دانلود روش تحقیق کیفی علل افزایش سن ازدواج


روش تحقیق کیفی علل افزایش سن ازدواج

بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران استان تهران در سال 1393

بیان مسأله
مسئله ازدواج و زناشویی از جمله مسائل مهم حیات بشر در طول تاریخ بوده و هست. به همین خاطر، این مسئله،علاوه بر ادیان و مذاهب، مورد توجه حوزه های علمی مختلف چون جامعه شناسی، حقوق، اقتصاد، روانشناسی، فلسفه و… بوده است.خانواده به عنوان یکی ازنهادهای مهم جامعه، درصورت هرگونه تغییر و تحول در جامعه، بالطبع تغییراتی در این نهاد نیز ایجاد خواهد شد. افزایش سن ازدواج دختران و بروز پدیده تجرد قطعی در بین آنان، از زمره این تحولات است که در نتیجه تغییرات کلان در سطح جامعه حادث می شود. سن ازدواج در اغلب کشورهای درحال توسعه، روندی صعودی دارد و آمارها نشان می‌دهد در چند دهه اخیر به طور مرتب با نوسانات جزیی افزایش یافته است. در حال حاضر دختران تمایل کمی به ازدواج دارند و به دلیل نبود شرایط برای ازدواج به این امر روی نیاورده و از ازدواج دوری کرده و ترجیح می دهند که مجرد و در خانه پدر و مادر خود بمانند حال در این راستا والدین ناراضی بوده و نگران آینده فرزندان خود می باشند.

بررسی سن ازدواج جوانان ایرانی در چند دهه اخیر، روندی صعودی را نشان می‌دهد در حالی که سن ازدواج در سال 1354 حدود 25 سالگی بود، پس از چند دهه افزایش (بجز سال 1365)‌ در سال‌های اخیر برای پسران به 28 و دختران به 24 رسیده است. البته آمارهای متفاوتی در این باره ارائه می‌شود و طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سن ازدواج برای پسران 29 و دختران 28 است. این اعداد و ارقام هر چه که باشد، از بالا بودن نامعقول سن تاهل خبر می‌دهد که بالطبع از جنبه‌های مختلف و به صورت پردامنه به آسیب‌زایی در جامعه عرف‌پسند و هنجارطلب می‌پردازد. هدف از این تحقیق بررسی دلایل افزایش سن ازدواج و عوارض ناشی از آن که به‌مراتب گسترده‌ محسوب می‌شود و ارائه برخی راهکارهای احتمالی برای بهبود وضعیت افزایش سن ازدواج می باشد. در گذشته فرد به هنگام ازدواج بیشتر پایبند ملاحظات اقتصادى و اجتماعى بود ولى امروزه، علیرغم توجه روزافزون به اینگونه موارد, بیشتر طالب همسرى است که با او هماهنگى فکرى و روحى داشته باشد و از نظر امور ذهنى و معنوى با وى همسانى داشته باشد. این مسإله در انتخاب همسر اثر گذاشته و انتخاب را مشکلتر و درنتیجه سن ازدواج را عقب تر مى برد.

عدم اقدام به ازدواج در سنین مقرر و عرفی نه تنها موجب پیدایش مشکلات عدیده می گردد بلکه عوارض روحی و روانی را نیز به دنبال دارد.جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم، بیشتر جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند. در حال حاضر جوانان با مسائل مختلفی روبه رو هستند. مسائل و مشکلاتی که جوانان را احاطه کرده است باعث شده سن ازدواج در کشور افزایش یابد واین زنگ خطری برای  خانواده ها ودولت است، که هر چه زودتر باید جلوی این مشکل به ظاهر سطحی اما در باطن بسیارخطرناک می باش را بگیرند.

پدیده ی اجتماعی تأخیر در سن ازدواج، هم کارکردهای مناسب و هم نامناسب دارد. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، پیامد مناسب در بالارفتن سن ازدواج به ویژه در دختران این است که آنان با فرصت بیشتری به ا دامه ی تحصیلات دانشگاهی پرداخته و به اشتغال در بیرون از خانه بپردازند و در عرصه های زندگی اجتماعی، توانایی های خود را بیش از گذشته بروز دهند. اما باید توجه داشت که این نتیجه مثبت آن قدر چشمگیر و اساسی نیست که بتواند تبعات منفی فراوان ناشی از افزایش سن ازدواج را توصیه نماید. با توجه به کوتاه و زودرس شدن سن بلوغ جنسی در جامعه، شکاف و طولانی شدن آن و عدم تأمین نیازهای روحی و جسمی جوانان با مشکلات روحی، روانی و نابهنجاری های اجتماعی را به وجود آورده و ایجاد بحران های شخصیتی – اجتماعی می نماید . از جمله ی این نابهنجاری ها گرایش به ارتباطات غیر متعارف دختر و پسر، افسردگی و اختلالات جنسی است.

تاخیر در سن ازدواج می تواند تبعات اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد. از جمله آسیبها ومضرات دیر ازدواج کردن می توان به عدم مسئولیت پذیری و بی توجهی به آن در سایر زمینه های زندگی، گرایش به ارتباطات غیر متعارف دختر و پسر،هدر رفتن سنین جوانی و طراوت،بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فرد،دل نگرانی والدین از دیر ازدواج کردن فرزندان،افسردگی و اختلالات جنسی،پناه بردن به مواد مخدر وبسیاری از آسیبهای دیگر اشاره نمود. لذا با توجه به مسائلی که ذکر گردید، پژوهش حاضر درصدد بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران استان تهران در سال 1393 از دید تئوری های جامعه شناختی و پژوهش های انجام گرفته قبلی می باشد.

رویه های تحقیق
تحقیق حاضر به روش گرانددتئوری یا روش نظریه ی زمینه ای می باشد که ماهیت این روش مستلزم آن است که محقق موضوع تحقیق وسئوال های مرتبط با آن رادرحین تولید وتحلیل اطلاعات پالایش وتهذیب کند (استربرگ ،2001وسیلورستین ،2003)واین به آن معنا است که رهیافت نظریه ی زمینه ای مانند روش شناسی کمی یا اکثر روشهای کیفی خطی والگو مند نیست .بلکه یک فرایند بسیار انعطاف پذیر ،غیر خطی وشناور را دنبال می کند با ورود محقق به میدان مطالعه وانجام یک سری مطالعات اکتشافی ،فرایند گردآوری داده ها آغاز می شود .در خلال گرد آوری داده ها از راهبرد نمونه گیری هدفمند برای انتخاب مطلعین یا دروازه بانان تحقیق ، فضاها ،زمان هاودیگر ابعاد پدیده مورد مطالعه استفاده می شود .دراین تحقیق نیز از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است .لذا دراین روش مصاحبه های عمیق مهم ترین فن گرد آوری داده هاست با این حال از روش های مشاهده ،مشاهده مشارکتی وگرد آوری اسناد ومدارک نیز به عنوان روش های مکمل وملازم استفاده شده است .یعنی پس از گرد آوری داده ها از طریق مصاحبه های عمیق یا ساخت نیافته ،محقق داده های مشاهده ای یا اسناد ومدارک مرتبط را گرد آوری کرده وبعنوان ادبیات فنی وغیر فنی در ایجاد حساسیت نظری ،ارائه بینش ها وایده های سازنده در زمینه ساخت مفاهیم ومقوله ها ،پالایش مدل نظری نظریه زمینه ای ،توضیح وتشریح بهتر نظریه ومعرفی میدان مطالعه مورد استفاده قرار میدهد .وگرد آوری داده ها را تا زمانی ادامه میدهند که به اشباع نظری برسند یعنی اینکه هیچ داده جدیدی وجود نداشته باشد یا به اصطلاح داده ها تکراری باشند .

بعد از گرد آوری داده ها ی مصاحبه ای ومتنی ،تحلیل وکد بندی در امتداد با نمونه گیری نظری آغاز می شود . فرایند انجام کد بندی در نظریه ی زمینه ای مبتنی بر روش مقایسه ای ثابت است .روش مقایسه ای ثابت به تحلیل تطبیقی بخش های متفاوت داده ها بر حسب شباهت ها وتفاوت ها اطلاق می شود . در فرایند کدگذاری داده ها ،محقق باید به کد بندی یا مفهوم بندی داده ها ی گرد آوری شده بپردازد .مفهوم یا کد به گروه یا طبقه ای از اشیا یا رویداد ها وکنش هایی که در برخی ویژگی ها ی عمومی باهم اشتراک دارند ،الصاق می گردد.فرایند کد گذاری داده ها در سه مرحله کد گذاری باز ،کد گذاری محوری وکد گذاری گزینشی صورت می گیرد . درهریک از این مراحل کد یا کدهای الصاق شده باید داده های مرتبط با خود رابه سطح اشباع برساند (محمد پور،326:1392) درپایان کد بندی گزینشی محقق بعد از انجام برخی اصلاح های نظری ممکن ،وبا تعداد اندکی از مقوله های انتزاعی به تدوین نظریه می پردازد .

فهرست مطالب:

مقدمه :

بیان مسأله:

رویه های تحقیق

کد گذاری باز

کد بندی سطح دوم یا متمرکز :

کد بندی محوری

کد بندی گزینشی

بحث ونتیجه گیری :

راهکارها

منابع وماخذ:

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 95 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *