کاربرد میکروارگانیزم ها (زیرسازواره ها) در تولید آنتی بیوتیک ها


کاربرد میکروارگانیزم ها (زیرسازواره ها) در تولید آنتی بیوتیک ها (پادزیست ها) و ارتباط آن با صنعت و فناوری در حوزه ی علم زیست شناسی

مقدمه :

بنام او که نامش درمان دلهای خسته، یادش شفای قلبهای شکسته و معرفتش معراج عارفان است. دنیایی که ما در آن زندگی می  کنیم، از میلیون ها سال نوری در عمق فضا گرفته تا هزاران کیلومتر در اعماق زمین از دشت ها و جنگلها و کوهستانها گرفته تا دریاها و اقیانوس های بیکران، همه و همه دارای اسرار ناشناخته و رموز کشف نشده ای هستند، که در ذهن بشر چراها و چگونه هایی را پدید می آورد و پاسخ به این سؤالات یک نیاز اساسی برای هر فرد محسوب می شود. بشر از همان ابتدا درصد پاسخ به این نیاز خود برآمده است و گام هایی را در زمینه های مختلف علم برداشته است. از زمان انسان اولیه تا انسان غرق در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم این اکتشافات به طرق مختلف ثبت شده اند تا همگان از آنها بهره ببرند. ما نیز با بهره گیری از این نتایج و تحقیقات به ثبت رسیده و تلاش خود این تحقیق را گردآوری نموده ایم تا گامی هر چند کوچک در راه بی پایان علم در زمینه میکروارگانیسم ها برداشته باشیم. میکروارگانیسم ها، قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین هستند ولی چون اندازه آنها بسیار کوچک است از آخرین موجوداتی هستند که شناخته شده اند. این موجودات اهمیت ویژه ای برای انسان دارند. از ملموس ترین اثرات میکروارگانیسم ها بر روی جهان اطراف ما تجزیه است، اگر میکروارگانیسم ها نبودند نفتی هم وجود نداشت و یا اینکه جهان مملو از برگهای تجزیه نشده بود. همچنین بعد از شناخته شدن میکروارگانیسم ها پیشرفت قابل توجهی درامر بهداشت حاصل گردیده است از جمله تولید آنتی بیوتیکها چرا که دانشمندان با مطالعه میکروارگانیسمهای مفید و مضر(80% مفید و 20% پاتوژن یا بیماری زا) و با استفاده از علم میکروبیولوژی که همان علم مطالعه و شناخته میکروارگانیسم هاست طول عمر آدمی را افزایش داده اند و دیگر از اپیدمی های کشنده نظیر آبله، طاعون، سرخک، دیفتری و … همانند گذشته خبری نیست.

در صنعت نیز آدمی با استفاده از علم بیوتکنولوژی و نقش ارگانیسم ها به عنوان کاتالیست از میکروارگانیسم ها استفاده کرده است. در واقع میکروبیولوژی صنعتی، واژه ای قدیمی است که در مورد استفاده میکروارگانیسم ها در صنعت بیان شده است و امروزه آن را به تکنولوژی میکروبی Microbial Technalogy تغییر داده اند. میکروارگانیسم ها در صنعت کاربردهایی فراوان دارند. در صنایع غذایی، پزشکی و استخراج منابع و معادن و … که مربوط به همان تکنولوژی میکروبی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

«فهرست مطالب»

مقدمه

روش تحقیق

هدف تحقیق

چکیده

فصل اول: آشنایی اولیه با میکروارگانیسم ها

بخش 1) میکروارگانیسم ها و تاریخچه ی آن ها

بخش 2) انواع میکروارگانیسم ها

فصل دوم: نقش میکروارگانیسم ها در داروسازی (آنتی بیوتیک سازی)

بخش 1) آنتی بیوتیک ها و تاریخچه ی آن ها

بخش 2) انواع آنتی بیوتیک ها

بخش 3) چگونگی تولید آنتی بیوتیک ها بوسیله ی میکروارگانیسم ها

بخش 4) آنتی بیوتیک ها در صنعت و اقتصاد

فصل سوم: نقش میکروارگانیسم ها در صنعت (بیوتکنولوژی)

بخش 1) دیگر مواد حاصل از متابولیک میکروارگانیسم ها

بخش 2) کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی و شیمیایی

بخش 3) کاربرد میکروارگانیسم ها در کشاورزی

بخش 4) کاربرد میکروارگانیسم ها در تصفیه ی فاضلاب ها و حفاظت از محیط زیست

بخش 5) کاربرد میکروارگانیسم ها در استخراج منابع و معادن (نفت)

نتیجه گیری

پیوست

فهرست پیوست:

گزارش

جدیدترین اخبار

جداول

 

تصاویر

 

واژه نامه

منابع و مآخذ

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 96
حجم: 227 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *