دانلود تأثیر موقعیت مکانی و ویژگیهای فیزیکی مدرسه بر یادگیری دانش‌آموزان


مقدمه :
آموزش و پرورش ، زیربنای توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها ، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی ، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد. هر قسمت از این نظام باید به گونه ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود ، زیرا اگر جزئی از نظام از کار باز ایستد ، کارآیی اجزای دیگر نظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید . با در نظر گرفتن و تجزیه و تحلیل درون دادهایی از قبیل متغیرهای فیزیکی ، می توان با آگاهی بیشتری اقدام به برنامه ریزی نمود . البته علاوه بر عوامل فیزیکی ، متغیرهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار می دهند که با انجام پژوهش می توان میزان تأثیر آنها را تشخیص داد . وقتی که نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینه های اساسی در اختیار نداشته باشند ، نمی توان عملکرد صحیح را در عرصه های مختلف آموزشی و پرورشی انتظار داشت . از این رو ، این مقاله به دنبال یافتن پاسخ به دو سؤال زیر است : آیا بین میزان امکانات آموزشی کلاس درس ، با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد ؟ آیا بین جاذب بودن کلاس درس ، با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد ؟ عوامل فیزیکی مربوط به امکانات آموزشی و جاذب بودن کلاس دوازده شاخص است که در شش قسمت به شرح ذیل دسته بندی و تبیین شده است:

–        نور و عوامل مربوط به آن مانند میزان و شدت نور ، نوع نور (طبیعی یا غیرطبیعی)

–        ابعاد ظاهری کلاس شامل دیوار ، درب و کف کلاس ، سرانه مساحت و سرانه فضا

–        حرارت و تهویه کلاس

–  صدا و عوامل مربوط به آن

–        سازماندهی و آرایش کلاس

 

چرا موقعیت مکانی مدرسه مهم است؟
موقعیت مکانی مدرسه نقش بسیار مهمی در ایجاد مدارس سالم و ایمن دارد. دقت در انتخاب مکان مناسب برای ساختن مدرسه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت آموزش و ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. همچنین ویژگیهای فیزیکی مدارس و کلاسهای درس باعث بالا رفتن انگیزه‌ی دانش‌آموزان برای یادگیری و افزایش کیفیت تدریس معلمان می‌شوند. در این مقاله ابتدا به اهمیت موقعیت مکانی مدرسه می‌پردازیم و سپس نقش فضای فیزیکی مدرسه و کلاس درس را بر یادگیری دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایجاد تعادل میان معیارهای مختلفی که در انتخاب مکان مناسب برای ساختن مدرسه مؤثر هستند، کار پیچیده‌ای است. برای مثال در مناطق شهری بیشتر مکانهایی که برای ساختن مدرسه انتخاب می‌شوند، مکانهایی هستند که پیش از این کاربریهای دیگری داشته‌اند. این امر می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد زیرا نزدیکی برخی از این مکانها به بزرگراهها، ریل راه‌آهن و اماکن صنعتی می‌تواند برای دانش‌آموزان خطرآفرین باشد.

آنطور که گفته شد انتخاب مکان مناسب برای ساختن مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت این موضوع از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

 

فهرست مطالب
مقدمه :

چرا موقعیت مکانی مدرسه مهم است؟

مدارس می‌توانند هزینه‌ی سرسام‌آور حمل‌ونقل را کاهش دهند

مدرسه می‌تواند با چاقی دانش‌آموزان مبارزه کند

مدارس باعث اتحاد افراد یک محله می‌شوند

تأثیر فضای فیزیکی مدرسه بر یادگیری

ابعاد ظاهری کلاس چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

تاثیر حرارت و تهویه مناسب بر روی یادگیری دانش آموزان چه میزان است؟

تاثیر صدا و متغیرهای آن بر یادگیری دانش آموزان چگونه است ؟

تاثیر سازماندهی و آرایش کلاس بر یادگیر ی دانش آموزان چگونه است ؟

تاثیر تجهیزات آموزشی بر یادگیری دانش آموزان چگونه است ؟

ناهنجاری های ساختار بدنی دانش آموزان چیست؟

حمل کیف روی شانه یا دست چه عوارضی را بدنبال دارد؟

وضعیت نامناسب هنگام انجام تکالیف مدرسه چه عوارضی دارد و راههای پیشگیری از آن کدامند ؟

مهمترین ویژگی های کیف ها وکوله پشتی های دانش آموزان چیست؟

لزوم هماهنگی مدرسه با خانواده

تناسب فضای مدرسه با امور‌آموزشی

همکاری بین کارکنان

انجمن اولیاء و مربیان

لزوم شورای معلمان در مدرسه

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

منابع

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 140 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *