درگذشته نخستین تصویری که از هر شهر درذهن مسافرین نقش می بست ,ورودی آن بود.پس از مدتها گذر از میان بیایان یا کوهستان ,با رسیدن به مزارع وباغات اطراف شهر کم کم احساس نزدیک شدن به یک مجتمع زیستی به فرد دست میدادوبا عبور از بین آنها ,مسافر به دروازه ای می رسید که چون در میان باروی شهر جای داشت ,مدخل شهر محسوب می شد.وجود دروازه بیشتر جنبه ای نمادین داشت واحساس ورود به شهر را پس از مدتها پیش وبه محض نمایان شدن مزارع وباغات اطراف شهر درمسافر برانگیخته می شد.
درواقع جایی که ردپای دخل وتصرف متمرکز انسان درمحیط طبیعی نمودار می گشت ,مقدمات ورود به شهر فراهم می شد وشهر خارج از دروازه اش به استفبال مسافر می آمد
به این ترتیب شهر رویدادی نبود که دریک لحظه ویک نقطه به وقوع بپوندد,بلکه زمان وعرصه ای را به خود اختصاص می داد.تمامی این عرصه نقش ورودی را بازی می کرد.
این عرصه قابلیت این را داشت که ضمن استقبال از مسافر ,وی را نیز به هنگام خروج از شهر بدرقه کند زیرا در دوطرف دروازه بسط پیدا کرده بود
تمامی این آداب ورود در شرایطی برگزار میگردید که نظام حرکتی تنوع سرعت چندانی نداشت .حمل ونقل توسط حیوانات انجان می شد وسرعت آنها چندان با سرعت پیاده فرقی نمی کرد .بنابراین ورود به شهر به آهستگی انجام می گرفت .دراین سرعت حتی یک دوازه می توانست به مسافرین تذکر دهد که در حال ورود است .با این وجود به یک دروازه به عنوان ورودی شهر بسنده نمی شد
براین مبنا در شرایط فعلی مه سرعت حرکت میان شهر ها به شدت افزایش یافته است ,نیاز به چنین فیلتری که سرعت جاده را به سرعت درون شهری تبدیل نماید ومسافر را آماده مواجه با شهر کند ,به شدت احساس می شود
فهرست مطالب:
ورودی شهر
توقعات موردی از ورودی شهر
پذیرندگی
خوانایی
تشخص
ضوابط طرح بهسازی ونوسازی ورودی شهر
حرکت سواره ،دسترسی ها ودیدها
بدنه ها وجداره ها
کف
پوشش گیاهی
مبلمان شهری
صوت
نور
توصیه های طرح بهسازی ونوسازی ورودی شهر
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 26
حجم: 300 کیلوبایت