موزه آب


گنجینه آب:

گنجینه آب موسسه ای فرهنگی است که در جهت جمع آوری ، نگهداشت، نمایش و حفظ و احیای میراث

گذشتگان در بخش های مرتبط با آب از جمله استحصال، انتقال ، توزیع و بهره برداری و فنون بکار رفته در آن فعالیت می کند.

تاریخچه آبرسانی و آبیاری در ایران:

تاریخچه آبرسانی در ایران حداقل به 6000 سال قبل باز می گردد. در کاوش های تپه سیلک کاشان، آثار کانالهای آبرسانی با قدمت 6000 ساله بدست آمده است. این امر می رساند که آبیاری از زمان بسیار قدیم حتی قبل از آمدن آریاییها به ایران مورد علاقه ساکنین این سرزمین بوده است.

از آن زمان تا به امروز ایرانیان، در جهت استحصال، نگهداری و مهار آب دست به اقدامات و ابتکارات ارزنده

ای زده اند که آثار مادی بسیاری از آنها تا به امروز همچنان برجای مانده است. عمده ترین این آثار در زمینه های استحصال آب شامل حفر چاه و قنات، در زمینه مهار آب ساخت سد و پل- بند ، در زمینه آبرسانی حفر کانال و رودخانه مصنوعی، در زمینه استفاده از نیروی نهفته در آب احداث آسیاب می باشد.

قنات گناباد خراسان با 2500 سال قدمت و عمق مادرچاه 350 متری، بند بهمن فارس مربوط به دوره هخامنشیان با قدمت 2000 سال،کانال داریون با 2500 سال قدمت و رودخانه مصنوعی گرگر با 1700 سال قدمت از جمله این آثار ارزنده می باشد که از تمدن های پرفروغ گذشته ایرانی ، همچنان پا برجای مانده اند.

گنجینه آب سعدآباد:

گنجینه آب سعدآباد در شمال تهران و در مجموعه فرهنگی هنری و تاریخی کاخ موزه های سعدآباد ، در خیابان ولیعصر خیابان شهید فلاحی خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد. این گنجینه در جنوب شرقی کاخ سبزو در غرب ساختمان تشریفات ریاست جمهوری و در محل عمارت تیمسار کسرائیان احداث گشته است. گنجینه آب سعدآباد حدوداً 2670 مترمربع مساحت دارد و از 3 بخش تشکیل شده است:

الف) ساختمان اصلی ( 200 مترمربع(

ب) ساختمان جنبی ( 70مترمربع(

ج) فضای باز (حدود 2400مترمربع(

ویژگی فضای باز گنجینه آب:

استفاده از فضاهای باز در گنجینه آب جهت به نمایش درآوردن مدل های زنده تاسیسات آبی جدید و قدیم چون سدها، کانال های آبرسانی، آب انبارها آسیابها و موارد مشابه دیگر ضمن اینکه باعث ارتباط بیننده با این گونه بناها از نزدیک می شود و آگاهیهای لازم در ارتباط با چگونگی کارکرد آنها به راحتی انتقال می یابد. طبق همین اصل هم مدل های هیدرولیکی پل بند امیر با مقیاس 1:25 در سطحی به مساحت 220 مترمربع، سد کارون 3 با مقیاس 1:100 در سطحی به مساحت 240 مترمربع، به همراه کانال های آبی گردش آب در محوطه باز احداث گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *