دانلود فایل ورد و نقشه و نماهای اتوکدی منزل امین زاده در شوشتر


دانلود فایل ورد و نقشه و نماهای اتوکدی منزل امین زاده در شوشتر

دانلود فایل ورد و نقشه و نماهای اتوکدی منزل امین زاده در شوشتر

منزل امین زاده در محله کندال شوشتر واقع شده و از بناهای شاخص در معماری شوشتر است. این بنا به شماره 2446 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در مالکیت میراث فرهنگی است.

این بنا در محله کندال در شهرستان شوشتر واقع شده است. خانه امین زاده از بناهای شاخص در معماری شوشتر است. این خانه در دوران قاجار توسط شخصی بنام امین زاده ساخته شده است.

این بنا به روش معماری سنتی با مصالح سنگ و گچ در یک طبقه و شیوه دوره ساز ساخته شده است.و دارای هشتی، اتاقهای پذیرایی، غرفه ها، ایوانها، شبستان وشوادان  است.

تزئینات منزل از نوع آجرکاری ،گچبری مشبک وحجاری بر روی پیشانی ورودیها ،ایوانها در ضلع جنوبی،شبه ستونهای آجری تزئینی در اطراف وردیها در دو ضلع شرقی و غربی و ایوانها و ورودیهای که بعداً مسدود شد؛  تشکیل شده است. درب چوبی ساختمان در اثر عدم توجه و غیر مسکونی بودن توسط افراد ناشناس سوزانده شده است

این بنا به روش معماری سنتی با مصالح سنگ و گچ در یک طبقه وشیوه دوره ساز ساخته شده است. و دارای هشتی واتاقهای پذیرایی وغرفه ها وایوانهاوشبستان وشوادان است.تزیینات منزل از نوع آجرکاری و گچبری مشبکوحجاری برروی پیشانی ورودیها وایوانها در ضلع جنوبی شبه ستونهای تزیینی در اطراف ورودیها در دوضلع شرقی وغربی وایوانها و ورودیهای که بعدا مسدود شد تشکیل شده است.در حال حاضر درب چوبی ساختمان در اثر عدم توجه وغیر مسکونی بودن توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

الگو:معرفی موقعیت مکانی بنا

منزل امین زاده در شمال شهرستان شوشتر در محله کوره واقع شده است.این منزل دارای پلانی مستطیل شکل میباشد که ازسه طرف آن فضای مسکونی قرار دارد .تاریخچه ساخت این بنا به دوران قاجاریه برمیگردد. این منزل متعلق به شخصی به نام امین زاده معروف به امین التجار بوده که شخصی معمم بوده است وبه کار تجارت اشتغال داشته است . سپس در دورهای بعدی این منزل توسط شخصی به نام آاقای لاله زاری خریداری گردیده به همین دلیل به منزل لاله زاری معروف گردیده است.

الگو:معرفی بنا

نمای بیرونی منزل دارای دیوارهایی ساده از اجر وسنگ میباشد و بجز روزنهای واقع در جبهه شرقی بنا که درطبقه دوم وبرای تهویه راهروی واقع دراین طبقه قرارگرفته اندوتز ئینات خون چینی سر در ورودی بنا تز ئینات دیگری در دیواره خارجی بنا دیده نمی شود

الگو:سردر ورودی ورودی منزل از بر شمال شرقی ان میباشدکه سردر ورودی بنا با اجر کاریهای زیبا بعنوان نمادی از موقعیت اجتماعی صاحبخانه ونشانگر ذوق وسلیقه در کاربرد فنون معماری می باشد، دردو طرف ورودی دو سکو قرار گرفته که به انها خواجه نشین گویند .وبه عنوان نشیمن گاهی برای کسانی بوده که با صاحبخانه کار داشته ولی لازم نبوده وارد منزل شوند و همچنین به عنوان پاتوقی برای صاحبخانه ویا پسر خانواده بوده است . همانطور که گفتیم سر در ورودی منزل دارای مقداری فرو رفتگی و همچنین تز ئینات اجر کاری میباشد در نتیجه ورودی منزل دارای فضایی خنک وسایه دار میباشدکه در مواقع گرما پناه مناسبی برای فرار از گرما و تابش افتاب می باشد واز طرفی نما با سطوح عقب نشسته واجر کاریهای برجستهان نقش بسزایی در تلطیف هوا دارد همچنین سر در سایه دار منزل نقشی واسطه ای در نور گیری بنا دارد تا در خروج از فضای تاریک داخل به فضای پر نور بیرون چشم بتواند تطابق لازم را بدست بیاورد وهمچنین در مواقع بارندگی افراد را از گزند باران مصون نگه می دارد.

این فایل ورد در 4 صفحه به خدمتتون ارائه میشود. به همراه پلان های این خانه تاریخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *