دانلود پایان نامه ارشد روان شناسی دین


دانشکده الهیات و ادبیات عرب
پایان نامه :جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A

رشته :فلسفه و کلام اسلامی
عنوان : روان‌شناسی دین

چکیده

روان‌شناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می کند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روان‌شناسی ) ، ریشه پیدایش دین و همین‌طور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است .

علل و انگیزه های بروز دیدگاه روان‌شناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوری‌ها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین که از مهم‌ترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره کرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است .

از مهم‌ترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روان‌شناسی دین ، می‌توان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد که به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ،‌ مورد توجه و دقت نظر متفکرین ،‌ متألهان و همچنین روان‌شناسان قرار گرفته است . یکی از مهم‌ترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت ‌زایی تجربیات دینی است و اینکه آیا تجربه دینی می‌تواند از لحاظ معرفت‌شناسی ، عینیت داشته باشند ؟

بیان نظریات مختلف در مورد این مسئله ، که در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودی اظهار نظر در مورد آن را آسان می‌نماید .

نقد و بررسی موضوع نیز ، همراه با بیان نظرات متفکرین معاصر و نتیجه گیری کلی از بحث ، اجمالاً‌ در فصل پایانی رساله آمده است .

ما حصل بحث :

ـ روان‌شناسی دین ، نگاهی درونی ، روانی و فردی به دین است ، بدون در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و … آن .

ـ تبیین شخصی و درونی دین ، از بسیاری از تعارضات میان عقاید دینی و سایر ابعاد زندگی جلوگیری کرده و خواه و ناخواه ،‌ اصطکاک همیشگی میان دین و علم را
از بین می‌ برد.

ـ از طریق ارجاع تجربیات شخصی و فردی به پیش فرض‌های دینی و زمینه های مذهبی افراد ، تجربیات دینی قابل تعریف بوده و به عنوان مهم‌ترین عامل تحویل دین به روان‌شناسی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد .

ـ تجربیات دینی از لحاظ معرفت شناسی می توانند عینیت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط برای صاحب تجربه و نه ناظران ، بلکه برای ناظران خارجی ، تنها جنبه آشنایی دارد )

ـ از بارزترین نتایج تبیین و تفسیر درونی و فردی دین ، اعتقاد به پلورالیسم دینی
( کثرت گرایی دینی ) است که امروزه با گسترش این روند در جوامع غربی ، حقانیت مکاتب توحیدی و اعتقاد به صراط مستقیمی واحد ، به زیر سؤال رفته و تا حدودی تضعیف شده است .

ـ دین از طریق تجربه درونی و شخصی قابل ادراک است ، و این ادراک بر اساس فطرت کمال‌جوی انسان و طبیعت وی استوار است .

ـ تجربیات دینی در صورت عینیت یافتن ، می تواند معرفت زایی کرده و اعتقادات دینی را توجیه نمایند؛ اما این مسئله در مورد شخص تجربه کننده صادق می باشد و برای شخص ناظر هیچ الزام و ضرورتی ، برای اعتقاد از طریق تجربه دینی وجود ندارد.

چکیده
مقدمه ……… 1
فصل اول
رابطه روانشناسی و دین …… 11
تعریف دین  ………… 15
بررسی تئوریهای روانشناسانه دین  ……… 21
ـ تئوری تحولی پیاژه  ………… 22
ـ تئوری اریکسون  ………. 25
ـ آلپورت   ……… 27
ـ یونگ  ………… 30
ـ هیوم  …………….. 35
ـ فروید  ………… 42
علل گرایش به دین   ……… 47
پیامدهای گرایش به دین  ……… 50
ـ جیمز………… 51

تجربه‌ دینی  ……… 59
تعارض علم و دین ………… 60
کثرت‌گرایی دینی   ……… 68
فصل دوم
تعریف تجربه دینی …… 76
پیشینه تاریخی تجربه دینی   …… 79
اقسام تجربه دینی   ……………… 83
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربه‌های دینی … 86
ـ تجربه دینی نوعی احساس است  …… 86
ـ تجربه‌ دینی نوعی تجربه مبتنی بر ادراک حسی است  …… 95
ـ تجربه دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است  …… 98
نمونه‌های تجربه دینی …… 104
آیا تجربه‌های دینی هسته مشترکی دارند … 118
تجربه‌های عرفانی ………… 120
ـ آیا تجارب عرفانی معرفت‌زا است ……… 131

آیا تجربه‌ دینی می‌تواند اعتقاد دینی را توجیه کند …… 135
فصل سوم
نگاهی نقادانه به موضوع ……… 149
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی… 164
ـ موهوم پنداری باورهای دینی  ……… 165
ـ گناه نخستین… 166
ـ خدای پدرگونه  …… 167
ـ مفهوم جنسیت   ……… 168
ـ تعمیم ناروا  ……… 170
فهرست منابع و مآخذ (فارسی) …… 180
فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی) ……… 184
چکیده انگلیسی…………… 185

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 200
حجم: 704 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *