اکسپرسیونیست-Experssionism


اکسپرسیونیسم

دراین مقاله ابتدا به معنی و مفهوم اکسپرسیونیسم وچگونگی پیدایش و عوامل تاثیر گذار بر آن و سپس فلسفه دانی که برروی هنرمندان تاثیر بسزایی گذاشته است پرداختیم و به موضوعاتی از قبیل ویژگی های خاص نقاشان فوویسم و فوتوریسم اشاره کردیم  و در ادامه، سبک اکسپرسیونیسم را در هنرهایی از قبیل نقاشی، پیکره سازی ، عکاسی ، سینما ،ادبیات موسیقی و معماری که هدف اصلی ما بوده بررسی نموده و اشاره ای به حزب ناسیونال سوسیالیست و موضوعاتی که هیتلر و حزب نازی از فلسفه نیچه به نفع خود استفاده نموده اند . و در نهایت به معرفی معماران پیشتاز و آثار آنها و تعریف نئواکسپرسیونیسم  پرداخته ایم.

مقدمه :

اکسپرسیونیسم بیان کننده احساسات ذهنی و درونی هنرمندمی باشد واهمیت این موضوع از آنجایی که بیان نیاز فطری است ویکی از راههای مهم ایجاد ارتباط با دیگران می باشد محسوس میباشد

حتی معماران بسیاری برای بیان آثارشان از این سبک الهام گرفته اند که برای عموم واضح تر و قابل درک تر باشند.

در ضمن با اشارات مختصری به سبک های هم راستا با این سبک می پردازیم

سوالاتی ممکن است  برای بهتر شناختن سبک اکسپرسیونیسم در ذهن شما مطرح شود .

تا حدودی ما پاسخگو می شویم .

ونسان ون گوگ-گلهای آفتاب گردان
ونسان ون گوگ-گلهای آفتاب گردان

معنی و مفهوم اکسپرسیونیسم:

اکسپرسیون (Expression) در لغت به معنای «بیان ، عبارت ، حالت و چهره» است و اکسپرسیونیسم دراصطلاح به مکتبی اطلاق می شود که در هنرهای مجسمه سازی ، نقاشی ، ادبیات و … روشی را به کار می گیرد تا حالات، طرزتفکر واحساسات درونی هنرمند و خالق اثر را بیان کند.

 

اکسپرسیونیسم زبانی برای بیان افکار، احساسات
درونی ، غرایز انسانی وزبانی تند برای برخورد با قوانین و اصول موجود در قالبهای هنری است و اکسپرسیونیستها با طغیان اندیشه ، قدرت کلمات ونیروی هنر که همراه با سرکشی و نافرمانی از اصول سنتی است اثر خود را ارائه می دهند.

 

اکسپرسیونیسم جنبشی درادبیات بود که نخست

 

درآلمان شکوفاشد.

 

اکسپرسیونیسم در واقع ناشی از نوعی برخورد تازه با زندگی است یا بهتر بگوییم پیش بینی فاجعه

 

برای نمونه مکتب تبریز در نگارگری ایرانی و مکتب سونگ در هنر چین را اکسپرسیونیست هنر ایران و چین می نامند.

عقاید اکسپرسیونیستها

– نفی جامعه سرمایه داری و مدرنیته

– نفی قالبهای سنتی

– تغییر وضعیت موجود

– هنر انتزاعی

ژرژ روئوا-زیستن دشواراست
ژرژ روئوا-زیستن دشواراست

معماری اکسپرسیونیست

یک حرکت معمارانه بود که در شمال اروپا در دهه اول قرن بیستم به موازات هنر بصری و عملی اکپرسیونیست پیشرفت کرد.عبارت “معماری اکسپرسیونیست برای اولین بار فعالیت‌های پیشرو(اوان گارد) هلندی و اتریشی وچکسلاواکی و دانمارکی را از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۴توصیف می‌کند. تعریف مجدد بعدی این عبارت بر می‌گردد به ۱۹۰۵ و همچنین گسترش ان برای احاطه کردن بقیه اروپا. امروزه این معنی از خیلی مرزهای دورتر گذشته تا به معماری هر زمان و مکانی که بعضی کیفیت‌های حرکت طبیعی برگردد مثل: تحریف,تکه تکه شدن یا ارتباط سخت و پرفشار احساسات.

آنتونیو گائودی – کازامیلا – بارسلونا 1905
آنتونیو گائودی – کازامیلا – بارسلونا 1905

 

نتیجه :

پس از بررسی و باز نگری مکتب اکسپرسیونیسم سوالی که در ذهن ما مطرح شده بود تا حدود زیادی به آن پاسخ دادیم و افکار و معیارهای یک هنرمند اکسپرسیونیست رادرک کردیم و دریافتیم که هنرمندان چگونه احساس درونیشان را در عصر خود به دیگران منتقل میکردند.و چگونه سیاست هر دوره و زمان روی افکار هنرمندان تاثیر گذار بوده است.

 

04
کاخ دادگستری تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *