در شریعت مقدس اسلام، اگر چه « اصل قصاص» در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص با شرایطی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی همواره شارع مقدس به عفو و گذشت نسبت به قصاص توصیه و تأکید داشته و با وعده پاداش اخروی برای عفو کنندگان، عفو را برتر و افضل از اجرای قصاص دانسته است. به عبارت دیگر، نظام حقوقی اسلام، در واکنش نسبت به این قبیل جرایم، دو اصل مهم عدالت و رحمت را مورد توجه و لحاظ قرار داده است.در این کار تحقیقی با موضوع شرایط و کیفیت قصاص عضو سعی بر این است که در فصل اول به بیان کلیات و سیر لغوی کلمه قصاص و شرایط تحقق آن بپردازیم و به آن اشاره ای داشته باشیم و درفصل های بعد به موضوعاتی همچون پیوند عضو پس از قصاص و مسائا مرتبطی با آن اشاره ای داشته باشیم با این امید که این کار مورد توجه قرار گیرد.
چکیده1
کلید واژه1
مقدمه2
روش تحقیق3
فصل اول:
کلیات
مبحث اول :تعاریف5
گفتار اول : واژه شناسی5
گفتار دوم : ماهیت6
بند اول :حق و حکم6
بند دوم :حق الله و حق الناس10
گفتار سوم : سابقه تاریخی14
بند اول :دوران قدیم14
بند دوم :ادیان قبل از اسلام15
بند سوم :اسلام18
بند چهارم :نظام حقوقی ایران20
مبحث دوم:تعاریف قصاص عضو و شرایط تحقق آن22
گفتار اول :شرایط مشترک بین قصاص نفس و عضو22
گفتار دوم :شرایط اختصاصی قصاص عضو23
گفتار سوم:کیفیت و احکام قصاص جراحت و قطع اعضاء. 24
بند اول :عفو از قصاص25
گفتار چهارم :شرایط و کیفیت قصاص عضو در قانون ایران25
فصل دوم:
سقوط قصاص عضو و پیوند عضو پس از قصاص
مبحث اول :علل مشترک سقوط قصاص عضو31
گفتار اول:عفو مجنی علیه31
بند اول : واژه شناسی31
بند دوم: ماهیت حقوقی32
بند سوم: ادله مشروعیت33
گفتار دوم: بررسی عفو به عنوان مهم ترین علل مشترک سقوط قصاص34
بند اول : واژه شناسی34
بند دوم : ماهیت حقوقی 36
بند سوم: ادله مشروعیت36
گفتار سوم :حق قصاص عضو39
بند اول : عفو مطلق39
بند دوم: عفو معلق40
بند سوم :عفو مشروط40
گفتار چهارم :دارا بودن حق قصاص44
گفتار پنجم :صاحب حق عفو در قصاص عضو49
مبحث دوم :پیوند عضو پس از قصاص49
گفتار اول:بیان نظرات فقها و کتاب های آنها49
گفتار دوم :پیوند عضو قطع شده ، چه اثرى برحکم قصاص دارد59
نتیجه گیری65
منابع و مآخذ66
فایل ورد 66 صفحه ای