دانلود مفاهیم داده کاوی و انباره داده ای


داده کاوی یکی از عناوین پرطرفدار در فن آوری اطلاعات است . امروزه اکثر سازمانها از لحاظ داده ها بسیار غنی می باشند ، چرا که آنها به جمع آوری حجم بسیار روزافزون داده ها مشغولند . عموماً سازمانها از این کوه داده ها برای ارائه اعداد و واقعیتها استفاده می کنند ، اما این اعداد و واقعیتها نمایانگر دانش نیستند و حتی می توان اذعان داشت که امروزه سازمانها با فقر دانش روبرو هستند . تعریف ما از داده کاوی فرآیند استخراج دانش از داده ها می باشد . این امر از طریق کشف الگوها در داده های مربوط به رفتار گذشته فرآیندها امکانپذیر است .

داده کاوی ، استخراج اطلاعات پیش گویانه پنهان از پایگاههای داده ای بزرگ ، یک تکنولوژی جدید قدرتمند با توان زیاد برای کمک به شرکتهاست تا بروی اطلاعات مهم موجود در انبار داده های خود تمرکز کنند . ابزارهای داده کاوی رفتارها و روندهای آینده را پیش گوئی می کنند و بدین ترتیب به شرکتها اجازه می دهند که بر پایه دانش و پویش گرایانه تصمیم گیری کنند . ابزارهای داده کاوی سؤالاتی را می توانند جواب دهند که در گذشته زمان زیادی برای جوابگوئی آنها لازم بود . شکل زیر نشان میدهد که داده کاوی در واقع ترکیبی از چندین تکنولوژی می باشد :

مدیریت داده ها ، آمار ، یادگیری ماشینی و تجسم سازی ( 2 ) .

2) Visualization

 

داده کاوی

تعریف ما از داده کاوی فرآیند استخراج دانش از داده ها می باشد . این امر از طریق کشف الگوها در داده های مربوط به رفتار گذشته فرآیندها امکانپذیر است .داده کاوی ، استخراج اطلاعات پیش گویانه پنهان از پایگاههای داده ای بزرگ ، یک تکنولوژی جدید قدرتمند با توان زیاد برای کمک به شرکتهاست تا بروی اطلاعات مهم موجود در انبار داده های خود تمرکز کنند. ابزارهای داده کاوی رفتارها و روندهای آینده را پیش گوئی می کنند و بدین ترتیب به شرکتها اجازه می دهند که بر پایه دانش و پویش گرایانه تصمیم گیری کنند. ابزارهای داده کاوی سؤالاتی را می توانند جواب دهند که در گذشته زمان زیادی برای جوابگوئی آنها لازم بود. شکل زیر نشان میدهد که داده کاوی در واقع ترکیبی از چندین تکنولوژی می باشد :  مدیریت داده ها ، آمار ، یادگیری ماشینی و تجسم سازی ( 2 ) .

سیر تکاملی تکنولوژی پایگاه داده

داده ها غالبا به عنوان رشته ای از بیتها ، اعداد و یا سمبولها معرفی می شوند. اطلاعات داده هاس پردازش شده می باشد و دانش همان اطلاعات مجتمع شامل fact  ها و ارتباطات آنها میباشد که از بخشهای مختلف تصویری، ذهنی و کشف شده بدست میآیند.  داده کاوی کشف دانش پنهان از داده های یک سازمان میباشد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 23
حجم: 4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *