دانلود پاورپوینت فیزیولوژی دستگاه عصبی حشرات


دانلود پاورپوینت فیزیولوژی دستگاه عصبی حشرات

دانلود پاورپوینت فیزیولوژی دستگاه عصبی حشرات

Nevrophysiology

دستگاه عصبی از نگاه مرفولوژی

  *دستگاه عصبی در حشرات منشاء اکتودرمی دارد.

  *دستگاه عصبی از زوج گره ها یا عقده های عصبی تشکیل گردیده است.

*دستگاه عصبی مرکزی(CNS) شامل قسمت های زیر می باشد:

1-مغز(brain) : از به هم پیوستن گره های عصبی سه حلقه ی اولیه سر در مرحله ی جنینی به وجود می آید ودر بالای مری وبین بازوهای Tentorium

قرار دارد.

مغز از سه قسمت تشکیل شده است:

1-1) مغز اول (Protocerebrum) : بخش بزرگی از مغز را تشکیل می دهد و در دو طرف دارای لبه های نوری(Optical lobes) است که با چشم های مرکب در ارتباط می باشد.اجسام ساقه دار (corpora pedunculata یاmushroombody ) که مرکز روانی وشعور حشرات را تشکیل می دهند در مغز اول قرار دارند.

  1-2) مغز دوم (Deutocerebrum) : که در دو طرف آن مراکز عصبی شاخک ها قرار دارند.

  1-3) مغز سوم (Tritocerebrum) : لب بالا ، پیشانی وبخش اولیه ی دستگاه گوارش را تحت کنترل دارد. سیستم عصبی غیر ارادی (Stomodeal nervous)با این قسمت ارتباط دارد.

 

 *  Aristotlelمعتقد است که: درحشرات مغز بین سر ودم یا انتهای بدن قرار گرفته است (cited Strausfeld, 1976, p.3).او مطمئن نبوده ، چون مشکل مهم درآناتومی کنترل استقرار گره های عصبی است.

* مغز در اکثر حشرات در سر قرار دارد اما در لارو Dipteraدرحلقه های عقبی بدن قرار دارد.

* نکته ی جالب این است که اگر سر حشره ای در اثر حادثه ای قطع شود حشره برای مدت طولانی می تواند زنده بماند ، یا حتی راه برود ، جفت گیری نماید و تخمگذاری کند که بیشتر در اثر تولید هورمون های مختلف توسط سیستم عصبی می باشد.

2- گره ی عصبی زیر مری(Suboesophageal ganglion) :

از به هم پیوستن سه جفت گره ی عصبی مربوط به حلقه های Gnathocephalon  به وجود آمده است و در زیر مری قرار دارد . این گره توسط یک جفت حلقه ی(رابط) دور مری به مغز متصل می شود و از سوی دیگر به زنجیر عصبی شکمی متصل می گردد . آرواره ی بالا و پایین و لب زیرین تحت کنترل این گره می باشد و این گره دارای مرکز عصبی کنترل کننده ی اعمال قطعات دهانی می باشد و علاوه بر آن حرکت و راه رفتن حشره را هماهنگ می نماید.

3- زنجیر عصبی (nerve cord) :

از مجموع عقده های عصبی موجود در حلقه های قفسه سینه وشکم تشکیل شده است . (سه جفت گره قفسه ی سینه ومعمولاً هشت جفت گره ی شکمی)

*The ventral ganglia and connecting nerve cord usually lie close to the cuticle on the ventral side of the body

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 52
حجم: 16 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *