دانلود بررسی شرایط و کیفیت قصاص عضو


دانلود بررسی شرایط و کیفیت قصاص عضو

دانلود بررسی شرایط و کیفیت قصاص عضو

چکیده:

در شریعت مقدس اسلام، اگر چه « اصل قصاص» در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص با شرایطی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی همواره شارع مقدس به عفو و گذشت نسبت به قصاص توصیه و تأکید داشته و با وعده پاداش اخروی برای عفو کنندگان، عفو را برتر و افضل از اجرای قصاص دانسته است. به عبارت دیگر، نظام حقوقی اسلام، در واکنش نسبت به این قبیل جرایم، دو اصل مهم عدالت و رحمت را مورد توجه و لحاظ قرار داده است.در این کار تحقیقی با موضوع شرایط و کیفیت قصاص عضو سعی بر این است که در فصل اول به بیان کلیات و سیر لغوی کلمه قصاص و شرایط تحقق آن بپردازیم و به آن اشاره ای داشته باشیم و درفصل های بعد به موضوعاتی همچون پیوند عضو پس از قصاص و مسائا مرتبطی با آن اشاره ای داشته باشیم با این امید که این کار مورد توجه قرار گیرد.

کلید واژه:

قصاص،عضو،پیوند،کیفری

مقدمه:

اجرای احکام قصاص عضو تاکنون به لحاظ مشکلاتی که در شرایط یا کیفیت اجرا وجود داشته، غیرممکن بوده است اما اکنون اعلام شده قرار است حکم قصاص چشمان یک محکوم به اجرا درآید. حال سوال اینجا است که اجرای حکم قصاص عضو چه بازتاب هایی در جامعه دارد؟ چه اندازه تاثیرات بازدارنده خواهد داشت و می تواند چه نقشی در کاهش میزان این گونه از جرایم ایفا کند؟ مهم ترین دلیل اجرای یک حکم، بازدارنده بودن آن و کاهش خشونت در جامعه است و قوانین نیز به همین دلیل تصویب می شوند. بنابراین وقتی حکمی در جامعه اجرا می شود باید قطعا عواقب مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار گیرد البته نباید فراموش کرد بزه اسید پاشی یکی از فجیع ترین جنایات است که اثرات بسیار مخربی بر روح و روان مجنی علیه، خانواده اش و جامعه می گذارد و خسارت وارده بر آنها قطعا باید جبران شود. مجازات مجرم می تواند هم شاکی و هم دیگر افراد آسیب دیده را آرام کند و آنها به این اطمینان برسند که قانون از آنان حمایت می کند. در این صورت آنان به صورت خودسر دست به عمل انتقام جویانه نمی زنند و علاوه بر این افرادی که احتمال ارتکاب چنین جرایمی را دارند می فهمند مجازاتی در انتظارشان خواهد بود. فارغ از این مسایل، اجرای حکم قصاص عضو شرایطی دارد که مطابق ماده 272 قانون مجازات اسلامی باید رعایت شود. بنا بر این ماده قانونی تساوی اعضا در سالم بودن، تساوی در اصلی بودن اعضا، تساوی در محل عضو مجروح یا مقطوع از جمله این شروط است ضمن اینکه قصاص نباید موجب مرگ متهم شود یا بیش از اندازه جنایت باشد.ضمن اینکه در ماده 276 نیز آمده است جرحی که به عنوان قصاص وارد می شود باید از حیث طول و عرض مساوی با جنایت باشد و در صورت امکان، رعایت تساوی در عمق نیز لازم است و با این اوصاف به نظر می رسد امکان اجرای چنین احکامی به صورت دقیق امکان پذیر نیست.    از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت در مواردی که اجرای حکم غیرممکن است مجازاتی درخور جرم ارتکابی برای مجرم در نظر گرفته شودتا اهدافی که در فلسفه مجازات وجود دارد، محقق و در واقع به طرق مختلف اسبابی فراهم شود تا میل ارتکاب به این گونه جرایم به هر شکل و نحو ممکن کاسته شود که قطعا این امر مهم نیاز به تلاش فراوان مسوولان امر و زمینه سازی فرهنگی دارد.

روش تحقیق:

تحقیق فوق به صورت کتابخانه ای انجام شده است.

 

فهرست مطالب:

چکیده1

کلید واژه1

مقدمه2

روش تحقیق3

فصل اول:

کلیات

مبحث اول :تعاریف5

گفتار اول : واژه شناسی5

گفتار دوم : ماهیت6

بند اول :حق و حکم6

بند دوم :حق الله و حق الناس10

گفتار سوم : سابقه تاریخی14

بند اول :دوران قدیم14

بند دوم :ادیان قبل از اسلام15

بند سوم :اسلام18

بند چهارم :نظام حقوقی ایران20

مبحث دوم:تعاریف قصاص عضو و شرایط تحقق آن22

گفتار اول :شرایط مشترک بین قصاص نفس و عضو22

گفتار دوم :شرایط اختصاصی قصاص عضو23

گفتار سوم:کیفیت و احکام قصاص جراحت و قطع اعضاء. 24

بند اول :عفو از قصاص25

گفتار چهارم :شرایط و کیفیت قصاص عضو در قانون ایران25

فصل دوم:

سقوط قصاص عضو و پیوند عضو پس از قصاص

مبحث اول :علل مشترک سقوط قصاص عضو31

گفتار اول:عفو مجنی علیه31

بند اول : واژه شناسی31

بند دوم: ماهیت حقوقی32

بند سوم: ادله مشروعیت33

گفتار دوم: بررسی عفو به عنوان مهم ترین علل مشترک سقوط قصاص34

بند اول : واژه شناسی34

بند دوم : ماهیت حقوقی 36

بند سوم: ادله مشروعیت36

گفتار سوم :حق قصاص عضو39

بند اول : عفو مطلق39

بند دوم: عفو  معلق40

بند سوم :عفو مشروط40

گفتار چهارم :دارا بودن حق قصاص44

گفتار پنجم :صاحب حق عفو در قصاص عضو49

مبحث دوم :پیوند عضو پس از قصاص49

گفتار اول:بیان نظرات فقها و کتاب های آنها49

گفتار دوم :پیوند عضو قطع شده ، چه اثرى برحکم قصاص دارد59

نتیجه گیری65

منابع و مآخذ66

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 70
حجم: 300 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *