دانلود پاورپوینت زیگورات چغازنبیل
دانلود پاورپوینت زیگورات چغازنبیل
اولین شیوهٔ تهیه خشت مربوط به سالهاى پیش از هزارهٔ ششم ق.م است. از آثار مشهور تپه حسنلو را مىتوان نام برد که از خشت خام بطور وسیع استفاده شده است. بکارگیرى آجر در شوش و تپه سیلک کاشان نیز نشاندهنده استفاده از این عنصر در زمان خود است. در معبد چغازنبیل نیز به آجرهایى برمىخوریم که بعنوان کتیبه به دیوار نصب شدهاند. ساکنان سرزمین ایران نقش تعیینکنندهاى در پیشبرد بکار گرفتن فن آجر داشتهاند.
آجر به تنهایى یک قالب شکلدهنده است. و در حدّ یک وسیلهٔ مجرد، هر دانهاش به کار گرفته مىشود.
آجر بعنوان یک عنصر تزئینی، کارآیى آن را دارد که با تمامى عناصر تشکیلدهنده یک معمارى بیامیزد و یا بهشکل یک عنصر مجرد تزئینى جلوهگرى کند.
از آجر در پوشش گنبد، مثل گنبد نظامالملک و تاجالملک؛ در گوشواره یا طاق روى گوشه مثل تالار مربع مسجد جامع اردستان، مقرنس مثل برج طغرل و گنبدعلى استفاده مىشود.
از دیگر موارد تزئینات آجرى در دوران شکوفایى آن، نماسازى و بکارگیرى انواع ترکیبات این عنصر در چارچوب و قالب یک هندسه بسیار ساده اما غنى مىباشد. از نمونههاى برجسته آن برجهاى خرقان در نزدیکى قزوین و برج شبلى در دماوند است.
از دیگر موارد تزئینات آجرى در دوران شکوفایى آن، نماسازى و بکارگیرى انواع ترکیبات این عنصر در چارچوب و قالب یک هندسه بسیار ساده اما غنى مىباشد. از نمونههاى برجسته آن برجهاى خرقان در نزدیکى قزوین و برج شبلى در دماوند است.
کاربرد آجر در معمارى دوران بعد از اسلام فرصت خلق زیبایىها را در بناهاى کم حجم و متوسط فراهم ساخت. چنانکه تعدادى از شاهکارهاى معمارى به جاى مانده از دوران بعد از اسلام ایران این امکان را فراهم ساخت تا در محلهاى دورافتاده و مسیر بیابانەا که دسترسى به سنگ ممکن نبود و چوب نیز در دسترس نبود، تنها با برپا ساختن یک کوره آجرپزی، بناهایى با حجمهاى بسیار بزرگ بنا گردد، سدها و پلهاى مختلف در دورافتادهترین محلها ساخته شود و شهرهایى بزرگ چون نیشابور، جرجان و … پا بگیرند.
از نظر فنی، ضریب انقباض و انبساط آجر در برابر گرما و سرما بگونهاى است که از ایجاد ترک در بنا جلوگیرى مىکند در مقایسه با دیگر مصالح از قدرت ذخیره انرژى حرارتى برخوردار است. آجر خوب آجرى است توپر و مقاوم در برابر فشار، نشت و یخبندان.
شکل عمومى آجرهایى که در طى دورانهاى مختلف بعد از اسلام در بناها بکار گرفته شده، عبارت است از چهارگوش یا مربع در اندازههى متنوع در دورهٔ ایلخانى آجرها از جهت رنگ متوع بودند. و رنگهاى زرد کمرنگ، زرد گل اخرایی، زرد مایل به قرمز، قرمز تیره و خاکى در آنها دیده مىشود. آجر مستطیل در پیش از اسلام رواج کامل داشت اما بعد از اسلام بیشتر آجرها مربع بودند.
هنر چیدن آجرها را در بناها بهمنظور عرضه نماهاى تزئینى متناسب با شکل و هیئت کلى بنا آجرکارى مىنامند. آثار گونهگون معمارى به جاى ماده از دورانهاى مختلف بعد از اسلام ایران شاهد نمونههاى پرارزش از هنر استادکاران ایرانى در آفرینش سطحههاى آجرى در زیباترین طرحها و تناسبهاى زیبا و موزون است. معماران و بنایان هنرآفرین ایرانى به گواهى آثار برجاى مانده از سده چهارم هجرى به بعد، در زمینه آجرکارى شیوههاى گوناگونى را آزمودهاند که در چند گروه تقسیم مىشود: رگچینى – گلاندازى – گرهسازى – آجرکارى رنگى – آجرکارى خفته و رفته – خوون چینى – آجرکارى با آجرهاى ترئینى نقشدار.
آجرکارى با ترکیب آجرهاى یک رنگ و ایجاد و ایجاد طرحها و نقشهاى مختلف در سطحى صاف را با نام ”رگچین“ نام بردهاند.
در گلاندازی، در موقع رگچین کردن آنرا چنان مىچینند که از ترکیب آنها گلهاى مختلف بدست آید.
گرهسازى از شیوههاى بسیار ظریف و پرکار آجرکارى تزئینى است که به کمک قطعههاى مختلف آجرهاى بریده و تیشهدارى شده در اندازههاى گوناگون انجام مىپذیرد. طرحهاى گره در مایه نقشهاى ساده مثل مثلث، مستطیل، مربع، لوزی، ذورنقه و ترکیب آنها با یکدیگر و ایجاد چند ضلعىها، ستاره شکلها و غیره مىباشد. نمونههاى خوبى از این شیوه از دورهٔ سامانیان و آلبویه به بعد در آثار معمارى ایران دیده مىشود مانند:، تزئینات گره مسجد جامع ورامین از دوران ایلخانی، کارهاى جالب مجسد گوهرشاد و مدرسه خرگرد از دورهٔ تیمورى و … .
در آجرکارى رنگی، با آجرهایى با رنگهاى مختلف و به شیوه مسطح، طرحهاى گوناگون ایجاد مىکنند. از این شیوه نمونههایى در شاهچراغ (شیراز)، مسجد وکیل شیراز، سید علاءالدین حسین (شیراز) دیده مىشود. در این شیوه تنوع نقش بسیار است و امکان نام بردن آنها نیز وجود ندارد.
فرمت فایل: Powerpoint |
تعداد صفحات: 36 |
حجم 807 کیلوبایت |