تحقیق جامع و کامل راجب خیار با نام علمی Cucumis sativus


خیار

 

نام علمی : خیار با نام علمی Cucumis sativus   از خانواده کدوئیان می باشد.

 

  1. تاریخچه محصول :به احتمال قوی خیار بومی آسیا و افریقاست و هزاران سال کاشت می گردیده است شواهد موجود نشان می دهد که کاشت خیار در قسمت غربی آسیا در سه هزار سال پیش انجام میگرفته است. دکاندول عقیده دارد که خیار بومی آسیاست و شاید هندوستان مرکز اولی آن باشد ولی بطور کلی عقیده بر این است که مرکز آن جنوب آسیا باشد. در هندوستان حداقل سه هزار سال کاشت می گردیده و رومیها و یونانیان قدیم نیز از آن استفاده می نموده اند.

بنابر نظر دکاندول مرکز اولی خیار هندوستان است، دلیل این موضوع کشف گیاهی خیار مانند به اســم  Royle  Cucmis hard wickii در دامــنه­های کــوههای هــیمالیاست. از چــند نــظر گــونه C.hard wickii شبیه خیار است با این تفاوت که پوست میوه صاف است و گوشت آن بــسیار تلخ. بنابر اظهار دکاندول و نظریه گیاه شناس مشهور انگلیسی سرژوزف هوکر که نمونه های این خیار وحشی را در دامنه هیمالیا جمع نمود می توان گفت که در حقیقت این گونه وحشی در حوزه تغییرات ارثی و آمیزشی خیار اهلی بوده و جزئی از آن است و تا بحال شواهدی که عکس این ادعا را ثابت کند به دست نیامده است.

 

دکاندول معتقد است که خیار حداقل بمدت سه هزار سال در هندوستان کشت می شده است از هندوستان خیار به چین برده شد و شاید هم زودتر از رفتن به چین  خیار وارد روم و یونان قدیم گردیده است .بنابر اظهارات شارپ در زبان پهلوی کلمه خیار وجود دارد. در کتیبه های میخی ذکری ازخیار نیست­ولی بطور مسلم خیار در ایران حداقل 1000 سال پیش از میلاد وجود داشته است.

 

  1. بررسی وضعیت تولید درجهان : طبق آمار فائو سطح زیر کشت جهانی این محصول در سال 2005، 2488600 هکتار با عملکرد متوسط 7/16 تن درهکتار و تولید 41743840 تن می باشد که بالاترین تولید متعلق به کشور چین با 26559600 تن ( 5/63% ) بوده که از سطحی معادل 1553100 هکتار بدست می آید متوسط­عملکرد این کشور 1/17 تن میباشد. ایران باتولید 1400000 تن حدود 3/3% از تولید را در اختیار داشته که از سطحی معادل 80000 هکتار بدست می آید .

3.اقلیم : خیار در مقابل سرما حساس و طالب گرما ست. چنانچه دمای شب پائین­تر ازc0 5 باشد میوه ها بحد کافی تشکیل نمی شوند و یا اینکه اختلالات فیزیولوژیکی در آنها ظاهر می گردد.

دمای بالا برای جوانه زنی، مرحله رویشی و مراحله زایشی لازم است حداقل دما برای جوانه زدن بذر خیار c0 12 و برای رشد و نمو بالای c0 10 است گلها ابتدا در دمای  c0 15 به بالا و گرده ها در دمای c0 17 به بالا باز می شوند عمل لقاح در دمای 26 تا 29 درجه سانتی گراد انجام می گیرد.

25 صفحه فایل ورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *