بررسی رابطه عزت نفس دانش اموزان با پیشرفت تحصیلی در مدارس استان اصفهان
عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس میکند (شاملو، 1372). وقتی سخن از عزت نفس به میان میآید ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم میشود مطرح میگردد. یکی از پیچیدهترین و ناراحت کنندهترین مسائل شخصیتی عقده حقارت است. کودکانی که احساس بیلیاقتی و عقبماندگی میکنند کمتر برای موفقیت و انجام دادن کارها به تلاش و کوشش دست میزنند. رشد سالم شخصیت ایجاب میکند که شخص نه فقط برای شناخت خود، بلکه بیشتر برای پذیرش خود فعالیت کند پژوهشهای ارزشمندی دربارهی ارتباط خودشناسی فرد در رابطه با رشد سالم و سازگاریهای شخصیتی افراد انجام گرفته و نتایج مثبت و سودمندی به بار آورده است(پارسا، 1376).
در زمینه رابطهی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد پژوهشهای زیادی در زمینه پی بردن به رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است. گستردهترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است. یکی دیگر از این پژوهشها در زمینهی عزت نفس یافتههای کوپر اسمیت است که در سال 1967 منتشر شد. به نظر کوپر اسمیت منابع عزت نفس شامل موارد ذیلاند:
1. پای بند بودن به آداب و قوانین اجتماعی و اخلاقی
2. مهم بودن: وقتی شخص متوجه گردد که اهمیت دارد و در زندگی دیگران مهم است عزت نفس او بالا میرود.
3. موفقیت
4. قدرت: وقتی شخص احساس قدرت کند، در نتیجه میتواند روی سایرین اثر گذاشته و متعاقباً عزت نفس او بالا میرود.
بنابراین ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعاد شخصیت انسان و ارتباط آن با موفقیتها و با شکست و ناکامیهای فرد قابل ملاحظه و تبیین است. در این تحقیق که بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان در شهر تبریز در سال تحصیلی 93-92 است سعی میکنیم که این رابطه را با استفاده از پرسشنامه عزت نفس به نتیجه برسانیم. حال سؤال این است که عزت نفس و پیشرفت تحصیلی چه رابطهای با هم دارند؟
اهمیت و ضرورت مسأله:
داشتن عزت نفس برای یک زندگی موفقیتآمیز لازم است بنابراین باید به تقویت آن در بین دانشآموزان پرداخت.
از آنجا که عزت نفس کودک زمینه و اساس ادراکات وی از تجارب زندگی را مهیا نماید، امری ارزشمند محسوب میگردد شایستگی عاطفی-اجتماعی که از چنین شناخت مثبت از خود ناشی میشود، میتواند به عنوان نیرویی در مقابل مشکلات جدی آینده به کودک کمک کند.
عزت نفس جنبه مهمی از عملکرد و کشش کلی کودک است و به نظرمیرسد به صورت تعاملی با زمینههای دیگری از جمله سلامت روانی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد به این معنی که عزت نفس میتواند علت و هم معلول نوعی از عملکرد باشد که در سایر حوزهها رخ میدهد(پپ و همکاران، 1988).
در بحث از اهمیت و ضرورت موضوع میتوان به آیات قرآن و احادیث مراجعه نمود.
خداوند در سوره فاطر آیه ده میفرماید: « هر که طالب عزت است بداند که تحکم و عزت خاص خدا است، کلمه نیکوی توحید و (روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد».
و در سوره منافقون آیه هشتم آمده است که: «عزت خاص خدا و رسول و مؤمنین است». پیامبر گرامی اسلام در این باره فرموده است: «زندگی که در آن انسان زیردست و خوار باشد مردن از آن بهتر است و مردنی که با پیروزی مقرون باشد، صدهزار بار بر زندگی ذلتبار ترجیح دارد».
همچنین پیامبر گرامی میفرمایند: کسی که نفس خود را شناخت به یقین خدا را شناخته است حضرت علی (ع) میفرمایند: خویشتنشناسی سودمندترین دانشهاست.
اهداف:
هدف کلی:
تعیین رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرتبریز
هدف جزیی:
1-تعیین میزان رابطهی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی
2-تعیین میزان رابطهی عزت نفس با جنسیت
سؤالها:
1-آیا بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟
2-آیا بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد؟
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه:
بیان مسأله:
اهمیت و ضرورت مسأله:
اهداف:
هدف کلی:
هدف جزیی:
سؤالها:
متغیرها:
تعریف عملیاتی:
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مبانی نظری:
تعاریفی از عزت نفس:
ابعاد عزت نفس:
نیاز حرمت و احترام به خود
نشانههای عزت نفس ناسالم و عزت نفس سالم:
عوامل مؤثر بر رشد عزت نفس کودکان و نوجوانان عبارتند از:
عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی:
دیدگاههای دانشمندان درباره عزت نفس:
1-دیدگاه بک:
2-دیدگاه هورنای:
3-دیدگاه ماریون:
4-دیدگاه راجرز:
5-دیدگاه الیس:
دیدگاه اریکسون:
روشهای تقویت عزت نفس در کودکان و نوجوانان:
تأثیر اعتماد به نفس در موفقیتهای تحصیلی:
مبانی تجربی:
1-پژوهشهای انجام یافته در خارج از کشور:
2-پژوهشهای انجام یافته در داخل کشور:
مدل تحلیلی:
فصل سوم: روششناسی
روش تحقیق:
-جامعه آماری:
-نمونه آماری:
-ابزارها:
-روایی و پایایی پرسشنامه:
-روشهای آماری:
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
جدول 1-4: ریزنمرات دو متغیر x و y در دانشآموزان پسر
جدول 2-4: ریزنمرات دو متغیر x و y در دانشآموزان دختر
جدول 3-4: تبدیل نمرات خام پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر به واریانس و انحراف استاندارد
جدول 4-4: تبدیل نمرات خام عزت نفس دانشآموزان پسر به واریانس و انحراف استاندارد
جدول 5-4: تبدیل نمرات خام پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر به واریانس و انحراف استاندارد
جدول 6-4: تبدیل نمرات خام عزت نفس دانشآموزان دختر به واریانس و انحراف استاندارد
بررسی شاخصهای آمار توصیفی در دانشآموزان پسر آزمون عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
جدول 8-4
بررسی شاخصهای آمار توصیفی در دانشآموزان دختر آزمون عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
جدول 10-4
نمودار 1-4: فراوانی نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
فصل پنجم: نتیجهگیری
بحث بر یافتهها:
محدودیتهای تحقیق:
پیشنهادها:
منابع:
ضمائم
پرسشنامه
فایل ورد 64 صفحه ای