دانلود پاورپوینت میدان سرخ (مسکو)


میدان سرخ مسکو در ضلع شرقی دژ تاریخی مسکو و محل اقامت رئیس‌جمهور روسیه، کاخ کرملین، قرارگرفته است. هیچ نقطه‌ای نمی‌تواند به زیبایی میدان سرخ، پهناوری جغرافیایی و عظمت تاریخی مسکو و روسیه را به رخ بکشد. میدان سرخ  قلب مسکو نیز نامیده می‌شود. این میدان از چهار طرف توسط کاخ کرملین، بازار بزرگ GUM، موزه تاریخ ملی، وکلیسای سنت باسیل احاطه‌ شده است. آرامگاه لنین نیز در این میدان قرار دارد. و بسیاری از خیابان‌های اصلی مسکو به این میدان منتهی می‌شوند این امر به گونه‌ای است که میدان سرخ میدان مرکزی مسکو و گاهی کل روسیه شمرده می‌شود.

نحوه شکل گیری:

مسکو تا قرن دوازدهم  شهر کوچکی در دل جنگل و ساحل «رودخانه مسکوا» بود.. در جوار همین محل که امروز به قلب مسکو معروف است قلعه ای به نام «کرملین» ساخته شد که شهر تازه تأسیس را محصور میکرد .از آنجایی که این شهر تازه تأسیس در کنار رودخانه مسکوا ساخته شده بود به همین نام درآمد. هنوز چندی از تاسیس مسکوا نگذشته بود که تاتارها و مغولها به  آن حمله و تعداد زیادی از سکنه را کشتند و شهر را به آتش کشیدند.صد سال بعداز این حادثه شهر دوباره رونق گرفت با این تفاوت که تا دویست سال به مغولها خراج می داد. با گذشت زمان مخالفت علیه سلطه اجنبی زیاد شد و حاکم مسکو نه تنها از دادن باج و خراج به مغولها سرباز زد بلکه سپاهی از روسها را علیه تاتارها وارد جنگ کرد که منجر به شکست آنها گشت و بعد ها ایوان چهارم توانست درسال 1552به طور کامل بر تاتارها غلبه و شهر کازان رو فتح کند.

ایوان چهارم به شکرانه ی این پیروزی دستور ساخت بنایی را داد که در زیبایی و شکوه نظیر نداشت. این بنا که ساختش شش سال طول کشید به یاد قدیس بزرگ روس باستان «سنت باسیل بلاژنی» واسیلی نام گرفت.

وقتی کلیسای واسیلی ساخته شد هنوز اثری از میدان سرخ نبود و آنجا فقط بازاری بود در جوار کرملین قدیم. بعدها سازه هایی ساخته شد ومیدانی مستطیلی پدید آمد که نامش را «کراسنویا پلوشاد» نهادند.در روسیه‌ی قدیم کراسنویا به معنای زیبا بوده و بعداً به سرخ تغییر یافته است. بنابراین ادعاهایی که نام سرخ میدان را به کمونیسم و خون‌های ریخته شده، و یا حتی به رنگ بناهای اطراف میدان ربط می‌دهند کاملاً بی‌اساس‌اند.

برخی مشخصات:

طول 695 متر و عرض 13 متر

سومین میدان بزرگ جهان بعد از«تیان آمن چین» و «نقش جهان اصفهان»

اگر مسکو را دایره ای در نظر بگیریم که واقعا هست، میدان سرخ دقیقا در مرکز دایره واقع شده

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 39
حجم: 7.4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *