دانلود پایان نامه کارآموزی الکترونیک – ساخت تابلو


دانلود پایان نامه کارآموزی الکترونیک - ساخت تابلو

دانلود پایان نامه کارآموزی الکترونیک – ساخت تابلو

مقدمه:

برق یکی از صنایعی است اگر نتوان گفت بیشترین بازار را در جهان به خود اختصاص داده است ولی با اطمینان کامل می توان گفت یکی از صنایع مهم در جهان می باشد.

در حال حاضر بیشترین بازار کار را در  رشته های برق سیستم های قدرت به خود اختصاص داده اند که در این رشته ها یکی از مهمترین مشاغلی که درکشور های بزرگ دنیا وجو دارد صنعت تابلو سازی مدارهای فرمان و قدرت می باشد که توانسته بازار خوبی را برای افراد ایجاد کند، زیرا تمامی کارخانجات و اداره ها و موسسات و حتی ساختمانهای بزرگ و کوچک به این صنعت نیازمندند. امروزه در شهرهای بزرگ و کوچک کارگاها و شرکتهای زیادی مشغول به کار می باشند که توانسته اند افراد زیادی را از نظر شغلی تامین کنند و این صنعت روز به روز پیشرفته تر می شود تا جایی که سیستم های کنترل میکانیکی در تابلوهای برق کم کم از رده خارج می شوند و سیستم های هوشمند (PLC) توانسته بازار کار را در دست بگیرند و کشور ما نیز در حال توسعه در این زمینه ها می باشد ولی هنوز تمامی کارخانجات و شرکتها نتوانسته اند این سیستم جدید را بر روی دستگاه ها و وسایل خود پیاده کنند زیرا در کشور ما متخصصان زیادی در این زمینه وجود ندارند ولی چندین شرکت و کارگاه اقدام به تولید این نوع تابلوی سیستم هوشمند کرده اند و باید مسئولان توجه بیشتری را به این مورد داشته باشند.

اهمیت موضوع :

اهمیت و ضرورت این طرح این است که بتوان با نحوه تولید تابلوهای صنعتی بزرگ و کوچک به منظور توزیع انرژی الکتریکی بعد از خط انتقال به واحد های صنعتی آشنا شد.

بیان موضوع :

برق و سیستم ها قدرت و تابلوهای آن از مهمترین عوامل به راه افتادن کارخانجات و صنایع و موسسات می باشد به طوری که بدون آن نمی توان هیچ نوع تولیدی را در یک کشور بدون آن داشت پس باید آن را جدی گرفت و به آن اهمیت زیادی داد.

تاریخچه :

این شرکت در مهرماه1366 توسط مهندس القاصی به ثبت رسید و از همان روزهای اول کار خود را آغاز کرده است.

فعالیت ها :

صنعت شیشه ،صنعت گچ ، نیروی دریایی ، ساختمان اداری سازمان ا نرژی اتمی واقع در تهران ، کارخانه سوخت هسته ای اصفهان ، ایستگاه های پمپاژآب برای جهاد کشاورزی ، پالایشگاه تهران ، تصفیه خا نه های آب استان قم ، کارخا نه های تولید کاشی و سرامیک ایرا نا

                                                                                                                    

زمان شروع و پایان دوره :

4/4/91 لغایت 19/5/91

مراحل کلی ساخت تابلو:

1- بخش فلز و جوشکاری:

بطور کلی نوع دستگاههای استقرار یافته در این بخش ادوات سنگین فلز کاری می باشد که به ترتیب عبارتند از:

گیوتین برش ـ پانچ های 12 و 8 تنی ـ خم 40 تنی از نوع دیجیتالی ـ خم دستی ـ دستگاه مته کاری ـ دستگاه سه کاره برش (خم و سوراخ کاری شمشها) ـ دستگاه جوش 250 A  ـ سنگ فرز.

همه قطعات ابتدا وارد بخش برش شده و به اندازه های مطلوب مطابق نقشه درمی آیند. سپس با توجه به فرم و وضعیت مورد نیاز برای هر قطعه به بخش های پانچ و خم کاری و مته کاری برده می شود (البته بعضی از قطعات مستقیما به بخش خم کاری می روند و برای بعضی دیگر ابتدا به بخش پانچ و بعد به بخش خم می رود و بعضی از قطعات ممکن است یکی از دو حالت فوق را نداشته باشد.

قطعات خارج شده از این بخش وارد بخش جوشکاری می شود در این بخش قطعات مختلف ورودی ، با توجه به نیازشان جوشکاری می شوند. برای از بین بردن اثر خال جوشها و به منظور یکنواخت کردن سطح فلز در رنگ کاری بخش های جوشکاری شده خارجی را به بخش فرزکاری می برند در این بخش سطوح جوشکاری خارجی را توسط سنگ فرز صاف می کنند این مرحله پایان کار بخش فلزکاری و تأمین یا تغذیه ورودی بخش رنگ کاری می باشد (سایر اطلاعات مربوط به این بخش شامل فضای لازم برای دستگاه ها ـ تعداد اپراتور ـ سرویس کار و مشخصات دستگاه هامی باشد).

2- رنگ کاری:

قطعات ساخته شده در بخش فلزکاری پس از پرداخت کاری وارد بخش رنگ کاری می شود در این بخش

از رنگ های ساده برای محیط باز و رنگ های چرمی برای محیط  بسته استفاده می شود.

پودر رنگ را در داخل دستگاه رنگ پاش ریخته و آن را با ولتاژvk 20 بار دار می کنند و بدنه تابلو را به زمین متصل میکنند و عمل پاشش را انجام میدهیم .

و بعد آنها را از (چنگک) آویزان می کنیم تا رنگ کمی خود را بگیرد و خشک شود. سپس قطعات نیمه خشک شده را به  (کوره) منتقل می کنیم و در درجه حرارت  180  0c در مدت 20دقیقه قرار می دهیم.

3- مونتاژ بدنه و اسکلت داخلی:

در این بخش کلیه قطعات رنگ آمیزی شده با توجه به مکانهایی که برای آنها مشخص شده به همدیگر متصل می شوند. البته در مونتاژ بدنه به خاطر تلرانسی که در ساختمان قطعات وجود دارد و همچنین عدم اطمینان پانچ زنی در مرحله فلزکاری بعضی از سوراخ کاریها در این بخش روی قطعات صورت

می گیرد .

4- مونتاژ الکتریکی:

بدنه و اسکلت مونتاژ شده در بخش مونتاژ وارد این بخش می شود و در این بخش کلیه ادوات الکتریکی شامل ، فیوز ـ کلید ـ کنتاکتور ـ رله ـ پریز ـ فتوسل ـ لامپ و شینه ها روی اسکلت داخلی تابلو نصب می شود و این اسکلت داخلی ، روی پایه های داخلی تابلو نصب می شود. البته در مورد (شینه های الکتریکی) داخل تابلو باید توضیح داد که این شینه ها از (نوارهای مسی) که به صورت کلاف هستند در بخش (برش شمش) با توجه به اندازه های مورد نیاز بریده و خم و سوراخ می شود و روی آن (وار نیش) قرار می گیرد سپس مدار توسط تکنسین برق تست می شود و تابلو تکمیل شده به انبار مربوطه منتقل می شود .

فهرست مطالب

مقدمه ………………………………1

مراحل کلی ساخت تابلو ………………….3

قطعات والمان هایی که برای ساخت تابلو به کار می روند …………5

بخش های کنترل کیفیت تابلو ………….20

ماشین الات مورد استفاده برای تولید  تابلو …………..21

استانداردهای قطعات ……………24

پرسش ها و پاسخ ها ……………..26

منابع و مآخذ ..

این فایل ورد در 40 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *