند شدن مدیران به سازمان کمک میکند.
– تغییرات را مشخص کرده و شرایط عکسالعمل در برابر تغییرات را فراهم میکند.
– هر نیازی را که برای تعریف مجدد سازمان ضروری است تعیین میکند.
– برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بستر مناسب ایجاد میکند.
– به مدیران کمک میکند که درک روشنتری از سازمان داشته باشند.
– شناخت فرصت های بازارهای آینده را آسانتر میسازد.
– دیدی هدفمند از مسائل مدیریت ارائه میدهد.
– قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و کنترل فعالیت ها ارائه میدهد.
– به مدیران کمک میکند که تا در راستای اهداف تعیین شده تصمیمات اساسی را اتخاذ کنند.
– به نحو مؤثرتری زمان و منابع را به فرصتهای تعیین شده تخصیص میدهد.
– هماهنگی در اجرای تاکتیک هایی که برنامه را به سرانجام میرسانند بوجود میآورد.
– زمان و منابعی را که باید فدای تصحیح تصمیمات نادرست و بدون دید بلندمدت گردند، به حداقل میرساند.
– قالبی برای ارتباط داخلی بین کارکنان به وجود میآورد.
– ترتیبدهی اولویت ها را در قالب زمانی برنامه فراهم میآورد.
– مزیتی برای سازمان در مقابل رقیبان به دست میدهد.
– مبنایی برای تعیین مسئولیت افراد ارائه داده و به موجب آن افزایش انگیزش را باعث میشود.
– تفکر آیندهنگر را تشویق میکند.
– برای داشتن یک روش هماهنگ، یکپارچه همراه با اشتیاق لازم از سوی افراد سازمان در برخورد با مسائل و فرصتها، انگیزش ایجاد میکند. (گراتز، 2002)
فهرست مطالب
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- عنوان و موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………………. 1
1-2- بیان مساله………………………………………………………………………………………………………….. 1
1-3- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 3
1-4- سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 3
1-5- فرضیههای تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4
1-6- اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………… 4
1-7- متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 5
1-8- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………….. 5
1-9- مدل عملیاتی………………………………………………………………………………………………………. 6
1-10- ساختار تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 7
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………….. 9
2-1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 9
2-1-2- تعریف برنامه ریزی………………………………………………………………………………………….. 10
2-1-3- ویژگیهای برنامهریزی………………………………………………………………………………………. 11
2-1-4- ابعاد مختلف برنامهریزی……………………………………………………………………………………. 12
2-1-5- برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………. 13
2-1-6- نظام برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………….. 15
2-1-7- ویژگیهای برنامهریزی استراتژیک……………………………………………………………………….. 16
2-1-8- اهمیت برنامهریزی استراتژیک……………………………………………………………………………… 18
2-1-9- مدل برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………………………… 19
2-1-10- مزایای برنامهریزی استراتژیک……………………………………………………………………………. 21
2-1-11- محدودیتهای برنامهریزی استراتژیک…………………………………………………………………. 23
2-1-12- برنامهریزی بلندمدت و برنامهریزی استراتژیک……………………………………………………….. 23
2-1-13- مدل کلی مدیریت استراتژیک……………………………………………………………………………. 25
2-1-14- مدل تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………………………. 26
2-1-15- موانع تدوین برنامههای استراتژیک……………………………………………………………………… 29
2-1-16- موانع اجرای برنامه های استراتژیک ……………………………………………………………………. 29
2-2- عوامل موثر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………. 32
2-2-1- جلب مشارکت مدیران ارشد در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک……………………………………. 32
2-2-2- آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت برنامه ریزی استراتژیک……………………………………. 38
2-2-3- ایجاد و حفظ مشارکت تیمی کارکنان در فرایند برنامه ریزی استراتژیک…………………………. 41
2-2-4- پذیرش کارکنان در فرایند برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………. 45
2-2-5- فرهنگ سازمانی در فرایند برنامهریزی استراتژیک…………………………………………………….. 47
2-2-6- ساختار سازمانی در فرایند برنامهریزی استراتژیک…………………………………………………….. 52
2-2-7- موفقیت برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………… 55
2-3- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 57
فصل سوم: مواد و روش ها
3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 59
3-2- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………. 59
3-3- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………… 60
3-4- ابزار جمعآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………. 60
3-5- روائی و پایائی ابزار سنجش…………………………………………………………………………………… 60
3-6- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 61
3-7- محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 62
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادههای آماری……………………………………………………………………….. 62
فصل چهارم : نتایج
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 64
4-2- توصیف آماری سؤالات پرسشنامه……………………………………………………………………………. 65
4-3- توصیف آماری متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………. 68
4-4- تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای آماری…………………………………………………………………… 74
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 80
5-2- نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………. 80
5-3- ضعف و قوت شرکت کشت و صنعت بر اساس عوامل سازمانی موثر در موفقیت برنامهریزی استراتژیک 83
5-4- پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………… 85
5-4-1- پیشنهادها در راستای تحقیق ………………………………………………………………………………. 85
5-4-2- پیشنهادها برای محققان آتی………………………………………………………………………………… 87
مـنابـع………………………………………………………………………………………………………………………. 88
الف) منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………. 88
ب- منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 91
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………….. 92
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- ویژگی سیستم برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………. 16
جدول 2-2- تفاوت برنامهریزی استراتژیک با برنامهریزی بلندمدت………………………………………….. 24
جدول 3-1- شیوه امتیازدهی طیف لیکرت…………………………………………………………………………. 60
جدول 3-2- پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………. 61
جدول 3-3- قلمرو زمانی تحقیق…………………………………………………………………………………….. 61
جدول 4-1- توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونه آماری به سوال جنسیت…………………………….. 65
جدول 4-2- توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال میزان تحصیلات………………….. 66
جدول 3-4- توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال سابقه فعالیت……………………… 67
جدول 4-4- توزیع آمار توصیفی مشارکت مدیران ارشد در موفقیت برنامهریزی استراتژیک…………… 68
جدول 4-5- توزیع آمار توصیفی مشارکت تیمی کارکنان در موفقیت برنامهریزی استراتژیک …………. 69
جدول4-6- توزیع آمار توصیفی پذیرش کارکنان در موفقیت برنامهریزی استراتژیک…………………….. 70
جدول 4-7- توزیع آمار توصیفی آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک……… 71
جدول 4-8- توزیع آمار توصیفی ساختار سازمانی……………………………………………………………….. 72
جدول 4-9- توزیع آمار توصیفی فرهنگ سازمانی……………………………………………………………….. 73
جدول 4-10- میانگین متغیر مشارکت مدیران ارشد……………………………………………………………… 74
جدول 4-11- آزمون T یک نمونهای متغیر مشارکت مدیران ارشد…………………………………………… 75
جدول 4-12- میانگین متغیر مشارکت تیمی کارکنان…………………………………………………………….. 75
جدول 4-13- آزمون T یک نمونهای متغیر مشارکت تیمی کارکنان………………………………………….. 75
جدول 4-14- میانگین متغیر پذیرش کارکنان………………………………………………………………………. 76
جدول 4-15- آزمون T یک نمونهای متغیر پذیرش کارکنان……………………………………………………. 76
جدول 4-16- میانگین متغیر آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت موفقیت برنامهریزی استراتژیک…. 77
جدول 4-17- آزمون T یک نمونهای متغیر آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت موفقیت برنامهریزی استراتژیک 77
جدول 4-18- میانگین متغیر ساختار سازمانی در موفقیت برنامهریزی استراتژیک…………………………. 77
جدول 4-19- آزمون T یک نمونهای متغیر ساختار سازمانی در موفقیت برنامهریزی استراتژیک………. 78
جدول 4-20- میانگین متغیر فرهنگ سازمانی در موفقیت برنامهریزی استراتژیک…………………………. 78
جدول 4-21- آزمون T یک نمونهای متغیر فرهنگ سازمانی در موفقیت برنامهریزی استراتژیک………. 78
جدول4-22- آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها…………………………………………………………… 79
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1- درصد پاسخهای نمونه آماری به سوال جنسیت………………………………………………….. 65
نمودار 4-2- درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال میزان تحصیلات……………………………………….. 66
نمودار 4-3- درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤال مدت فعالیت……………………………………………. 67
نمودار4-4- درصد پاسخهای نمونه آماری به مشارکت مدیران ارشد…………………………………………. 68
نمودار4-5- درصد پاسخهای نمونه آماری به مشارکت تیمی کارکنان………………………………………… 69
نمودار 4-6- درصد پاسخهای نمونه آماری به پذیرش کارکنان در موفقیت برنامهریزی استراتژیک……. 70
نمودار 4-7- درصد پاسخهای نمونه آماری به آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک 71
نمودار 4-8- درصد پاسخهای نمونه آماری به ساختار سازمانی……………………………………………….. 72
نمودار 4-9- درصد پاسخ های نمونه آماری به فرهنگ سازمانی………………………………………………. 73
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1- مدل برنامهریزی استراتژیک در سازمانها…………………………………………………………….. 20
شکل 2-2- نمودار کامل استراتژیک…………………………………………………………………………………. 25
شکل 2-3- مراحل فرایند برنامهریزی استراتژیک در قالب مدل برایسون……………………………………. 28
شکل 2-4- الگوی ارتباط میان فرهنگ و استراتژی سازمان…………………………………………………….. 49
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 108
حجم: 1.503 مگابایت