مسجد شیخ زاید؛ مسجدی با شکوه در کنار برج های امارات


معرفی مسجد شیخ

مسجد شیخ

 یکی دیگر از مساجد آباد و قدیمی شهرستان خوی مسجد شیخ است که در خیابان طالقانی و تقریباً روبروی بازار قدیمی این شهر قرار دارد. این مسجد در سال 1238 هـ . ق توسط ” حسین خان بیات ماکویی”جهت اقامه نما “حاج شیخ محمد نمازی خوبی” ساخته شد. با این که بیش از صد و هشتاد سال از عمر این بنا می گذرد، ولی هم اکنون نیز از مساجد دایر و آباد خوی به حساب می آید.

این مسجد نام خود را از عالم فاضل و زاهد “حاج شیخ محمد” گرفته است. چون وی همواره در حال نماز خواندن بود، بدین جهت “نمازی” لقب گرفته بود. “حاج محمد” – داماد وی – در سال 1200 هـ.ق برای تدریس وی، مدرسه ای در کنار منزلش احداث کرد. این بنا هم اکنون نیز به نام مدرسه نمازی معروف است و تا به امروز صدها عالم به جهان اسلام تحویل داده است. این مجموعه زمانی مرکز علمی منطقه بود و طالبان علوم دینی را از قفقاز، ترکیه، زنوز، تسوج، ارومیه و نقاط دیگر به سوی خود جلب می کرد. در سال 1238هـ.ق در جنب مدرسه نمازی مسجد شیخ توسط حسین خان احداث شد تا مرحوم حاج شیخ محمد نمازی، نمازش را در آنجا اقامه نماید و از آن به بعد این مسجد به نام ” مسجد شیخ” معروف شد.

ساختمان مسجد ساده و بدون تزیین است. در رواق آن چهار ستون سنگی وجود دارد و شش گنبد آجری سقف مسجد را می پوشاند.

ورودی مسجد از سمت خیابان به حیاط راه دارد و ورودی دیگر نیز در کوچه مقبره است. بر سر در این ورودی لوحه ای از مرمر دیده می شود. در کاشی کاری هلال یکی از پنجره های حیاط، تاریخ 396هـ.ق آمده است. محراب مسجد با مقرنس های گچی و گچ بری آیاتی از کلام الله مجید تزیین شده است.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *