دانلود مقاله رشته هنر خاتم کاری


رشته:  معماری  گرایش معماری داخلی

عنوان درس: هنرهای سنتی

چکیده
در این مقاله با شیوه تهیه خاتم، تاریخچه ، مواد اولیه ، ابزار و روش ساخت، انواع نقش ها، خصوصیات خاتم مرغوب وکاربردی ترین واژه های مورد استفاده در هنر خاتم سازی آشنا می شوید. و همچنین روند تغییر نقوش و جنس مواد اولیه خاتم و روش ساخت و انواع ابزار در هنر خاتم سازی پیگیری شده و وضعیت خاتم در گذشته و حال بررسی شده است که این موارد میتواند در جهت آموزش افراد علاقه مند به کار گرفته شود .

کلمات کلیدی: خاتم،هنر، خاتم سازی،خاتم کاری

آشنایی با خاتم
خاتم یکی از هنرهای زیبا و فاخر دنیاست. هنر آراستن سطح اشیای چوبی به صورتی شبیه موزاییک با مثلث های کوچک دو پهلو برابر و سه پهلو برابر از جنس عاج، چوب های مختلف، استخوان و فلزات گوناگون. همچنین خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود.

خاتم از نظر گل تنوع زیادی دارد، از میان آنها می توان به: خاتم پره وارو، پره ای، ابری، نه گلی لایه دار، شش و لوز، بته جقه ای، خیابانی، طاقی، قمی، جناقی و خاتم دورنگ اشاره کرد. از انواع حاشیه نیز می توان حاشیه شش گلی، جویی، بازوبندی، طوره دار، شمسه دار و حاشیه تخمه دار را نام برد.

تعریف خاتم کاری
در لغت‌نامه دهخدا خاتم‌ساز چنین معنی شده است : « آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند. خاتم‌سازی عمل خاتم‌ساز را گویند.»

در دایره المعارف فارسی درباره خاتم‌کاری و خاتم‌سازی آمده است:« هنر آراستن سطح اشیاء به صورتی شبیه موزائیک ،با مثلث‌های کوچک. طرح‌های گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده است .این اشکال هندسی را با قراردادن مثلث‌های کوچک در کنار هم نقش‌بندی می‌کنند.مثلث‌ها را از انواع چوب ،فلز و استخوان می‌سازند. هرچه مثلث‌ها ریزتر وظریفتر باشند، خاتم مرغوب‌تر است .در یک طرح خاتم ،برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن ،حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌‌رود ».

فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
آشنایی با خاتم
تعریف خاتم کاری
هنر خاتم کاری
خاتم کاری در ادبیات
مخترع و مبتکر خاتم
تاریخچه‌ی خاتم و خاتم کاری
مهمترین آثار هنری خاتم‌کاری
مواد و مصالح خاتم سازی
وسایل و ابزار خاتم سازی
مراحل خاتم سازی
مراحل تولید خاتم
خصوصیات خاتم مرغوب و هنری
خلاصه و نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 101 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *