دانلود فایل تیراندازی


ورزش تیر اندازی بویژه در چند سال اخیر از رشد وتوجه روز افزونی در میان جامعه ورزشی کشور برخوردار گردیده است و توجه به جنبه‌های علمی و آکادمیک این ورزش برای ارتقاء سطح کمی و کیفی تیراندازی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌گردد.

گرچه در گذشته تلاش‌های موثری در این زمینه بعمل آمده است اما به دلیل محدودیت منابع علمی و اقتصادی و همچنین فقدان یک روش واحد و هماهنگ در امر آموزش، این ورزش همواره با کاستی‌هایی مواجه و باعث تقاطی افکار در بین مربیان و مدرسین این رشته بوده است و این موضوع باعث شده تا دوره‌های مربیگری تیراندازی از یک منبع خاص و یک روش هماهنگ آموزشی بی بهره باشد.

کمیته آموزش فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی ویژه در این زمینه و با استفاده از تجارب و همفکری مربیان و پیشکسوتان و گردآوری مطالب از منابع مختلف موجود در دسترس، در امر تدوین و تالیف جزوات آموزشی مربیان برای دوره‌های مختلف مربیگری همت گمارده است تا با ایجاد وحدت رویه در شیوه اموزش مربیان و مدرسین به این مهم دست یابد.

جزوه حاضر که برای تدریس مربیگری درجه 3 تیراندازی تهیه شده است توسط آقای مسعود کلهری مسئول وقت کمیته آموزش و با همکاری جمعی از صاحب نظران و پیشکسوتان که سالیان متمادی در سمت‌های مربی و مدرس به جامعه ورزش تیراندازی خدمت نموده‌اند گردآوری و تدوین گردیده است.

امید است این کتاب مورد توجه و استفاده مربیان و ورزشکاران قرار گرفته و با بهره گیری از آن بتوانند در پربار کردن علم و دانش تیراندازی در بین علاقمندان و توسعه و میل به اهداف و آرمانهای والای ورزش تیراندازی در کشور پهناور جمهوری اسلامی گام‌های استواری بردارند.

در اینجا لازم می‌داند از کوشش‌‌های بی وقفه و همکاری صمیمانه خانم‌ها الهام هاشمی، زهره میری و آقایان حسن ذوالفقاری، محسن اسماعیلیان، دکتر حسام کوهپایی و محمد مهدی صولت تشکر و قدردانی بعمل آید.

کمیته آموزش

 

فصل اول

کلیات :

تاریخچه ورزش تیراندازی :

با ظهور دین مبین اسلام تیراندازی هم به عنوان یک نیاز و هم یک صفت ذاتی مورد توجه قرار گرفت، مهارت مسلمانان در تیراندازی یکی از پایه‌های اصلی پیروزی آنان در رزم بود.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «سوار کاری و تیراندازی بیاموزید که از بهترین ورزشها است.» و نیز فرموده‌اند: «به درستی که خداوند با یک تیر دو نفر را به بهشت می‌برد، اول کسی که تیر را به نیت جهاد می‌تراشد و دوم آنکه در راه خدا می‌اندازد»

در قرن پانزدهم میلادی، با اختراع اسلحه آتشین (تفنگ و توپ)، کم کم اهمیت و نقش تیراندازی با تیر و کمان در ارتشها رو به کاستی گذاشت و از آن پس بهره گیری از این وسیله برای شکار، سرگرمی و ورزش مورد توجه قرار گرفت و مسابقات مختلفی با تیر و کمان برپا گردید.

در اوایل قرن شانزدهم میلادی، با ساخت اسلحه‌های گرم و تفنگ‌های لوله بلند، تیراندازی در مراسم مذهبی و اعیاد مختلف به صورت آداب و رسوم مردم آن زمان شکل گرفته و مسابقاتی نیز با تفنگ برگزار می‌گردید.

با توسعه و ساخت ابزارهای تیراندازی با سلاح اولین مسابقات رسمی در قرن 19 میلادی آغاز و در اولین المپیک، سال 1896 آتن در 9 رشته مختلف ورزشی برپا گردید که در بین آنها تیراندازی از بیشترین شرکت کننده برخوردار بوده است.

 

فهرست مطالب

فهرست

مقدمه

پیشگفتار

فصل اول : کلیات

تاریخچه ورزش تیراندازی و فدراسیون‌ تیراندازی جمهوری اسلامی ایران

رشته‌های شناخته شده از سوی ISSF

آشنایی با اصول ایمنی در تیراندازی

فصل دوم

آشنایی با تجهیزات تیراندازی

فصل سوم : فاکتورهای اساسی در تیراندازی

آمادگی جسمانی

آمادگی تکنیکی

آمادگی تاکتیکی

آمادگی روانی

فصل چهارم : تیراندازی با تپانچه

آشنایی با تکنیک‌های تیراندازی در تپانچه بادی

نگهداری سلاح

تنفس

چشم و مکانیزم دید

دستگاه نشانه روی یا شکاف درجه

رها کردن ماشه

هماهنگی بین نیروهای ایستا و پویا در رها کردن ماشه و نشانه روی

سطح آمادگی مطلوب نیروها

عملیات تکمیلی

فصل پنجم : تیراندازی با تفنگ

روش اجرای تکنیک با تفنگ بادی

حالت گیری

تنفس

هدف گیری و تنظیم عناصر دید

شلیک (رها شدن ماشه)

عملیات تکمیلی

فصل ششم

نحوه برگزاری مسابقات دررشته‌های 10 متر

فصل هفتم : آماده سازی مسابقاتی

آماده شدن برای حضور در خط آتش

فصل هشتم

تغذیه

فصل نهم

آموزش جوانان

مراحل آموزش مبتدیان با استفاده از سیبلهای آموزشی

فصل دهم

دوپینگ

منابع

 

این فایل ورد در 91 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *