مقاله استعمال دخانیات در بین دانش آموزان


مقدمه:
مسئله اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل عمدۀ اجتماعی است که علاوه بر عوارض جسمی و روانی برای فرد سلامت جامعه را از نظر ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی مورد تهدید قرار می دهد. اگر اعتیاد را اتکاء عادی و لزوم استفاده از انواع ترکیباتی که به نحوی سبب تغییر حالات و کیفیات فردی می شود معتقد باشیم که « اعتیاد وضعیت وابستگی داشتن است که به آمادگیهای عمیق عاطفی فرد تکیه دارد» می توانیم وابستگی به مصرف سیگار را نوعی اعتیاد تلقی کنیم.

اصولاً گرایش و اعتیاد به مصرف سیگار ، زمینه و مقدمۀ روی آوردن به اعتیادات دیگر است و امروزه اثرات نامطلوب سیگار بر بدن بیش از پیش محرز گردیده و مصرف سیگار هرگز برای سلامت شخص مفید تشخیص داده نشده است .

در آمریکا توسط سازمان مبارزه با سرطان مطالعه ای روی جوانان 19-13 سال انجام گرفته و نتایج آن نشان می دهد که جوانان معتاد به سیگار بی قرار ، مشوش و بداخلاق هستند همچنین فردی که بین 19-13 سالگی کشیدن سیگار را شروع می کند به احتمال 70% زودتر از سایر افراد می میرد و سیگار کشیدن علت عمدۀ ابتلا به سرطان ریه است . توسط سازمان فوق ثابت شده که کشیدن سیگار موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و سیگاریها بیش از سایر افراد به زخمهای معده و روده گرفتار می شوند و در خانواده هایی که والدین سیگار می کشند، تعداد جوانان معتاد به سیگار بیشتر است .

از آنجا که جوانان دانش آموز قشر عظیمی از جمعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند و بر اساس گزارشهای دریافتی و مشاهدات عینی از مناطق مختلف آموزشی کشور مصرف سیگار در بین عده ای از دانش آموزان رواج پیدا کرده است ، و این مسئله به عنوان معظل و آسیب اجتماعی ، سلامت دانش آموزان را مورد تهدید قرار می دهد خود هشداری به مسئولان اجتماعی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد زیرا بنابر عقیده متخصصان و کارشناسان بهداشت جهانی ، استعمال دخانیات بزرگترین عامل منفردی است که سلامت جامعه را به خطر می اندازد و به بهداشت فردی و عمومی و مصالح انسانی ضرر می رساند.

نظر به اینکه وزارت آموزش و پرورش عهده دار تعلیم و تربیت دانش آموزان کشور است و این دانش آموزان نیروهای مستعد بالقوه ای هستند که سرمایه های عظیم مملکت محسوب می شوند ، پیشگیری از گرایش جوانان دانش آموز به مصرف سیگار و مبارزه با اعتیاد آنان نسبت به این مادۀ مضر را یکی از محدوده های فعالیت خودمی داند. بنابراین با توجه به وسعت و گستردگی قابل توجه گرایش دانش آموزان به سیگار بررسی و کم و کیف این مسئله با روشهای علمی مسئله ای است که در این پژوهش به آن پرداخته می شود و میزان تأثیر هر یک از عوامل فردی ، اجتماعی ، خانوادگی ، مذهبی ، روانی و عصبی و… در میزان گرایش دانش آموزان به سیگار در این تحقیق مورد مطالعه قرار می گیرد ، این تحقیق می تواند مسئولان فرهنگی و برنامه ریزان اجتماعی را در اجرای سیاستهای پیشگیری از بروز مشکلات مربوط و کنترل عوامل موثر در گرایش دانش آموزان به سیگار را یاری دهد. باشد که مسئولان نیز در این زمینه گامهای اساسی را بردارند انشاءالله تعالی

جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع راهنمایی تشکیل می دهند که از جنس (پسر) بخش خورش رستم (هشتجین) که فعلاً در حال تحصیل هستند انجام گرفته است.

تعداد نمونه:
از چار روستای بخش خورش رستم و یک مدرسه  از خود بخش که در کلاس اول و دوم و سوم راهنمائی درس می خواندند نمونه آماری به عمل آوردیم که تعداد کل (جمعیت هدف) دقیقاً 673 (ششصدوهفتادو سه) نفر می باشد.

روش نمونه گیری:
در این پژوهش نمونه گیری با روش نمونه گیری تصادفی ساده صورت گرفته است . در این روش به صورت تصادفی یک مدرسه از مرکز بخش و چهار مدرسه دیگر از روستاهای اطراف به صورت انتخابی که فقط تعداد دانش آموزان آن نسبت به مدارس دیگر زیاد باشد و به صورت مختلط یعنی ( دختر و پسر) اداره نشود نمونه گیری شده است.

مؤثرترین روش پیش گیری و مبارزه با اعتیاد به سیگار از دیدگاه دانش آموزان  مورد مطالعه منطقه

مؤثرترین روش پیش گیری و مبارزه با اعتیاد سیگار

فراوانی

درصد

1- جلوگیری از تولید و عرضه سیگار

149

13/22

2- تبلیغ مضرات سیگار توسط معلمان و مبلغان دیگر

138

50/20

3- ایجاد مراکز تفریحی – ورزشی

109

19/16

4- اقدامات اجتماعی

107

89/15

5- مراقبتهای خانوادگی

93

81/13

6- اقدامات شخصی

77

44/11

جمع کل

673

100%

به ترتیب موارد فوق می باشد که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام گیرد.

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه توتون و استعمال سیگار

تحقیق و بیان مسئله

هدف تحقیق – فرضیه های تحقیق

ابعاد اقتصادی دخانیات در ایران

وابستگی دارویی یا اعتیاد

ترکیبات شیمیایی دود سیگار – پیشینه تحقیق

طرح تحقیق – جامعه آماری- تعدادنمونه- روش نمونه گیری

ابزار تحقیق و روش جمع آوری اطلاعات

ارائه داده ها و تحلیل آنها- علتهای گرایش به سیگار

مهمترین علل گرایش جوانان به سیگار

نتایج و پیشنهادات – موثرترین روش پیش گیری و مبارزه با اعتیاد به سیگار از دیدگاه دانش آموزان

پرسشنامه

منابع و مأخذ

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 14
حجم: 91 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *