دانلود تحقیق امنیت و قرآن


مقدمه :

امنیت، ضد ترس یا نقیض آن است، از دغدغه های فردی و اجتماعی انسان است. از این رو از یکی از مهم ترین نیازهای همیشگی انسان است . ترس از گذشته که  از آن به حزن و اندوه یاد می شود و یا ترس از آینده که از آن به خوف یاد می گردد، آسیب های جدی روحی و روانی بر انسان وارد می سازد، به گونه ای که آسایش روانی را از آدمی سلب کرده و هر گونه عمل مثبت را با دشواری مواجه می کند.

به نظر می رسد که واژه امنیت دو کاربرد مهم و اساسی در فرهنگ و ادبیات قرآنی دارد؛ گاه مراد از امنیت آن چیزی است که در حوزه فردی و روان شناختی فردی از آن سخن به میان می آید و گاه مراد امنیت اجتماعی و مباحثی است که در حوزه روان شناختی اجتماعی از آن بحث می شود. آن چه در این نوشتار از آسیب شناسی امنیت اجتماعی از آن سخن به میان می آید، مباحث و مسایلی است که در حوزه روان شناختی اجتماعی بدان پرداخته می شود. کوشش بر آن است تا با بررسی و تحلیل آموزه های و حیاتی قرآن به این مهم دست یابیم که علل و عوامل مهم در مساله امنیت اجتماعی که شامل امنیت اخلاقی، اقتصادی و جانی و آبرو و عرض آدمی می شود چیست و خداوند به عنوان آفریدگار و پروردگار او چه راهکارهایی برای مقابله و یا برون رفت از این مشکل ارایه می دهد.

تأثیرگذاری امنیت بر همه شاخه های توسعه و حیات انسان، به آن نقش بنیادین داده و همه فیلسوفان سیاسی گذشته و حال را به تأمل در آن واداشته است. فیلسوفانی که دغدغه عدالت داشته اند آن را شرط ضروری عدالت دانسته اند و کسانی که به رفاه می اندیشیده اند آن را عامل اصلی آسایش شمرده اند و آنان که بر توسعه ای سیاسی یا اقتصادی تکیه کرده اند، امنیت را عامل و نیز حاصل آن تلقی کرده اند؛ و همه کسانی که برای حاکمیت ارزش های معنوی تلاش دارند، آن را مقدمه این واجب می دانند.

 

فهرست مطالب:

1- مقدمه

2- مفهوم امنیت در قرآن

3- ارزش و اهمیت امنیت

4- جایگاه امنیت در حکومت از دیدگاه قرآن

5- آثار و کارکردهای امنیت

6- حوزه های امنیت

الف : امنیت روحی و روانی

ب : امنیت فردی

ج : امنیت اجتماعی

7- آسیب شناسی امنیت

8- نتیجه

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 130 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *