سپس میزان آسیبهای احتمالی شبکه حمل و نقل و وضعیت مراکز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینکار از نمونه سازی مونت کارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب دیده شبکه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام میشود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبکه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبکه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به کمک این روش می توان ضمن ارزیابی شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری کرد. مراکز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را امکان یابی کرد، برای اولیت بندی کرده و یا مراکز امدادی جدید را مکان یابی کرد. برای مدیریت بحران و کنترل ترافیک پیشبینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملکرد اجزاء شبکه حمل و نقل محاسبه کرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری که شبکه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و کاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.
فهرست عنوان صفحه
1-1 مقدار…………………………. 2
1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه……….. 5
2 بررسی کارهای انجام شده تاکنون……… 8
2-1 عملکرد اجزای شبکه بصورت مستقل……. 9
2-1-1 عملکرد فیزیکی و آسیب پذیری…….. 10
2-1-2 کارآیی………………………. 11
2-2-1 ازائه معیارهای کارایی…………. 11
2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی…… 17
2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی……. 20
2-3عملکرد کلی شبکه حمل و نقل………… 23
2-3-1 بررسی معیارهای کارایی شکبه تخریب شده 24
2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی….. 35
2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقهای.. 38
2-3-5 ارزیابی ریسک منطقهای………….. 42
2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان…… 47
2-4سفرهای ترافیکی بعد از زلزله………. 50
2-4-1-رابطه بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله 50
4-1 عملکرد شبکههای حمل و نقل ایران در زلزلههای گذشته 54
4-2 عملکرد شبکه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر 55
4-2-1زلزله کوبه ژاپن 1995…………… 56
4-2-1-1 پلها و راههای اصلی کوبه……… 57
4-2-1-2 راه آهن کوبه……………….. 59
4-2-1-3 سیستم متروی کوبه……………. 60
4-2-1-4 فرودگاههای اطراف کوبه……….. 60
4-2-2 لزله نورث ریج. کالیفرنیا آمریکا 1994 60
4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریکا 1989….. 61
4-2-4 زلزله ارمنستان 1988…………… 62
4-2-5 زلزله کاستاریا 1991…………… 63
4-2-6 زلزله مکزیکوسیتی، مکزیک 1995…… 63
4-2-7 زلزله فیلیپین 1990……………. 63
4-2-8 زلزله ازمیت ترکیه 1999………… 63
5ستاریوی زلزله…………………….. 68
5-1کارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………………….. 69
5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو…… 69
5-2-1 زلزله……………………….. 70
5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله……….. 72
5-2-3 آنالیز زلزله ………………… 72
5-2-4 پهنه بندی لرزه ای…………….. 72
5-2-5 روش پهنه بندی حرکات زمین تحت اثر زلزله 73
5-2-5-1 لرزه خیزی………………….. 73
5-2-5-2 کاهش شدت حرکات زمین در اثر دورشدن از مرکز زلزله 73
5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حرکات زمین لرزه 74
5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت کم 74
5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنهبندی با دقت کم 74
5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنهبندی با دقت زیاد 75
5-2-9کارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنهبندی لرزه 76
6 تقاضا…………………………… 79
6-1 سفرهای خدماتی………………….. 80
6-2 سفرهای امدادی………………….. 82
6-3 برآورد مجروحین…………………. 84
6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها………….. 85
6-3-2 طبقه بندی ساختمانها…………… 86
6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها. 86
6-3-4 نسبت تلفات انسانی…………….. 91
6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران. 95
6-3-4-2 برآورد تلفات برای شهرتهران….. 96
7 بررسی رفتارهای انسانی…………….. 99
7-1 رفتار رانندگان در هنگام وقوع زلزله. 100
7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان 100
7-1-2 مشکلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید کنندهآن………………………….. 102
7-1-2-1اشغال سطح خیابانها………….. 102
7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی……….. 103
7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده………… 104
7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن.. 104
7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع 104
7-1-3 راههای مواجهه با این مشکلات……. 104
7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی…………. 105
7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر………. 105
7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبکه بعد از زلزله 106
7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی ….. 107
7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی 111
8 برآورد عرضه…………………….. 115
8-1 برآورد شبکه حمل و نقل بعد از زلزله. 115
8-1-1 اجزاء شبکه………………….. 115
8-1-1-1 راهها ……………………. 115
8-1-1-2 تقاطعات …………………. 117
8-1-1-3 پلها …………………….. 119
8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبکه………. 120
8-1-3 خرابیهای مستقیم شبکهحمل و نقل بعد از زلزله 121
8-1-3-1 خرابی بدنه راه ……………. 122
8-1-3-2 تونل …………………….. 124
8-1-3-3 خرابی پل…………………. 125
8-1-3-4 منحنیهای شکنندگی یا خرابی پلها. 126
8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبکه حمل و نقل بعداززلزله………………………………… 130
8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر……. 131
8-1-4-2 عوامل ترافیکی…………….. 131
8-2 برآورد مراکز امداد رسانی……….. 132
8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراکز امدادی 133
8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح……………. 134
8-2-3 عملکرد بیمارستان بعد از زلزله…. 135
8-2-4 خرابی بیمارستانها……………. 136
9 توزیع………………………….. 140
9-1 شبیه سازی…………………….. 140
9-1-1 روشهای ضریب رشد……………… 142
9-1-2 ضریب رشد بکنواخت…………….. 143
9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ………… 143
9-1-4 مدل فراتر ………………….. 144
9-1-5 مدل دیترویت ………………… 145
9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس) 145
9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد……….. 146
9-1-8 مدل جاذبه ………………….. 147
9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ………… 149
9-1-10 مدل فرصت بینابینی ………….. 150
9-2 توزیع به کک مدلهای برنامه ریزی خطی. 152
9-3 مقایسه بین مدلهای توزیع ……….. 155
10 مدلهای تخصیص ………………….. 159
10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (کوتاهترین مسیر) 160
10-1-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر……… 161
10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……. 162
10-2-1 روند تخصیص افزایشی………….. 164
10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و کم.. 165
10-3-3 روند میانگین متوالی ………… 165
10-3 تخصیص احتمالاتی ………………. 166
10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیهسازی. 166
10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی …………. 168
10-4 روش برنامه ریزی خطی ………….. 168
10-5 روشMcLaughiln …………………. 169
11 تحلیل ریسک ……………………. 171
11-1 شبیه سازی مونت کارلو………….. 171
11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت کارلو…. 173
11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ….. 173
11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت کارلو 175
11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی…….. 176
11-4-1 توابع توزیع………………… 177
11-5- دقت برآوردهای احتمالاتی……….. 177
12 ارائه مدل …………………….. 182
12-1 سناریوی زلزله ……………….. 182
12-2 برآورد تقاضا ………………… 184
12-3 برآورد عرضه …………………. 188
12-3-1 برآورد شبکه حمل ونقل………… 189
12-3-2-1 @ Risk …………………… 192
12-4-1 الگوریتم کوتاهترین مسیر …….. 194
12-4-2 برنامه ریزی خطی ……………. 195
12-4-3 نرم افزار مدل ……………… 196
12-4-4 قابلیت توسعه ………………. 197
12-4-4-1 درنظر گرفتن ترافیک غیرامدادی رسانی 197
12-4-4-2 درنظرگرفتن وضعیت کنترل برترافیک 198
12-4-4-3 در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراکز امدادشده رسانی………………………………… 199
12-4-4-4 درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراکز امداد رسانی………………………………… 199
12-4-4-5 مبداء و مقصدها مجازی……… 199
12-4-4-6 استفاده از تابع ارزش زمان….. 199
12-5 ارزیابی شبکه ………………… 200
12-5-1 ارزیابی کل شبکه ……………. 202
12-5-2 ارزیابی اجزاء شبکه …………. 204
12-5-2-1 تحلیل حساسیت……………… 204
13 بکارگیری مدل ………………….. 202
13-1 شبکه ساده با یک مبداء و مقصد ….. 208
13-1-1 روندانجام تحلیل شبکه ……….. 209
13-2 شبکه متشکل از چند مبداءو مقصد….. 212
13-2-1 نتایج تحلیل ……………….. 214
14- پیشنهادات برای کارهای آینده…….. 219
فایل ورد 189 صفحه ای