دانلود تحقیق تئوری محدودیت ها


پیشینه تئوری محدودیت ها

تئوری محدودیت­ها یکی از رهیافت­های نوین در زمینه بهبود مستمر می­باشد که نخستین بار توسط دکتر گلدرات-فیزیکدان یهودی- در اواسط دهه­ی 80 میلادی به دنیا معرفی گردید. شاید بتوان پایه و اساس این تئوری را در یک جمله این­گونه بیان کرد:” محدودیت­های هر سیستم، عملکرد آن سیستم را تعیین می­کنند”(گلدرات، 1984).

تعریف گلدرات از محدودیت عبارت است از هر چیزی که عملکرد سیستم را نسبت به هدفش محدود می­کند. وی همچنین هدف یک بنگاه تجاری را در درجه اول «پول­سازی در حال و آینده» تعریف می­کند.

گلدرت مفاهیم تئوری محدودیت­ها را نخستین بار در کتاب «هدف» و در قالب یک داستان تشریح می کند. این کتاب به تدریج پرده از فلسفه و کاربردهای این تئوری در قالب شرایط تولید روزانه برمی­دارد.

«هدف» کتابی است که در قالب یک رمان به بیان مشکلات تولید و فرآیند برخورد با آنها می­پردازد.

ماجرای کتاب از این قرار است که الکس روگو، قهرمان داستان، مدیر کارخانه­ای است که با مشکلات بسیاری دست­وپنجه نرم می­کند؛ کالا با تأخیر به دست مشتری می­رسد، مقدار قطعات نیمه­ساخته مرتباً افزایش می­یابد، خروجی کم، هزینه­ها زیاد و ضرردهیِ کارخانه روزبه­روز در حال بیشتر شدن است.

خطر نه تنها موجودیت کارخانه، بلکه زندگی خانوادگیِ الکس روگو را نیز تهدید می­کند. روگو تصمیم می­گیرد با کمک یکی از دوستان فیزیکدانش- جونا- که در واقع به نوعی تجلی شخصیتِ خودِ گلدارت در کتاب است، و البته با همکاری پرسنل کارخانه، مشکلات را به شیوه­ای خلاقانه حل کند و وضعیت را بهبود دهد(گلدرات، ترجمه نقشینه، 1387).

 

فهرست

پیشینه تئوری محدودیت ها

عناوین برخی از پایان نامه های موجود در زمینه تئوری محدودیتها

کاربردهای تئوری محدودیتها

TOC اصول کلیدی و زیربنایی

گامهای پنج گانه اجرای تئوری محدودیت

تئوری محدودیت در بخش تولید

ابزارهای مدیریت محدودیت ها

فرآیند منطقی تفکر

DBR زمان بندی تولید

زنجیره بحرانی و نرم افزارهای آن

ارائه چند مثال

منابع و مآخذ

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 53
حجم: 597 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *