دانلود پاورپوینت مدیریت نیروی انسانی و ماشین آلات در پروژه های عمرانی


یکی از شاخصهای اصلی توسعه یافتگی در دنیای امروز ، برخورداری کشورها اززیرساختهای مطمئن اقتصادی متکی به صنایع مادر و تاسیسات زیر بنائی می باشد.

دارا بودن منابع لازم برای اجرای پروژه های بزرگ صنعتی – عمرانی به ویژه نیروی انسانی ماهر و مدیر از شروط اصلی برای رسیدن به این امر مهم می باشد.

امروز توان مدیریتی ، مدیران کار آمد ، عنصری شناخته شده و اساسی در طراحی وهدایت سیستمها می باشند در واقع اعمال صحیح مدیریت تاثیری مستقیم در بهبودروشها ، تقلیل هزینه ها ، افزایش بازدهی ، رشد کمی و کیفی و کاهش زمان اجرای طرحها و برنامه ها دارد.

بطور کلی تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در پروژه های

عمرانی از سه قسمت زیر تشکیل می گردد :

1- نیروی اجرایی

2- نیروی مدیریت کارگاهی

3- نیروی پشتیبانی (دفتر مرکزی)

1- نیروی اجرایی

 

تعداد و مدت نیروی مورد نیاز از روی فعالیتهای پروژه با توجه به حجم عملیات و بر اساس برآورد فعالیتهایی که می بایست انجام پذیرد مشخص میشود. با مشخص شدن نوع شغل و تعداد کارگران مورد نیاز در پروژه، می توان بر اساس منحنی برداری شبکه زمانی و فعالیتهای پروژه، مدت و زمان مورد نیاز به کارگران مختلف را تعیین نمود.

عوامل تاثیر گذار بر عملکرد نیروی انسانی

در تلاش برای بهبود بهره دهی و کارایی هزینه در کارهای ساختمانی باید این نکته را یادآوری کرد که اساسی ترین عامل در هر کار ساختمانی ” آدم ها ” هستند. کارگران خسته ای که حوصله آنها سر رفته است و یا نسبت به کارفرما رفتار غیر دوستانه دارند، هرگز در سطح کارایی بهینه کار نمی کنند. عوامل انسانی اصلی که باید به آنها توجه کرد عبارت است از :

شرایط محیطی، شرایط ایمنی، ابزار فعالیتهای فیزیکی، ساعات کار، و روحیه و انگیزه کارگران می باشد.

در ارزیابی آثار تحمیلی فیزیکی بر کارگران، مسائل بسیاری وجود دارد. در بررسیهای به عمل آمده روشن شده است که حداکثر آهنگ مصرف انرژی یک کارگر بطور متوسط در دراز مدت با انرژیی که صرف راهپیمایی میشود، برابر است. ادامه فعالیت سنگین تر، به خستگی فیزیکی و کاهش کارکرد منجر می شود. بنابراین، نیازهای فیزیکی کار باید طوری

تنظیم شود که با ظرفیت کاری کارگر هماهنگ باشد. خستگی فیزیکی از نگهداشتن یک جسم به مدت زیاد و در موقعیت ثابت وهمچنین فعالیت بیش ازحد کارگر ایجاد میشود.

بعضی مطالعات انجام شده نشان داده اند که بهره دهی کارگران با تداوم کار در ساعات اضافی به شدت کاهش می یابد. به نظر می رسد که هفته کاری حدود 44 ساعته، مدت کار بهینه کارگران کار ساختمانی باشد. معمولاً بهره دهی کار در هفته اول به شدت کاهش یافته لیکن در سه هفته بعدی تا حدی جبران می شود و سپس رو به نزول گذاشته تا آنکه پس ازحدود 9 هفته به پایین ترین سطح کارایی می رسد. در ابتدای اضافه کاری، تولید کل کارگران در هفته بالاتر از کارکرد استاندارد 44 ساعت در هفته می باشد. بهره دهی پیوسته کاهش می یابد، ومحصول 50 ساعت یا 60 ساعت کار در هفته تا آنجا کاهش می یابد که پس از تقریباً 8هفته به حدود محصول کار نزدیک به 44 ساعت کار در هفته می رسد. اگر هزینه دستمزدی اضافه کار را در نظر بگیریم، روشن می شود که هزینه نیروی کارگر برای واحد تولید همیشه در حالت اضافه کاری بیشتر از کار عادی است و با افزایش مدت اضافه کاری این اختلاف هزینه چشمگیر تر م یشود. برای مثال ؛اگر نرخ پرداخت ساعتی اضافه کار (کار بیش از 44 ساعت) برابر با 150 %نرخ پایه باشد هزینه نیروی کار برای هر واحد

تولید، با توجه ب ههفته ای 60 ساعت کار، پس از 8هفته، می تواند حدود 80 %بالاتر از آن باشد که برای هفت های 44 ساعت کار به دست می آید.

روحیه کارگران و انگیزه آنها از عوامل مهم در بهر هدهی کارگران به شمار می آید. تداخل گروههای کاری، شلوغی بیش از حد محوطه کار، تأخیر در بازرسی، تغییر حرفه، غیبت، تغییر سرکارگران و بی کفایتی سرکارگران نیز باعث کاهش بهر هدهی می شود. تأخیر این عوامل خیلی کمتر از سه عاملی هستند که ابتدا نام بردیم. بعضی از عوامل بازدارنده و

کاهش دهنده بهره دهی کارگران به شرح زیر می باشد:

− بی احترامی به کارگران

− عدم درک دستاوردهای کارگران

− عدم وجود مواد و ابزارآلات

− ضرورت انجام مجدد کار

− عدم استمرار جایگزینی کارگران در گروه

− عدم وجود برنامه صحیح و دقیق در پروژه

− عدم تشخیص دستاوردهاو عدم وجود برنامه صحیح و دقیق در پروژه

− ناتوانی در به کارگیری مهارتهای کارگران

− وجود کارکنان بی کفایت و بی تعهد

− عدم همکاری بین کارکنان حرف ههای مختلف و عدم هماهنگی بین کارهای پیوسته

− وجود تعداد کارگر بیش از حد در محوطه کار

− عدم ارزیابی صحیح کارکرد کارگر و پرداخت حق الزحمه مناسب

− عدم توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی کارگران

− عدم توجه به مسائل شخصی ومشکلات فردی کارگران

− ضعف در بازرسی و ارزشیابی

− وجود ارتباط نارسا بین عناصر پروژه و فعالیتهای مختلف

− وجود شرایط غیر ایمنی کاری

− عدم توجه به نظرات و پیشنهادات کارگران در تصمیم گیری

 

این فایل پاورپوینت در 43 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *