دانلود فایل ورد معماری پرش کیهانی


فهرست مطالب:

مقدمه

پرش کیهانی

معرفی نامه

روند طراحی

شکلها و مصالح

پروژههای فرانک  گهری

موزه‌ی گوگنهایم

دی‌جی بانک

سالن کنسرت والت دیسنی

پارک میلنیوم

بنای پیتر بی لووئیز:

 

مقدمه:

فرانک گری از جمله معماران نادری است که هم تحسین منتقدین و هم شهرت عمومی را همزمان دریافت کرده. طراحی‌هایش به شکلی دراماتیک خط بین هنر و معماری را کمرنگ کرده و هنوز نمایش تجسمی طراحی‌هایش نقش کاربرد و کاربری را کمرنگ نکرده‌است. هم در طرح‌های اولیه و هم در ماکت‌هایش گری فرآیندی طاقت‌فرسا از طرح و بازبینی و ریویژن را انجام می‌دهد.

چنین معمارانی می توانند باعث رشد و ترقی معماری ومعماران ما شود.البته اگر بتوانیم این معماران خوب بشناسیم انگاه می توانیم از آنها یاد بگیریم.

به همین دلیل (نیاز به شاختن معماران بزرگ) ما تحقیق خودرا به فرانک گهری   اختصاص دادیم.

امیدواریم تلاش ما برای ارائه تحقیقی خوب و مناسب از این معمار بزرگ نتیجه ای خوب وقابل قبول داشته باشد.وتوانسته باشیم هر چند ناقص ولی بطور اجمالی این معمار بزرگ را بشناسانیم.

پرش کیهانی:

پرش کیهانی نام سبکی در معماری است که به نوعی در ادامه سبکهای دیکانستراکشن و فولدینگ در معماری دنیای امروز در حدود 30 سال گذشته بوده است.این سبک در سال 1998 و با بنای زیبای جالب موزه ی گوگنهایم در بیلبائوی اسپانیا خود را به عنوان سبک متمایز کننده معماری نشان داد.از معماران معروف این سبک می توان به پیتر آیزنمن وزاها حدید و فرانک گهری اشاره کرد.

بناهای  پرش کیهانی بناهایی با احجام نرم وسیال و منحنی وار ساخته می شوند. بناهایی که چه در مرحله طراحی و چه در مرحله اجرا نیازمند فناوری بسیار بالایی هستند فناوری که بتوان با آن احجامی این چنین نرم وسیال را ساخت.به همین دلیل نمی توان این سبک معماری را از فناوری منتفی دانست.البته نمی توان میزان نفوذ فناوری را در این سبک با سبکهای های-تک و اکو-تک مقایسه کرد.

معمولا در طول تاریخ برای شکل گیری یک سبک معماری چند سال فلسفه آن سبک بوجود می آید. فلسفه ای که به نوعی شکل دهنده نوع زندگی مردمان آن زمان است.عموما محل شکل گیری هر فلسفه ی زندگی در دوران اخیر کشور فرانسه بوده است ولی برای ورود به عرصه معماری عموما سرآغاز کارها از آمریکا بوده است.برای مثال می توان ساختمان مرکز گردهایی کلبوس درسبک دیکانستراکشن در آمریکا توسط آیزنمن را ر نظر داشت.

اما  فلسفه ی پرش کیهانی چیست؟

با توجه به کمبود منابع در این زمینه در ایران نمی توان شناخت دقیقی از این سبک داشت به همین دلیل ساختمانهایی که بصورت کج و معوج ساخته می شوند را نمی توان به این سبک نام گذاری کرد.

در فلسفه ی پرش کیهانی زشت و زیبا ,کج و صاف و بطور کلی تمامی متضادها در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

در کل امروزه هر 3 دقیقه یک بار یک فلسفه یا یک نظریه  بوجود می آید و به نوعی انسانها , در فلسفه های  متفاوت زندگی می کنند.در حالیکه هر فلسفه ونظریه بشریت را به سمت خود می کشد و حتی نظریه های کاملا متفاوتی نیز وجود دارد در واقع این نوع سبک (پرش کیهانی) تشکیل شده از احجام مختلف که هر حجم مخاطب را به سمت خود سوق می دهد و گویی انسان را بوسیله این احجام گوناگون به نظریه های متفاوت می کشاند.و درموزه گوگنهایم می توان براحتی مشاهده کرد که طرح بنا تشکیل شده از اشکال غیر هندسی متفاوت که هر شکل یا حجم به سمتهای گوناگون در حرکت می باشند ودر جهان امروز نیز بدینگونه است که هر نظریه انسان را به جهتی جدید وتازه  می راند.

.در پرش کیهانی هر لحظه باید منتظر اتفاق تازه ای بود,اتفاقی که قابل پیش بینی نیست همان چیزی که در عالم هستی نیز وجود دارد.

این نگرش ها در معماری تاثیر داشت,استفاده از احجامی که نمی توان برای آینده ولحظه بعدی بنا فرمی را تصور کرد. بناهایی که از هر نقطه ی دید دارای یک تصویر می باشندویا دور یا نزدیک شدن به آن بنا شکلی جدید رامشاهده می کنیم.اوج سبک پرش کیهانی در معماری بنای خارق العاده موزه ی گوگنهایم در بیلبائوی اسپانیا است که توسط فرانک گهری طراحی و ساخته شده است,که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فرانک گهری به نوعی پیشگام سبک پرش کیهانی است,از این رو ما ابتدا خواستیم این سبک را معرفی کرده وسپس فرانک گهری را به عنوان معمار این سبک بررسی کنیم.

در حال پروژه هایی که فرانک گهری در این سبک کارکرده است را می توان به موزه ی گوگنهایم

در بیلبائو,پارک میلنیوم(گرانت) در شیکاگو و موزه ی گوگنهایم درابوظبی اشاره کرد.

امیدواریم توانسته باشیم تحقیقی جامع از فرانک گهری ارائه کرده و درکنار آن تاحدودی سبک پرش کیهانی را نیز بشناسیم.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 57
حجم: 6.11 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *