دانلود پاورپوینت دستگاه تنفس حشرات – 83 اسلاید


دانلود پاورپوینت دستگاه تنفس حشرات - 83 اسلاید

دانلود پاورپوینت دستگاه تنفس حشرات – 83 اسلاید

رشته تحصیلی:  مهندسی کشاورزی – حشره شناسی کشاورزی

مقدمه

کلمه ی تنفس چندین معنی متفاوت را در بر می گیرد: برای بعضی از حشرات به معنی مبادله ی هوا ویا تهویه, وبرای سایر حشرات به معنی تجزیه ی غذا برای کسب انرژی است. این کلمه به بهترین روش به یک سری اعمال بیوشیمیایی اطلاق می شود که برای ازاد شدن انرژی درسلول ها انجام می گیرد.  در حشرات سیستم تنفس تراشه ای است وازتعداد زیادی لوله های حامل هوا تشکیل شده که به وسیله ی آستیگمات ها با محیط خارج ارتباط دارند. تراشه ها لوله های تو خالی هستند که داخل انها مجهزبه یک رشته ی مارپیچی قابل ارتجاع از جنس کوتیکول و موسوم به تنیدیوم (tenidium) می باشد.

کانال های تراشه ای ازمنافذ تنفسی شروع شده تدریجا باریک می شوند وانشعابات انتهایی تراشه ها رابوجود می آورد که اطراف سلول های بدن را می پوشانند وبه این ترتیب تبادل مستقیم گازی را بین سلول های بدن و محیط خارج برقرارمی کنند.

سوراخ های تنفسی یااستیگمات ها به اشکال بیضی یا گرد درروی غشاء پهلویی حلقه های قفسه ی سینه و شکم قرار دارند و تعداد وطرز کار انها در گروه های مختلف حشرات متفاوت است.

مکانیسم تنفس در حشرات

وظیفه تراشه حمل اکسیژن و سهولت جریان هوا در « موی تراشه ها»و تبادل گازی بوسیله مایع داخل موی تراشه ها صورت می گیرد و به این ترتیب اکسیژن به طور مستقیم پلاسمای اطراف سلول پخش می گردد و هوای داخل تراشه ها در دو مرحله دم و بازدم انجام می گیرد.

در مرحله بازدم ماهیچه های شکم ( ماهیچه های پشتی – شکمی ) منقبض شده و در نتیجه حجم شکم کم و فشار داخلی افزایش می یابد و به این ترتیب هوای تراشه ها تخلیه می گردد. در مرحله دم ماهیچه های شکم آزاد شده و حجم شکم افزایش می یابد و هوا وارد تراشه ها می گردد. مکانیسم تنفس بر اساس طرز عمل استیگمات ها به دو طریق صورت می گیرد، در حشرات آپنوایستیک استیگماتها با ریتم مخصوصی باز و بسته می شوند و تبادل گازی فقط هنگام باز بودن استیگمات صورت می گیرد مانند کک ها و مگسها .

در حشرات Eupneustic حرکات تنفسی در دو مرحله دم و بازدم مشخص و باز و بسته شدن استیگماتها ، در فاصله معینی صورت می گیرد. شدت حرکات تنفسی بستگی به شرایط محیط خارج مانند گاز کربنیک و حرارت و فعالیت حشره دارد چنانچه هنگام پرواز و در حرارتهای زیاد شدت حرکت تنفسی زیاد و برعکس در حرارتهای پائین و هنگام استراحت شدت حرکت تنفسی زیاد و بر عکس در حرارت های پائین و هنگام استراحت شدت حرکت تنفسی زیاد و بر عکس در حرارتهای پائین وهنگام استراحت شدت حرکات تنفسی نقصان می یابد.

در برخی از حشرات ممکن است در مرحله بلوغ و یا در مراحل مختلف رشدی سیستم تنفسی وجود نداشته باشد؛ در این صورت تنفس به وسیله پوست بدن انجام می گیرد، بدین ترتیب که هوا نخست از میان لایه های پوست گذشته وارد خون می شود و سپس به وسیله آن در تمام بدن پخش می گردد. این حالت در حشرات کوچک که دارای پوست بدن نرم بوده و فعالیت کمتری دارند دیده می شود.

تنفس پوستی گاهی در حشراتی که دارای شبکه کامل لوله های تنفس هستند نیز دیده می شود، در این صورت استیگمات ها به طور کلی غیر فعال بوده و یا از بین رفته اند. این حالت در لارو دوبالان، زنبورهای پارازیت درونی(Endoparasites) و اغلب لاروهای آبزی دیده می شود.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 83
حجم: 4.1 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *