دانلود پاورپوینت منظر شهری (محیط و منظر – و عوامل موثر بر طراحی آن)


دانلود پاورپوینت منظر شهری (محیط و منظر - و عوامل موثر بر طراحی آن)

دانلود پاورپوینت منظر شهری (محیط و منظر – و عوامل موثر بر طراحی آن)

تاریخچه منظر شهری :

از دیرباز با پیدایش و تکوین شهرها ماهیتاً وجود داشته

مطرح شدن واژه تخصصی منظر شهری با طراحی و اقدامات : فردریک لاالمستد، در اواخر قرن نوزدهم

پیشگام آموختن زبان خاموش شهر و فراگیری زبان بصری منظر شهری ( کتاب منظر شهری): گوردن کالن، در سال 1961

منظر شهری به عنوان دستاوردهای در حال وقوع در زمینه شهرسازی: چالرز والرهیم، در اواخر قرن بیستم

رشته تخصصی و تعریف شده منشعب از شهرسازی و معماری : امروزه

tonscapeمنظر شهر
– بخشی از شکل شهر است که توسط ناظر دریافت می گردد.

– شکل شهر در این جا به کیفیتی مستقیما محسوس تبدیل می شود.

عینیت قابل ادراک

فضای مورد ادراک

آن چه که ما از واقعیت موجود دریافت

می کنیم

 

مفاهیم محیط و منظر

با درک اولیه عواملی که بر فرم تاثیر می گذارند و با این باور که طرح باید پاسخگوی این عوامل باشد، چگونه می توان  عواملی را که در زمان و مکان معین اثر می کنند شناسایی کرد ؟ به عبارت دیگر، ما چگونه محیط و منظر را تفسیر می کنیم؟

در جواب این سوالات میتایلگارد واتز می نویسد: ما می توانیم محیط و منظر را بخوانیم همانگونه که می توانیم کتابی را بخوانیم. (ماتلاک، 1379، 30).

وسیع ترین بخش محیط و منظر از عناصر معمولی تشکیل می شود که ایموس راپاپورت، از آن ها به عنوان «سنت عامیانه» یاد می کند. بخش کوچکتر، عناصری را تشکیل می دهد که پیش آگاهانه تصور شده و راپاپورت از آن ها به عنوان «سنت اعیانی» نام می برد. دو سنت عامیانه و اعیانی، خود درونی و خود بیرونی ما را بیان می کنند. همانگونه که پیرس.اف.لوییس در کتاب اصولی برای خواندن محیط و منظر می نویسد: آن ها با سلایق، ارزش ها، آرمان ها، در فرم محسوس با ما ارتباط برقرار می کنند. (ماتلاک، 1379، 31).

تعریف منظر

منظر آنگونه که انسان نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد نتیجه تعامل های پیچیده متعددی است بین انسان و طبیعت. هر منظری براساس نحوه ارتباط مردم با محیط فیزیکی و طبیعی در گذشته، شخصیت خاصی پیدا می کند.(بیر، هیگینز، 1381-ص166)

محیط و منظر

بیان لحظه ای است با هزاران عامل بوم شناختی – فن شناختی و فرهنگی (بیر، هیگینز، 1381-167)

در تعریف امروزی، محیط و منظر به صورت واژه ای جامع تعریف می شود، که طبیعت بکر و شهر ساخته شده، هر دو را در بردارد.

محیط و منظر در قالب دیگر:

– منظر: حاصل تعامل های پیچیده متعددی است بین انسان و طبیعت.

– محیط و منظر: بیان لحظه ای با هزاران عامل بوم شناسی، فنی شناختی و فرهنگی.

– طراحی محیط و منظر: خلق محیط و منظرهای پرمعنی و پایدار.

محیط و منظر طراحی

طراحی محیط و منظر، به صورت ایجاد هماهنگی میان عوامل بوم شناختی، فن شناختی و فرهنگی است. این عوامل، مداوم در حال تغییرند و هر عنصر جدیدی که توسط طراح وارد محیط و منظر شود، موجب تغییر آن خواهد شد. بنابراین، طراحی موفق محیط و منظر، با پیوند عوامل بوم شناختی و انسانی، بخشی از تکوین پویای محیط و منظر فرهنگی را تشکیل میدهد.(ماتلاک، 1379-20-21)

در طول تاریخ، انسان ادراکات مختلفی از منظر داشته است. ادراکات او در ابتدا مختص به فعالیت چشمگیر او در شکار و جمع آوری ریشه گیاهان بود. (بل، 1384، 310) اما این ادراک با تکامل جسمی و فکری او گسترده و پیچیده تر شد. او با اختراعات خود به تدریج بر بخشی از منظر تسلط یافت (روحانی، 1371، 49) و این خود، سبب بروز ادراکاتی جدید از منظر جهان زندگی او شده است. این روند تاریخی در طول هزاران سال زندگی انسان بر روی کره زمین ادامه داشته و رو به تکامل بوده است. (رستنده، 1386، 8).

معادل لغت منظر در زبان انگلیسی landscape و در زبان فرانسه paysage  که بر امده از دو واژه ی land  و pay  به معنای سرزمین و  scape و sage  به معنای نگاهی به دور میباشد، به مفهوم سرزمینی است که از دور دست در برابر دیدگان قرار میگیرد که در فارسی به لغت چشم انداز تعبیر میگردد. اما در فرهنگ زبان عامیانه واژه ی نظر کردن به معنای دیدن همراه با تامل کردن است. در نتیجه منظر پدیده ا ی است که در اثر توجه به محیط با هدف مطلوب ساختن فضای بیرونی و محیط برای انسان هوشمند به کار می اید.( منصوری، 1382، 2 )

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 57
حجم: 4.4 مگابایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *