دانلود مبانی و مستندات قرآنی و روائی نظام فلسفی سهروردی (شیخ اشراق)


دانشکده ادبیات وعلوم انسانی

گروه الهیات ومعارف اسلامی

پایان نامه : برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته : فلسفه وکلام اسلامی

Quranic  &  Tradional  Principles  &  Evidences  of    Philosophical   System  of  Suhravardi’s Wisdom  Illumination   ( Ishraq )

  چکیده :

این تحقیق با روش کتابخانه ای از طریق مطالعه و پژوهش در آثار و تالیفات شهاب الدین سهروردی تهیه و تدوین شده است. محور اساسی تحقیق مستندات قرآنی شیخ اشراق در مباحث فلسفی و عرفانی خود می باشد. به عبارت دیگر محقق سعی دارد بیان کند که سهروردی بیشتردر کدام بحث های فلسفی و عرفانی ازآیات و روایات استفاده کرده است و همچنین چگونگی استنادبه آیات قرآنی را در نظام فلسفی این حکیم اشراقی تشریح می کند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته چنین استنباط می شود که شیخ اشراق به صورت عمده در مباحث نفس، واجب الوجود، نور و ظلمت و عقول در بیشتر آثار خود ازجمله: الواح عمادیه….. سعی نموده است تا آرای فلسفی و عرفانی خود را پس ازاینکه با براهین عقلی اثبات ساخته، با آیات قرآنی توجیه و تایید کند و در مقدمه این کتاب نیز به این موضوع تصریح شده است.

در ارتباط با چگونگی استناد به آیات قرآنی هم به نظر می رسد که استفاده ازآیات وروایات در حکمت فلسفی سهروردی عمدتاً در جهت تبیین سازگاری میان عقل ووحی بکار رفته است و بر همین اساس در حکمت مشربی پایه ریزی نمود که جامع بحث و استدلال وذوق و شهود بود. همچنین می توان ادعا کرد که سهروردی در مقابل مخالفان فلسفه آیات و احادیث را وقایه ی افکار فلسفی و عرفانی خود قرار می دهد و کلام الهی را موید سخن خویش می سازد.( فرم مربوط به چکیده پایان نامه یا رساله )

 

فهرست مطالب                                                                                      
اول فصل: کلیات…………………………………………………………………………………………………………1

1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………….2

1-2 سؤالات اصلی تحقیق…………………………………………………………………………..3

1-3  ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………….5

1-4 هدف تحقیق………………………………………………………………………………………5

1 – 5 روش تحقیق……………………………………………………………………………………..5.
1-6 زندگی سهروردی……………………………………………………………………………….6

1-7 مکتب اشراق………………………………………………………………………………………8

1-8  لزوم تمسک به کتاب قرآن و سنت………………………………………………………10

1-9 تاویل فلسفی آیات……………………………………………………………………………..12

1-10 تلفیق آراء و تاویل آیات……………………………………………………………………14

1-11 جمع بندی فصل اول…………………………………………………………………………17

فصل دوم: معرفت نفس……………………………………………………………………………………………18

2-1 سیر تاریخی بحث معرفت نفس……………………………………………………………..19

2-2 ابن سینا …………………………………………………………………………………………….22

2-3 نفس چیست………………………………………………………………………………………23

2-4  در معانی واژه نفس…………………………………………………………………………….25

2-5 برهان سهروردی در تجرد نفس……………………………………………………………..27

2-6 دیدگاه شیخ اشراق درباره حدوث نفس………………………………………………….29

2-6-1 طریق دیگر……………………………………………………………………………………33

2-6-2 برهان دیگر……………………………………………………………………………………33

2-7 بقای نفس………………………………………………..     …………………………………..34

2-8 مراتب نفس اردیدگاه شیخ اشراق………………………………………………………39

2-9 احوال نفس…………………………………………………………………………………..43

2-10 مقایسه خلقت نبات و حیوان و انسان…………………………………………………46

2-11 هدایت عامه…………………………………………………………………………………51

2- 12 نفوس بشری………………………………………………………………………………..53

2-14 تکامل نفس ناطقه از نظرشیخ اشراق………………………………………………….55

2- 14  نفس ناطقه جسمانی نیست…………………………………………………………….56

2-15 عقل و نفس…………………………………………………………………………………59

2-16 قوای نفس…………………………………………………………………………………..61

2-17 نفس آسمانی و نفس ارضی…………………………………………………………….62

2-18 مناسبت بین نفس ناطقه وروح حیوانی……………………………………………….64

2-19 جمع بندی فصل دوم………………………………………………………………………65

فصل سوم: واجب الوجود…………………………………………………………………..67

3-1 افق خداشناسی در حکمت شیخ اشراق…………………………………………………68

3-2 در اثبات واجب الوجود…………………………………………………………………….70

3-2-1 برهانی دیگر………………………………………………………………………………..71

3-2-2 برهانی دیگر از حکمه الاشراق………………………………………………………..73

3-3 وجود نفس ناطقه دلیلی بر وجود خدا…………………………………………………..74

3-4 فعل واجب الوجود………………………………………………………………………….78

3-5-  صفات واجب الوجود……………………………………………………………………84

3-5-1 غنی مطلق………………………………………………………………………………….86

3-5-2 جواد حقیقی………………………………………………………………………………90

3-5-3 اراده واجب الوجود……………………………………………………………………..93

3-5-4 قضا و قدر الهی…………………………………………………………………………..94

3-5-5 علم باری تعالی…………………………………………………………………………..98

3-5-6 واجب الوجود خیر محض است…………………………………………………..100

3-6 جمع بندی فصل سوم…………………………………………………………………….102

4- فصل چهارم: نور و ظلمت…………………………………………………………………103

4-1 نور و ظلمت دو واژه کلیدی حکمت اشراق……………………………………….104

4.-2 خدا نورالانوار است………………………………………………………………………108

4-3 هو رخش…………………………………………………………………………………… 111

4-4 تقسیم عوالم…………………………………………………………………………………116

4-5 نسبت بین موجودات عوالم……………………………………………………………..116

4-6 تبیین صدور عالم از نورالانوار………………………………………………………….118

4-7 صادر اول ازواحد حقیقی یا نورالانوار………………………………………………..119

4-8جمع بندی فصل چهارم نور و ظلمت………………………………………………….121

5-فصل پنجم: عقول مجرد…………………………………………………………………….122

5-1 عقول…………………………………………………………………………………………..123

5-2 الواحد لایصدر عنه الا الواحد…………………………………………………………..126

5 -3 قاعده امکان اشرف……………………………………………………………………….128

5-4 وجه تمایز عقول و جایگاه آن درحکمت اشراق با حکمت مشاء…………….130

5-5 ویژگی های عالم عقول ازدیدگاه شیخ اشراق……………………………………..131

5-6 مراتب مختلف عقول که واسطه آفرینش هستند از دیدگاه شیخ اشراق……..135

5-7 عقل فعال ازنظرشیخ اشراق……………………………………………………………….137

5-8 عقل فعال واسطه در آفرینش نفوس انسانی………………………………………….139

5-9 برتری انسان بر فرشته……………………………………………………………………..140

 

5-10جمع بندی فصل پنجم……..143

6- فصل ششم نتیجه گیری……….145

منابع ومآخذ………..150

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 180
حجم: 2.87 مگابایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *