پاورپوینت حمام بلور


شهرستان ملایر

از نظر محدوده های جغرافیایی ، شهرستان ملایر از شمال به شهرستان همدان و تویسرکان، از سمت مغرب به شهرستان نهاوند، از جنوب به استان لرستان و از سمت شرق نیز به استان مرکزی محدود می شود. بنا براین شهرستان در جنوب شرقی استان واقع شده است .

شهر ملایر بعنوان مرکز شهرستان ، دومین شهر پر جمعیت استان می باشد . شهرستان ملایر با وسعتی معادل 3208 کیلومتر مربع محدوده ای بالغ بر 9/16 در صد از کل وسعت استان را به خود اختصاص داده است .

پیشینه تاریخی

مورخان در مورد وجه تسمیه ملایر، نظرات مختلفی ارائه داده اند ، ازجمله گفته اند که در زمان مادها در این نقطه ، با روشن کردن آتش بر روی تپه ها و کوهها، اخبار را به سایر مناطق می رساندند و از این روی این منطقه را ((مل آگر)) به معنی تپه آتش (تپه بالای آتش) می نامیدند . این منطقه از زمانهای بسیار دور ، منطقه ای آباد و پر جمعیت بوده است. که اسامی روستاهایی همچون مانیزان ، گوراب (جوراب) ، اسکنان و ابنیه و آثاری چون دژگوراب ، تپه نوشیجان ، بیانگر قدمت تاریخی منطقه است. بنای شهر ملایر مقارن است با حکومت فتحعلی شاه قاجار در سال 1188هجری شمسی که ابتدا دولت آباد نامیده می شده و احتمالاً با انقراض سلسله قاجار ، به ملایر تغییر نام یافته است .

بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان ملایر

آتشکده و قلعه باستانی نوشیجان – تپه تاریخی گوراب(جوراب) – برج سامن – یخچال میرفتاح – خانه قدیمی لطفعلیان – خانه مصدقی- بازار قدیمی ملایر – مقبره سیف الدوله.

فایل پاورپوینت 34 اسلایدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *