دانلود پاورپوینت متابولیسم واسطه ایی


دانلود پاورپوینت متابولیسم واسطه ایی

دانلود پاورپوینت متابولیسم واسطه ایی

تنفس سلولی :

تنفس در همه موجودات عالی ، چه جانوری و چه گیاهی انجام می‌گیرد و در طی آن انرژی نهفته در بند و بستهای شیمیایی مولکولهای آلی آزاد شده و به صورت بسته‌های انرژی قابل استفاده موجود زنده ، یعنی ATP ، در می‌آید. برای تحقق این تغییر و تبدیل انرژی انجام یک سری واکنشهای زیست شیمیایی ضروری است.

واکنشهای شیمیایی لازم برای تنفس سلولی، تماما“ درون یاخته و در پایگاههای تنفسی یا میتوکندریها رخ می‌دهند و به پایان می‌رسند. ویژگیهای ساختاری میتوکندری همراه با آنزیمها و کو آنزیمهای موجود در غشای درونی آن نقش بسیار موثری در انجام واکنشهای مرحله به مرحله‌ای تنفس و در نتیجه آزاد شدن تدریجی انرژی شیمیایی مولکولهای آلی کربوهیدراتها و لیپیدها) و تبدیل و بسته بندی آن به صورت انرژی زیستی ATP دارند.

اکثر واکنشهای انرژی خواه سلولی با مصرف مستقیم یا غیر مستقیم ATP انجام میشود

میتوکندری :

اندازه و شکل و تشکیلات ساختمانی میتوکندری و همچنین تعداد میتوکندری و محل قرار گرفتنشان در سلولهای مختلف متفاوت است و ارتباط با نوع بافت دارد .

میتوکندری در بخشهای فعال سلول تجمع بیشتری دارد . در هنگامی که سلول فعالیت بیشتری داشته باشد تعداد میتوکندری ها بیشتر میشود . و پس از رسیدن به آرامش (کاهش فعالیت) تعداد میتوکندری کاهش می یابد.

میتوکندری ماهیچه های پرواز مثل صفحات یک کتاب بیشمار می باشند و نسبتا” کمی فضای بازداخل میتوکندری وجود دارد.

لایه خارجی میتوکندری حشرات نسبت به ترکیبات محلول نفوذپذیر است اما لایه داخلی بسیار انتخابی عمل می کند .

سطح خارجی غشائ داخلی (شامل ) آنزیم های زنجیره تنفس است آنزیم های سنتز ATP ، α کتوگلوتارات دی هیدروژناز

سمت داخلی غشائ داخلی شامل دی هیدروژنز ساکسینک و دی هیدروژن NADH

متابولیسم مجموعی از واکنش های شیمیایی است که در درون بدن موجودات زنده اتفاق می افتد .

متابولیسم شامل همه ی عکس العمل های بیوشیمیایی است که درارگانها اتفاق می افتد.

در این فصل با کاتابولیسم ( سوخت مواد غذایی در بافت ها ) واکنشهایی که شکستن مولکول ها برای آزاد کردن انرژی می باشد سروکار داریم.

بیشترین و سریع ترین انرژی درخواست شده در هنگام پرواز حشرات می باشد .

ظرف مدت کوتاهی فسفات با انرژی بالاکه در بدن در دسترس است برای پرواز استفاده می شودو انرژی باید خیلی سریع برای برای ادامه پروازهایی با زمان طولانی در دسترس قرار گیرد

سیستم تراشه در حشرات توانایی رساندن اکسیژن به میتوکندری ها راحتی در هنگام پرواز دارد.

بعضی گروهها (پروانه –ملخ ها و گروههای دیگر ) چربی ها را به عنوان سوخت پرواز می سوزانند .اسید های چرب باید در درون میتوکندری متابولیز شود و از این جهت به اکسیژن قابل دسترس نیاز دارد –مقدار زیادی انرژی را به ازاءهر واحد وزن ماده متابولیز کاهش می دهد توانایی متابولیسم سریع شده و انتقال چربی از قسمت های چرب و در دسترس بودن اکسیژن از سیستم تراشه ایی در بعضی از حشرات که اسیدهای چرب را برای پرواز می سوزانند بسیار سازش مهمی است  .

بعضی از حشرات که چربی ها را متابولیز می کنند می توانند به طورمداوم و برای ساعت ها مسافت های زیادی را پرواز و مهاجرت کنند .

این سوخت و ساز کامل بازده انرژی آن بسیار کمترانرژی در هر واحد وزن متابولیز می کند و تنها تعدادکمی از حشرات است نمو پیدا کرده اند تا وابسته آن شوند به عنوان یک سوخت مهم برای پرواز .

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 16
حجم: 231 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *