دانلود پاورپوینت شناخت و طراحی معماری روستا – بررسی جمعیت روستا مهاباد


دانلود پاورپوینت شناخت و طراحی معماری روستا - بررسی جمعیت روستا مهاباد

دانلود پاورپوینت شناخت و طراحی معماری روستا – بررسی جمعیت روستا مهاباد

فهرست

فصل اول:  معرفی اجمالی شهرستان فیروزکوه و روستای مهاباد

-معرفی اجمالی شهرستان فیروزکوه

بررسی جغرافیا و منابع طبیعی محدوده شهرستان فیروزکوه

-مراتع و پوشش گیاهی

-وضعیت فعالیت

-شناخت و بررسی علل پیدایش روستا

شناخت عوامل موثر در شکل گیری روستا

موقعیت جغرافیائی و راههای ارتباطی روستا مهاباد:

نحوه استفاده از خدمات با ارائه روش

بررسی وضعیت اقلیمی منطقه

بررسی ویژگیهای انسانی و دموگرافیک روستا و حوزه نفوذ

فصل دوم: شناخت مصالح بومی

بررسی مصالح ساختمانی موجود و کاربری آنها

فصل سوم: گونه شناسی و برداشت بنا

فصل چهارم: ترسیم جزییات اجرایی برداشت بنا

 

بررسی جغرافیا و منابع طبیعی محدوده شهرستان فیروزکوه:

جمعیت:

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از وضعیت دموگرافیک شهرستان فیروزکوه نشان می دهد که در این شهرستان 33375 نفر در خانوار معمولی سکن و 831 نفر در خانوار دسته جمعی زندگی می کنند.

جدول شماره 1: جمعیت کل استان و شهرستان فیروزکوه

آمار نامه استان تهران سال 1390

-مراتع و پوشش گیاهی:

کل مراتع شهرستان 255605 هکتار می باشد که 11600 هکتار از آن را جنگل طبیعی تشکیل می دهد و 150 هکتار آن را دشت کاشت می باشد و 630 هکتار از مراتع هم بعنوان ذخیره گاههای جنگلی محسوب می شود.

نزدیک 3864 هکتار از مراتع این شهرستان به شکل آبی و 109 هکتار به شکل دیمی می باشند. 2486 هکتار هم باغات مثمر محسوب می شوند.

-وضعیت فعالیت:

در شهرستان فیروزکوه 28769 نفر جمعیت 10 ساله و بیشتر هستند که در حدود 8522 نفر شاغل و 20247 نفر جمعیت غیر فعال از نظر اقتصادی می باشند. که از این تعداد 10269 نفر محصل و 7568 نفر خانه دار 759 نفر دارای درآمد بدون کار و 1651 نفر سایرین و 344 نفر هم اظهار نشده محسوب می گردند

بررسی وضعیت مهاجرت در روستای مهاباد:

بر اساس اطلاعات بدست آمده ، از مجموع ساکنین روستا 196 نفر معادل 91/89 درصد متولد خود روستا هستند و 6 نفر معادل 75/2 درصد متولد روستای دیگر هستند و از کل جمعیت 16 نفر معادل 34/7 درصد متولد شهر هستند. از بین مهاجرین 9 نفر از آنها مرد و 13 نفر زن می باشند و از جمعیت متولد خود روستا 101 نفر معادل 33/46 درصد مرد و 95 نفر معادل 58/43 درصد زن هستند.

آنچه آمار نشان می دهد این روستا دارای ساخت سنی پیر می باشد که وجود 29 درصد از کل جمعیت یعنی 63 نفر بالای 65 سال و 19 نفر یعنی 9 درصد بین 64-60 سال بیانگر این موضوع است. در ضمن ایلات و عشایر در روستا و اطراف آن مشاهده نگردیده است.

بررسی وضعیت فعالیت در روستا شامل انواع فعالیتهای کشاورزی ، دامداری ، صنعت، معدن و خدمات:

معیشت مردم روستای مهاباد اغلب کشاورزی و خدمات است. عمده محصولات کشاورزی روستا گردو، سیب و قیصی می باشد که در خارج روستا این محصولات به صورت عمده و خرده به فروش می رسد.

دامداری در این روستا به شکل پرورش گاو و گوسفند است و از محصولات لبنی دامداران شیر، ماست، پنیر و کره را می توان نام برد.

لازم به ذکر است که این روستا دارای یک معدن سرب است که تا بحال استخراج از آن صورت نگرفته است

بررسی معماری و ترکیب فضاهای مسکونی در روستای مهاباد:

به منظور بررسی معماری هر سرزمینی و شناخت شیوه خانه سازی در هر منطقه ویژه در مناطق روستایی باید به تجزیه و تحلیل عواملی که در این امر دخیل و موثرند ، پرداخت، به عبارت دیگر ابتدا باید نیازها و مشکلات، امکانات و شرایطی که سازنده بنا در پیش دارد ، شناخته و در مرحله بعد معلوم داشت که چه اقداماتی در این زمینه ها صورت گرفته است. به هر حال عواملی چندی از قبیل فرهنگی و اجتماعی، اقلیمی و معیشتی در شکل بخشیدن به معماری یک منطقه تأثیر گذار هستند که به شرح آنها مبادرت

الف- عوامل اجتماعی- فرهنگی

از آنجا که معماری پدیده ای انسانی است به ناچار از اجتماع تأثیر بسیار می پذیرد. مذهب، سنت، اعتقادات ، مسائل امنیتی، و بالاخره جهان بینی افراد در معماری هر منطقه مؤثر است. یکی از عواملی که در تعیین شکل خانه ها دخیل است، بعد خانوار می باشد.

در خانوارهای گسترده ، پسران یا دختران خانواده پس از ازدواج در کنار والدین خود زندگی می کنند و یا در قسمتی از خانه به هرکدام یک یا چند اتاق داده می شود و یا خانه ای مجزا در مجاورت خانه پدری بنا می کنند ولی این خانه ها با یکدیگر در ارتباط بوده و به یکدیگر راه دارند. امروزه گرایش افراد به سوی خانواده های هسته ای است و خانه متناسب با نیاز زن و شوهر و فرزندان ازدواج نکرده ساخته می شود ، همچنین بدلیل مهاجرت و امکانات اشتغال در شهرها بنیان خانوارها به شکا گسترده بهم ریخته و جوانان خانواده ها غالباً پس از ازدواج در خانه مستقلی زندگی می کنند. در روستای مهاباد نیز بدلایل مختلف از جمله توان و قدرت مالی و محدودیتهای ساخت و ساز تعدادی از خانوارها بصورت گسترده در یک واحد مسکونی سکونت دارند.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 85
حجم: 31 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *