بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان
چکیده
این پایان نامه تحقیقی است درباره بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان با توجه به این امر که کشور لهستان از نظر وسعت و جمعیت در بین کشورهای منطقه، رتبه اول را دارد و همچنین به علت موقعیت جغرافیایی به قلب اروپای شرقی معروف میباشد، این مسئله باعث شده است تا بیش از سایرکشورها تحت تاثیر حوادث سیاسی- اجتماعی روزگار خود باشد.
طبیعی است که اوضاع سیاسی- اجتماعی هر کشور تاثیر مستقیمی بر روی تمامی ابعاد جامعه ی خود دارد، در لهستان نیز شاهد هستیم که چگونه هنرمندان این کشور تحت تاثیر اتفاقات سیاسی- اجتماعی محیط خود به خلق آثار هنری پرداخته اند.
نکته جالب توجه درباره ی این هنرمندان این است که آنها برای بیان عقاید خود و ارتباط برقرار کردن با مردم جامعه، پوستر را وسیله ی مناسب یافتند و به این روش و با خلق پوستر هایی در زمینه های مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار میکردند. در این رساله به بررسی عوامل موثر در به وجود آمدن مکتب پوستر لهستان و سپس عناصر هنری هنرمندان آن دوره به آن پرداخته اند، تجزیه و تحلیل میگردد.
مقدمه
چرا پوستر های لهستان تا این حد متفاوت هستند؟
این سوالی بود که پس از رفتن به نمایشگاه ادیان توحیدی (1385) و دیدن آثار واسیلوفسکی در ذهنم شکل گرفت و بعد از این نمایشگاه نیز بیشتر در این مسئله ریز بین تر شدیم و به بررسی پوستر ها و عناصر تصویر شکل گرفته از آنها پرداختیم. گویی این پوستر ها با مخاطبان صحبت میکنند و درد و رنج های زندگی بشری را با مخاطبان شریک میشوند و چرا این پوسترها اینقدر محزون و غم انگیزند؟
این سوالات مقدمه ای شد که ببینید که هنرمندان لهستانی چگونه از عناصر برای بیان مفاهیم استفاده میکنند؟ فرض را بر این می گیریم که دلیل شرایط خاص سیاسی- اجتماعی حاکم بر کشور لهستان به خصوص در آن دوره هنرمندان به سبک خاصی برای بیان مطالب روی آوردند که بازتاب همه کاستی ها و رنج ها و اندو های موجود در جامعه بود.
آنها با تمثیل هایی برگرفته از فرهنگ و داستان های بومی خود با مردم حرف می زدند و از آنها می خواستند بر گفته های آنان تامل و تفکر کنند و دراین راستا از نقوش انسانی بسیار فراوان استفاده کرده اند. بررسی مکتب لهستانی از نظر علمی میتواند در شناخت ما به یکی از بزرگترین و موثر ترین مکاتب گرافیک جهان معاصر کمک شایان ذکری بنماید.
شناخت این هنرمندان و مکتب لهستان می تواند تاثیر بسزایی روی نسل حاضر گرافیک ایران و نسل آینده داشته باشد. مکتب لهستان همواره مورد توجه دانشگاه های معتبر هنری دنیا و اساتید آنها قرار داشته است.
فهرست مطالب
چکیده ………………………………….. 1
مقدمه…………………………………… 2
روش تحقیق………………………………. 3
فصل اول: آشنایی با کشورهای بلوک شرق
– تقسیم آلمان…………………………… 7
– شورش ها……………………………… 7
– دیوار برلین…………………………… 8
– بهارپراگ……………………………… 8
– از هم پاشی بلوک شوروی………………….. 8
فصل دوم:آشنایی با مسائل سیاسی،اجتماعی و جغرافیایی لهستان
– راهنمای زبان لهستان……………………. 11
– وضعیت لهستان در جنگ جهانی اول…………… 12
– هزینه های جنگ برای لهستان………………. 20
– لهستان پس از جنگ جهانی دوم……………… 21
فصل سوم:ویژگی های فرهنگی لهستان
– ادبیات لهستان…………………………. 30
– موسیقی لهستان…………………………. 32
– نقاشی لهستان………………………….. 33
فصل چهارم:هنر پوستر درلهستان
– هنر پوستر از پیدایش تا اواسط 1970 ……… 35
– مکتب لهستان…………………………… 39
– پوستر های سیاسی لهستان…………………. 43
– پوستر های سینمایی لهستان……………….. 48
– پوستر های موسیقی لهستان………………… 51
– پوسترهای تئاتر لهستان………………….. 52
– پوسترهای ورزشی لهستان………………….. 53
فصل پنجم:هنرمندان لهستان
– رومن سیسلویش………………………….. 56
– یرژی چرنیاوسکی………………………… 55
– استاسیسی ادیگوسیوس…………………….. 56
– وویچه فانگور………………………….. 61
– ویکتور گورکا………………………….. 62
– میچسلاو گوروسکی………………………… 63
– رومن کالاروس…………………………… 64
-آندژی کلیموفسکی………………………… 65
-یان لنیتزا…………………………….. 66
– میرسلاو آدامژیک………………………… 67
– اریک لیپینسکی…………………………. 69
– یان موادژنیک………………………….. 70
– یوزف مروشچاک………………………….. 71
– رافائو اولبینسکی………………………. 72
– آندژی پاگوفسکی………………………… 73
– پولیان پالکا………………………….. 74
– وسیوا روشوسا………………………….. 75
– یان ساوکا…………………………….. 76
– ویکتور سادوسکی………………………… 77
– فرانچشیک استاروویسکی…………………… 78
– والدمار اشویدژی……………………….. 79
– هنریک توماشفسکی……………………….. 80
– تادئوش ترپکوسکی……………………….. 89
– ماچی اوربانیتس………………………… 90
– ویسلاو والکوسکی………………………… 91
– میچسلاو واشیلوفسکی……………………… 92
– وویچه زامچنیک…………………………. 93
– میشل باتوری…………………………… 94
– سباستین کوبیکا………………………… 98
این فایل به صورت فایل ورد به خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد.