دانلود رایگان فایل سبک معماری دوران قاجار


در دوران قاجار ، نظام کهن زیست تحت تاثیر عواملی که بیشتر خاستگاه جهانی داشت دستخوش تحول و دگرگونی شد و جنبه های نوینی ار زندگی شهری با سلسله مراتب خاص پدیدار گردید.

تحت تاثیر این تحولات تهران نیز به عنوان پایتخت، بستر اساسی ترین و عمیق ترین تحولات و تغییران کالبدی شد تا جایی که سبک جدیدی بنام سبک تهران پا به عرصه گذاشت.در این دوره برای اولین با در ایران، ساختمان سازی با تهیه نقشه مرسوم شد. همچنین طراحی و ساخت، برخلاف نظام استاد شاگردی به فرد واگذار گردید و تدریس معماری با حضور معلمان اروپایی در دارالفنون برقرار شد.معماری دوره قاجار را معماری خانه سازی و یا معماری خانه های مسکونی نامیده اند. چرا که بیشترین ساخت و سازها در این دوره به علت افزایش جمعیت شهرنشین معطوف به ایجاد سرپناه و خانه برای مردم مهاجر و تازه وارد به شهر گردید. کثرت ساخت و ساز به همراه شرایط نامساعد اقتصادی مانع از پویایی و ایجاد تحول چشم گیر در نظام فضایی و ساختاری خانه ها بود.خانه های عوام برطبق همان بافت محله ای و در تبعیت از ضوابط الگوی متداول خانه ایرانی ساخته می شد. این خانه ها دارای حیاط مرکزی، اتاق های سه دری و پنج دری با ارسی بود و فضاهای ورودی نیز شامل هشتی و دالان دهلیز می شد.در این میان تنها خانه های اشراف و طبقات مفرح در محلات شمال شهر مشابه با کاخ ها و عمارت های سنتی ساخته می شد.

 

● تزئینات بکاررفته در این خانه ها عبارتند از :

▪ آیینه های قدیمی با گچبریهای پرکار و ظریف

▪ ستونها و سرستونهای مرمرین به سبک اروپایی

▪ نقاشی های دیواری با موضوعات مختلف از قبیل وقایع تاریخی مهم، چهره پردازی ها، نگارگری ها و مناظر، که تمام سطوح داخلی دیوارها را پوشانده است.

▪ مجموعه های مرمرین و مفرغی در داخل و خارج ساختمان

▪ ارسی و شیشه های رنگی

▪ محوطه سازی انگلیسی و فرانسوی با سطوح وسیع چمن کاری، درختان زینتی و بوته ای، حوضچه ها و حوض های مربع مستطیل کوچک و بزرگ، گلکاری باخچه ها و خطوط کلی محوطه سازی و باغ سازی که تا حدی ار حالت محوری خارج گردیده است.

▪ آذین بندی فضاهای داخلی و خارجی با استفاده از میزها، صندلی ها و مبل ها

● همچنین ویژگیهای کالبدی فضاها را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

▪ پلان های کشیده در امتداد نما، برجک هایی مه در یک طرف یا طرفین بنا قرار گرفته است.

▪ ایوانهای وسیع در جلوی ساختمان

▪ تالارها و سرسراهای بزرگ همراه با پله های مرکزی

▪ بخاریهای دیواری، شیروانی ها و سقف های سبک

▪ ایجاد چشم اندازهای وسیع بوسیله پنجره ها و نورگیرهای کوچک و بزرگ در نمای ساختمان

[download id=”77392″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *