معرفی رشته علوم انسانی


معرفی رشته علوم انسانی

علوم انسانی به دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که به موضوعاتی چون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار و کنش انسان، و روان و اندیشه افراد توجه دارد. جامعه شناسی، روان شناسی، زبانشناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و تاریخ چند نمونه از رشته‌های علوم انسانی‌اند. علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم “علوم انسانی مدرن” و دوم “علوم انسانی جدید” که با نام پست مدرن هم خوانده می‌شود. در “علوم انسانی جدید” با روش‌های عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری-تعمقی امور انسانی را مطالعه می‌کنند. این روش‌ها معمولاً در تقابل با روش‌های تجربی در علوم تجربی و علوم انسانی مدرن قرار می‌گیرند. در علوم انسانی جدید روش بررسی موضوعات و پژوهش پیرامون آن‌ها بیشتر با روش مشاهدهٔ غیر مستقیم است. در عین حال بسیاری از شاخه های علوم انسانی چون مدیریت،اقتصاد،حسابداری،جغرافیا و روانشناسی برای تجزیه و تحلیل از برخی علوم غیرانسانی همچون ریاضیات کاربردی(در مدیریت)،آمار کاربردی و تحلیل رگرسیون(اقتصاد و روانشناسی)،GISوسیستم های راداری و سنجش ازدور(در جغرافیا)وسایر روشهای تجربی استفاده میکنند. در واقع میتوان گفت آنقدر که برخی علوم پایه همچون: آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی در علوم انسانی اثرگذار بوده اند و مورد استفاده قرار میگیرند،در سایر علوم کاربرد پیدا نکرده اند!

جامعه شناسی:

جامعه شناسی جوان ترین رشته علوم اجتماعی است و رشته ای بین رشته ای می باشد. یعنی از تمام رشته ها بخصوص علوم انسانی وام گرفته و درباره ساختارهای اجتماعی کارکرد آنها همچنین روابطشان بررسی میکند در واقع برای یک جامعه شناس ساخت کلان جامعه از یک سو و افراد داخل آن از سوی دیگر حائز اهمیت است و به رابطه فرد و جامعه نیز میپردازد اما کسانیکه علاقمند به مطالعه این رشته هستند ابتدا باید به قوه عقلانی خویش بهایی دو چندان دهند لحظه ای از درک ساخت کارکرد و افراد در جامعه غفلت نکنند همیشه جامعه و سیر حرکت آن را در نظر داشته باشند بنا براین جامعه شناسی یعنی تماما فکر عقل و مطالعه در احوال گذشته حال و آینده جامعه.

بازارهای کار :

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شاخه ها و واحدهای مختلف وزارتخانه تعاون کار بکنند. همچنین می توانند در تعاونی های شرکتها و وزارتخانه های مختلف اعم از تعاونی های تولیدی، مصرف و مسکن به عنوان مدیر و برنامه ریز مشغول به کار شوند. با این که فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در بسیاری از وزارتخانه ها و شرکتهای خصوصی و دولتی مفید باشند اما متاسفانه بازار کار این گرایش محدود می باشد چون در جامعه ما به مدیریت علمی تعاونی ها اهمیت نداده و در کل تعاونی ها حضوری فعال در جامعه ندارند.

 

رشته روانشناسی

 گفته شده است که رویکرد نوین به روان‌شناسی از سال 1879، یعنی اندکی بیش از صد سال پیش آغاز شده است. آنچه نظام فلسفه قدیم را از روان شناسی جدید متمایز می‌سازد و پیدایش روان‌شناسی را به عنوان یک نظام مستقل و یک زمینه مطالعاتی علمی، متفاوت  نشان می‌دهد، رویکردها و فنون مورد استفاده در آن است. زمانی که پژوهشگران برای مطالعه‌ی ذهن به مشاهدات دقیقاً کنترل‌شده و آزمایشگر روی آوردند، روان‌شناسی هویتی مستقل از ریشه‌های فلسفی‌اش کسب کرد.

گرایش ها

1- روانشناسی‌ عمومی 2- روانشناسی بالینی 3- روانسنجی 4- روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان

روانشناسی‌ عمومی‌

فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در مراکزی نظیر ‌مدارس‌، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات‌ مخصوص‌ آموزش‌ و نگهداری‌ افراد عقب‌ مانده‌، مراکز اصلاح‌ و تربیت‌ و ندامتگاه‌ها، بیمارستان‌های‌ روانی‌، مؤسسات‌ توانبخشی‌، مؤسسات‌ آموزشی‌ و مکان‌هایی از این دست مشغول فعالیت شوند.

 

روانشناسی‌ بالینی‌

مراکزی‌ که‌ در حال‌ حاضر می‌توانند روانشناسان‌ بالینی‌ را به‌ همکاری‌ دعوت‌ کنند عبارت‌اند از: بیمارستان‌های‌ عمومی‌، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های‌ روانی‌، مراکز نگهداری‌ بیماران‌ و معلولین‌ جسمی‌ و روانی‌، مراکز کارآموزی‌، مراکز کودکان‌ بزهکار، ندامتگاه‌ها و مراکز آموزشی.

رشته زبان شناسی:

در قرون اخیر تلاش‌های بسیار جامعی در مورد زبان، منشا پیدایش آن، منشا پیدایش خط، بررسی ماورای زبانی(زیر ساخت و روساخت‌های آن)، تجزیه و تحلیل‌های زبانی توسط محققان صورت گرفت که همه آن‌ها زمینه‌های مطالعات علمی برای رشته‌ای به نام “زبان‌شناسی” شدند.

گرایش ها

زبان‌شناسی‌ همگانی:

زبان‌شناسی همگانی را بررسی و توصیف علمی زبان گفته‌اند و آن را در شمار علوم تجربی جای داده‌اند؛ علم تجربی‌ای که موضوع آن پدیده‌ای انسانی- اجتماعی است.خاستگاه این علم نوبنیاد زبان‌شناسی تاریخی- تطبیقی است که در قرن نوزدهم در اروپا رونق بسیار یافت و خود در آن زمان فیلولوژی نامیده می‌شد.

 

آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان:

گرایش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان تخصصی‌تر از به مقوله زبان‌فارسی می‌پردازد و با نگاهی به کتب تاریخی به پیشینه تاریخی زبان می‌پردازد و مسائل حوزه آموزش را نیز مطرح می‌سازد.

  • بازارهای کار :

یک دانش‌آموخته زبان‌شناسی می‌تواند به تجزیه و تحلیل کتب درسی، یا در نهادهای سیاسی به پژوهش‌های جامعه شناختی یا در شهرداری‌ها به پژوهش‌های گویش شناسی بپردازد. حتی در کلینیک‌های پزشکی به کار گفتاردرمانی مشغول شود.

رشته مدیریت

دلایل گوناگون نمی‌توان واژه مدیریت را به سادگی تعریف کرد. از این دلایل می‌توان به گستردگی دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن اشاره کرد. مدیریت فرایند برنامه‌ریزی، تشکیلات، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از دیگر منابع سازمانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی است. مدیریت امروز مجموعه‌ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، ریاضیات، آمار و … است که هدفش افزایش بهره‌وری، کارایی و اثربخشی سازمانی است.

 

گرایش ها

1- مدیریت بازرگانی 2- مدیریت دولتی

هدف رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته‌ای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمان‌ها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند)

3- مدیریت صنعتی 4- مدیریت فن‌آوری اطلاعات 5 – مدیریت تکنولوژی 6-  مدیریت منابع انسانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *