دانلود پاورپوینت هنر ساسانیان


  • ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سالهای ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بودند. شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استان پارس بود بر بخش بزرگی از غرب قاره آسیا چیرگی یافتند.
  • ساسانیان قلمرو فرمانروایی خود را ایران‌شهر (به پهلوی کتیبه‌ای) می‌خواندند. پایتخت ساسانیان شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود. در آن زمان بغداد نام منطقهٔ کوچکی در نزدیکی تیسفون بود. خود نام «بغداد» یک نام ایرانی است که در زمان ساسانیان به آن منطقه نهاده شد.
  • —نام «ساسانیان» از «ساسان» میآید که آن هم نام پدربزرگ اردشیر پاپکان (پاپک = بابک = نام پدر اردشیر) پایه‌گذار خاندان ساسانیان است. ساسان متولی معبد آناهیتا در استخر فارس بود.

    —حکومت خاندان ساسانی در ایران ، پس از انقراض دولت پارتی (اشکانی) به مدت چهار قرن دوام یافت.

    —باید گفت که سلسله ساسانی کار خود را در شهر استخر واقع در نزدیکی تخت جمشید باستان، پایتخت پارس آغاز نمود. بقایای اندکی از بناهای استخر بر جای مانده است. شهری که

    زمانی یک آتشکده مهم برای آناهیتا را در بر داشته است.

    —هنرها، فنون و اختراعات دوره ساسانی :

  • —فارس و استخر که مهد تمدن هخامنشی بود همچنان مهد تمدن ماند اما تمدنی جدید با ظهور سلسله ساسانی شکل گرفت.

    —ظهور مانی نقاش ایرانی که آثارش تاثیر زیادی بر تفکرات برخی افراد داشت نقاشی هایش نیز بر تصویرسازی های بعدی دوره های اسلامی ایران تاثیرات بارزی بر جای گذارد.

    —معماری و شهرسازی ساسانی با تفاوت ها و تحولات دنباله هنر اشکانی بود از جمله تفاوتها استفاده از روش طرح مستطیل در شهرسازی ساسانی را می توان ذکر نمود.

این فایل پاورپوینت در 48 صفحه به خدمتتون ارئه میشود. + تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *