بررسی تأثیر روشهای مختلف خشک کردن بر سینتیک خشک کردن، بافت، درصد و اجزای اسانس میوه ی گیاه دارویی بنه (Pistacia atlantica)


پروپزوال بررسی تأثیر روشهای مختلف خشک کردن بر سینتیک خشک کردن، بافت، درصد و اجزای اسانس میوه ی گیاه دارویی بنه (Pistacia atlantica)

تقریباً تمام مواد غذایی مورد استفاده ی انسان به دلیل آنکه از اجزاء خاصی تشکیل گردیده اند به نسبت های مختلف در معرض فساد و نابودی قراردارند. این مسئله از گذشته های دور به منزله ی یک مشکل برای  بشر مطرح بوده است. امروزه با استفاده از فناوری های دقیق و با کارآیی بالا مواد غذایی تحت فرآیند های  خاص به منظور افزایش مدت ماندگاری آن ها قرار می گیرند که در عین پایین بودن هزینه انجام فرایند، محصول تولید شده از کیفیت بالایی نیز برخوردار می باشد ( فاطمی، 1388).

خشک کردن:

خشک کردن قدیمی ترین و معمول ترین روش حفظ و نگهداری مواد غذایی توسط بشر بوده است. به عنوان مثال اولین عامل مؤثر در افزایش مدت ماندگاری غلات کاهش رطوبت آن ها تا یک حد مناسب و حفظ رطوبت در این حد می باشد. ادویه ها و برخی میوه ها و سبزی ها نیز از این طریق، حفظ شده و مورد استفاده قرار می گیرند. خشک کردن شامل خشک کردن مواد غذایی با استفاده از عوامل موجود در طبیعت نظیر انرژی خورشید که خشک کردن طبیعی[1] نامیده می شود وخشک کردن مصنوعی [2] است (فاطمی، 1388). فرایند های آنزیمی در محلول های آبی اتفاق می‌افتد. همچنین میکروارگانیسم‌ها برای رشد به آب نیاز دارند. بنابراین حذف سریع آب از سلول به طور مؤثری از تخریب شدن ترکیبات سلولی جلوگیری خواهد کرد. خشک شدن باعث تثبیت مواد مؤثره، تسهیل خرد شدن، آسیاب شدن و تبدیل دارو به یک فرم قابل حمل تجاری می شود (فتاحی ،1389).

[1]. Drying

[2]. Dehydration

3.Anacardiacea

شامل بخش های

بیان مسئله

سوابق

فرضیه

اهداف

روش کار

روش آماری

منابع

فایل ورد 30 صفحه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *