امنیت در تجارت الکترونیک
امنیت به معنای رهایی از خطر یا ترس و حمایت در مقابل تهدیداتی است که باعث صدمات مالی و صدمات منابع داده یا شبکه در فرم خرابی، افشا، تغییر و از بین رفتن می شود . امنیت اطلاعات فرآیندی است که سازمان از طریق آن سیستم ها، تجهیزات و شبکه های در برگیرنده اطلاعات حیاتی را حفاظت کرده، ایمن می کند( 2010 kim et al,).
منظور از امنیت، حفاظت دادهها درمقابل افراد غیرمجاز و خاطى در فرآیند تجارت الکترونیک مىباشد اینترنت یک شبکه کاملاً باز است و تا هنگامى که تدابیر لازم جهت عدم امکان دسترسى اشخاص غیرمجاز بهمنظور دراختیار قرار گرفتن اطلاعات و مداخله در آنها پیشبینى نگردد اطلاعات مىتواند مورد دستبرد یا دستکارى قرار گیرد.
براى مثال زمانى که از کارت اعتبارى در خرید استفاده مىگردد چنانچه شمارت کارت اعتبارى دراختیار افراد غیرمجاز قرارگیرد با سوءاستفاده از آن ممکن است خسارات مالى به صاحب کارت وارد آید و این خود دلیل آشکارى است براى محافظت هرچه بیشتر از تعاملات (transactions) الکترونیکى در شبکه اینترنت.
ابزارهاى اصلى این مراقبت رمزنگارى (Encryption) و شناسایى هویت (Authentication) مىباشد.
•رمزنگاری (Encryption)
•هویت شناسی (Authentication)
نیاز به امنیت تجارت الکترونیکی مورد مطالعه، با مشتری شروع و با انجام تجارت پایان می یابد؛ پس در این زنجیره تجارت داراییهایی هستند که باید محافظت شوند وبرای تضمین امنیت تجارت الکترونیکی که شامل سیستم کاربران،متن های انتقالی روی کانال های ارتباطی و سرورهای تجارت و وب است،امنیت هر قسمت بایدبه طور کامل مد نظر قرار گرفته شود. قطعا یکی از دارایی های بزرگ که باید محافظت شود،لینک های ارتباطی از راه دوراست و البته تنها نگرانی در کامپیوتر و تجارت الکترونیک این مورد نیست. برای مثال،اگر ارتباطات از راه دور به صورت لینک های امن ساخته شود،اما هیچ اقدامی امنیتی برای سرویس گیرنده انجام نگیرد بازهم امنیت زیرسوال قرار می گیرد.(sengupta,2010).
فایل پاورپوینت 40 اسلایدی