دانلود مقاله نفقه زن


مقدمه

بحث نفقه زن، از دیرباز، در فقه شیعه همواره زیر بخشى از مبحث کلى تر (نفقات) بوده است. این بحث مى تواند با توجه به گسترش و تحول نهادهاى اجتماعى و در نتیجه تحول روابط اجتماعى، همواره دچار تحول باشد.

این نوشته، سیر بحث را در میان فقهاى شیعه، برمى نماید و مبانى و ادله آن را پیش مى کشد. در بخش نخست، دلایل وجوب نفقه زن و شروط آن یاد شده و در ضمن بحث از شروط وجوب نفقه، به اطاعت و تمکین زن از همسر، زمینه ها و حدود آن پرداخته مى شود.

در بخش دوم، تحت عنوان (مقدار نفقه)، از دو بحث (حیطه نفقه) (خوراک، پوشاک، لوازم منزل، هزینه درمان و…) و بحث (اندازه نفقه) (مقدار خوراک، تعداد پوشاک و…)، سخن گفته شده است.

این مباحث، بر مبناى مطرح شده در کتب فقهى، حدود و مرزهاى شرعى را به وجود مى آورد، اما همچنان که خواهد آمد، این حدود و مرزها مى تواند با توجه به تعهدات و مقررات عرفى، توسعه یابد و تضییق گردد و وظایف زن و شوهر را با توجه به فرهنگ هاى مختلف به گونه هاى متنوع سامان دهد، در حالى که این امر مورد امضاى شارع نیز قرار دارد.

گفتنى است، نفقه زن و احکام آن باید با توجه به نظام خانوادگى مسلمانان و دیدگاه اسلام نسبت به انسان و در کلّى مرتبط نگریسته شود تا بتواند در مقابل طرح هاى دیگر (آنچه در غرب مطرح است) پاسخ گوى مشکلات باشد، نه مشکل زا و دفاع ناپذیر.

این بحث در فضاى تقنین و حکم مطرح است، نه در فضاى اجرا و آنچه در جوامع مختلف بدان عمل مى شود. راه کارهاى عملى براى اجراى قانون و حکم، خود بحثى مستقل و بیرون از موضوع این نوشته است.

و در آخر، باید اذعان کرد: در خانواده اى که محبّت، عشق، تفاهم و مشارکت وجود دارد، بسیارى از بحث هاى قانونى، خشک و غیر لازم به نظر مى رسد و این مباحث بیشتر در هنگام اختلاف و دعاوى مطرح مى شود.

(نفقه) اسم مصدر (انفاق) و به معناى آن چیزى است که انفاق مى شود و انفاق مال، به معناى بذل و صرف آن است.

این فایل ورد در 38 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *