دانلود مقاله بررسی تاثیر یادگیری سازمانی در کارآفرینی کارکنان شهرداری


دانلود مقاله بررسی تاثیر یادگیری سازمانی در کارآفرینی کارکنان شهرداری

بررسی تاثیر یادگیری سازمانی در کارآفرینی کارکنان شهرداری
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی و در کارکنان شهرداری می‌پردازد. اطلاعات تحقیق با پرسشنامه جمع‌آوری شده است. جامعه آماری شامل 1200 نفر از کارکنان شهرداری و جمعیت نمونه برابر 257 نفر می‌باشد. فرضیه اصلی تحقیق که عبارت است از بین یادگیری سازمانی و در کارکنان شهرداری رابطه معناداری وجود دارد، مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین صحت و سقم فرضیه‌ها از نرم‌افزار 18spss استفاده گردید. فرصت کارآفرینی‌‌های مخاطره‌آمیز جدید زمینی حاصلخیز برای بهترین شیوه‌هایی فراهم می‌کند که از یادگیری سازمانی و بررسی پدیدار می‌شوند و رشد و نمو می‌کنند. بر این باوریم که اگر سازمان های کارآفرین رویه های یاگیری سازمانی را بپذیرند، شانس آنها برای بقای کوتاه مدت و موفقیت بلندمدت بهبود می‌یابد. توانایی می‌تواند یک مزیت کلیدی ایجاد کند که از طریق آن سازمان‌های تأسیس شده در محیط‌های در حال تغییر پایدار و رقابتی باقی بمانند. تحقیقات آینده باید بر پایه این بینش‌ها و کوشش‌ها گسترش یابد که به صورت تجربی می‌آزماید که چگونه روش های یادگیری می‌تواند به بهترین شکل به فرایندهای ایجاد شرکت و رشد منجر شود که و سایر فرایندهای یادگیری اجزای ضروری استراتژی و فرهنگ سازمانی شوند. امید ما این است که با فراهم کردن این برداشت، از کارآفرینان و شرکت هایشان در تولید فرصت های بیشتر و اجرای آن‌ها در راهی که ظرفیت های خودشان و سازمان‌هایشان را افزایش دهد، پشتیبانی کنیم.

واژگان کلیدی: کار آفرینی، یادگیری سازمانی ، کارآفرینی،کارکنان شهرداری

مقدمه
دردنیای درحال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمانهایی است که بین منابع کمیاب و قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازد. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی می تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش وحصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.

امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت کارآفرینیهای شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند. سازمان‌ها برای افزایش عملکرد از دو طریق نوسازی استراتژیک و ایجاد فرصت کارآفرینی‌های جدید پرمخاطره، خود را درگیر می کنند. (گوت و گینزبرگ ۱۹۹۰؛ استیونسون و جاریلو ۱۹۹۰). اخیرأ تعداد زیادی از شرکت ها دریافته اند که یادگیری سازمانی می‌تواند محرک بزرگی را برای چنین تلاش‌هایی فراهم کند. به این شکل که سازمان‌هایی که رویه‌های یادگیری سازمانی را با جمع‌کردن دانش تازه به دست آمده در طول یک دوره کسب و کار پیکره‌بندی کرده‌اند، قادر بوده‌اند که این دانش تازه به دست آمده را اهرمی برای رسیدن به مزیت‌های استراتژیک قرار دهند.(لی، سلوکوم و پیتس ۱۹۹۹). یادگیری سازمانی در بعضی سازمان‌های جزء اساسی نوسازی سازمانی است. (دیویس و باتکین ۱۹۹۴).

اما درباره ایجاد فرصت کارآفرینی‌های پرمخاطه جدید چه نقش دارد؟ آیا یادگیری سازمانی می تواند چیزی بیشتر از یک جنبه باشد؟ اکتشاف، ارزیابی و استخراج فرصت کارآفرینی‌ها یک ویژگی تعریف شده است (شین ۲۰۰۳؛ شین و ونکاتارامن ۲۰۰۰) و میزانی که سازمان‌ها عمل می‌کنند با توانایی آنها با تولید محصول و خدمت جدید در ارتباط است. (لامپکین و دس ۱۹۹۶). اگرچه افراد کمی ارتباط بین یادگیری سازمانی و را کشف کرده‌اند، ما اعتقاد داریم که ایجاد چنین ارتباط می‌تواند تئوری و اجرای هر دو زمینه را حمایت کند. مثلأ یادگیری سازمانی بر بهبود رویه‌ها تأکید می‌کند و با ایجاد دانش نو(سنج ۱۹۹۰)، بنا کردن ادراک جدید (فیول و لیلز ۱۹۸۵) و جستجو و تصحیح ناهمواری‌ها (آرگریس ۱۹۹۰) آن را به صحنه‌های جدیدی گسترش می‌دهد. این کیفیت‌ها تلاش‌ها را برای بیشتر بودن تقویت می‌کند.علاوه بر این صفات مشابه دیگری برای متمایز ساختن یک سازمان یادگیرنده به کار می‌رود – “یک سازمان مهارت یافته در ایجاد، دستیابی و تغییر شکل دانش و در حال تصحیح رفتار خود برای انعکاس دانش و بینش جدید” (گاروین ۱۹۹۳، صفحه ۸۱) – در میان ویژگی هایی هستند که برای مؤثر تشخیص دادن و اجرای فرصت کارآفرینی‌های جدید پرمخاطه مورد نیازند.

این پژوهش بیان می کند که یادگیری سازمانی می تواند توانایی سازمان‌ها را برای بهبود دهد و آنها را برای اجرای مؤثر مخاطره های جدید مجهز کند. ما با تأکید بر سه رویکرد مشخص یادگیری سازمانی –یادگیری رفتاری، یادگیری ادراکی و یادگیری اجرایی- آغاز می‌کنیم و مثال‌هایی از سازمان‌هایی می‌آوریم که برای کارآفرین‌تر بودن از هرکدام از این رویکردها استفاده می‌کنند. سپس با ارائه مدلی از که از ادبیات (شین و ونکاتارامان ۲۰۰۰) و خلاقیت (چیکسنتمیهالی ۱۹۹۶) الهام گرفته، نشان می دهیم که چگونه فرایندهای اکتشاف و شکل‌دادن به فرصت کارآفرینی‌های پرمخاطه می‌تواند از طریق یادگیری سازمانی بهبود یابد. هر کدام از سه نوع یادگیری با جنبه‌ای خاص از در ارتباط است. در پایان راهنمایی‌های عملی از اینکه چگونه سازمان‌ها ایجاد فرصت های جدید را با کاربرد رویه های یادگیری سازمانی ارتقاء می دهند، ارائه می‌دهیم.

مروری بر ادبیات موضوع
یادگیری سازمانی: سه موضوع مرتبط
یادگیری سازمانی همچنان یک موضوع مهم برای همه نوع سازمان‌ها محسوب می‌شود. مطالعاتی که در جستجوی ماهیت ایجاد دانش، سرمایه هوش و مدیریت دانش هستند با مقالات چاپ شده اخیر برای دانشگاه‌ها (ماتیوسیک و هیل ۱۹۹۸؛ ناهاپیت و گوشال ۱۹۹۸؛ نوناکا ۱۹۹۴) و برای شاغلین (براون و داگوید ۱۹۹۸، فرایر ۱۹۹۹) در حال افزایشند. چارچوب‌ها و گونه‌شناسی‌های متعددی برای تعریف و توصیف یادگیری سازمانی به کار رفته‌اند (هوبر ۱۹۹۱؛ شریواستاوا ۱۹۸۳). تلاش می‌کنیم به جای از نو ابداع کردن این طبقه‌بندی‌ها، بحثمان را به سمت دو دسته رایج از یادگیری سازمانی –یادگیری رفتاری و ادراکی ببریم. برای این منظور ما یک دسته سوم ، یادگیری اجرایی را که اگر چه جنبه‌ای از یادگیری ادراکی است اما نقش نسبتأ مهمی در یادگیری فرایندهای مخاطره‌آمیز جدید بازی می‌کند (لیختنشتاین، لامپیک و شریدر ۲۰۰۳)، اضافه می‌کنیم. این سه حالت یادگیری با دسته‌‌بندی‌های گسترده‌‌ای از نظریه‌های یادگیری که توسط گرینو، کالینز و رسنیک (۱۹۹۶) به عنوان رفتاری، ادراکی و اقتضایی یا اجرایی معرفی شده‌اند، مطابقت دارند. در سه زیر بخشی که در ادامه می آید، حالت‌های رفتاری، ادراکی و اجرایی به اختصار شرح داده شده‌اند.

 

فهرست مطالب
چکیده

مقدمه

مروری بر ادبیات موضوع

یادگیری سازمانی: سه موضوع مرتبط

یادگیری رفتاری

یادگیری ادراکی

یادگیری اجرایی

یک مدل خلاقانه تشخیص فرصت کارآفرینی

پنج مرحله تشخیص فرصت کارآفرینانه

سه مدل یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینی

یادگیری ادراکی در فاز اکتشاف

یادگیری رفتاری در فاز شکل گیری

یادگیری اجرایی در طول هر دو فاز تشخیص فرصت کارآفرینی

نقش یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینی

تشخیص فرصت کارآفرینیاز طریق یادگیری ادراکی

تشخیص فرصت کارآفرینیاز طریق یادگیری رفتاری

تشخیص فرصت کارآفرینیاز طریق یادگیری اجرایی

اهداف تحقیق

فرضیات تحقیق

روش تحقیق

ابزار تحقیق

جامعه آماری و حجم نمونه

روشهای تجزیه و تحلیل داده ای تحقیق

یافته های تحقیق

اثبات فرضیات

بحث و نتیجه گیری

محدودیت‌های تحقیق

پیشنهادات

پیشنهادهای کاربردی

پیشنهادهای پژوهشی:

منابع

فایل ورد 22 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *