دانلود مطالعات جامع رنگ در معماری


دانلود مطالعات جامع رنگ در معماری

دانلود مطالعات جامع رنگ در معماری

مقدمه
رنگ زندگی است، زیرا جهانی بدون رنگ برای انسان (حتی حیوانات) مرده جلوه می کند. ماهیت اصلی رنگ طنینی از تصورات خیالی بوده و در این حالت رنگ موسیقی است.

همچنانکه شعله آتش نور پدید می آورد، رنگ ها فرزندان نور هستند و نور مادر آنهاست.نور، این اولین پدیده جهان هستی، جوهر و ماهیت جاندار جهان را از طریق رنگ ها بر ما آشکار می سازد. شکل و رنگ، آن تجلیات جوهری مافوق تصورند که ما از آنها تصور ناچیز داریم. رنگ ها عناصر اولیه، ثمره و فرزندان نور اصلی بدون رنگ هستند که متضاد و همزاد آن تاریکی بدون رنگ است.

همچنانکه صوت به لفظ ادا شده، رنگی درخشان می دهد، رنگ نیز مایه ای جلادار است و مفهوم معنوی به فضا می بخشد و در اخلاق و رفتار انسان، حتی چهره او اثر می گذارد.. پس می توان با توجه و شناخت روحیه افراد، بوسیله رنگ آمیزی مناسب، فضاهای مسکونی و محل کار قابل تحمل و فعال بوجود آورد.

تاریخ رنگ
در آثار رنگین بازمانده از قرون گذشته می توانیم تمایلات عاطفی ملل ناپدید شده ای را بیابیم. مصریان و یونیان قدیم از طرح های رنگارنگ به وجد می آمدند.

چینی ها از دیرباز نقاشانی ورزیده و کارآزموده بودند، چنین ثبت شده است که امپراطوری از سلسله «هان» در 80 سال قبل از مسیح، مجموعه ای از نقاشیهائی را که گفته می شود از زیبایی رنگین و باعظمتی برخوردار بودند، در انبارهائی یا به اصطلاح امروزه در موزه ای نگهداری می کرد.

موزائیک های چند رنگ رومی و بیزانسی که با قدرت رنگ آمیزی گردیده اند از اولین هزاره عصر مسیحیت در اروپا نگهداری شده است. هنر موزائیک ضرورت های قدرت رنگ آمیزی را در مرتبه ای والا قرار داد، زیرا هر عرصه رنگی در موزائیک از قطعات رنگی و عناصر متعددی ترکیب شده است که هرکدام نیاز به توجه و انتخاب مناسب دارد.

در تزئینات پیشین قرون وسطائی راهبان ایرلندی، در قرون هشتم و نهم، لوحه های رنگین با تنوعی فراوان و نکته سنجی بسیار می یابیم. حیرت انگیزتر از همه نظر قدرت درخشندگی رنگ، صفحاتی است که در آن رنگهای بسیار متنوع درخشندگی یکسان دارند. اثرات زنده سرد و گرم حاصله از این رنگ ها چنان کم نظیرند که از آن زمان تا عصر امپرسیونیست ها و «وان گوگ» هرگز نظیر آن را نمی یابیم.

هنرمندان رومانسک و هنرمندان گوتیگ اولیه در نقاشی های روی دیوار و روی لوحه ها، رنگ ها را به عنوان مفاهیم و تعابیر سمبولیک به کار می بردند. بدین دلیل آنان کوشش می کردند تا رنگ ها را در مایه های خالص و بدون کدر نمودن به کار ببرند. اثرات ساده و روشن سمبولیک را بیش از سایه های متعدد و تغییرات رنگین پی جوئی می نمودند. فرم ها نیز متحمل چنین کیفیتی می شدند.

«جیوتو» و پیروان مکتب «سینز» اولین نقاشانی بودند که تصویر انسان را با فرم و رنگ به وجود آوردند و به این ترتیب آغازگز بدعتی شدند که جامعه صاحب نفوذ شخصیت های هنر اروپای قرون پانزدهم، شانزدهم و هفدهم باآن مواجه شدند.

فرانسیسکا (1492-1410) تصاویر افراد را با خطوطی تند و سطوحی به وضوح گویا و رنگهای تکمیلی متوازن رنگ آمیزی می کرد. رنگ های ملون از مایه های نادر در کارهای این هنرمند دیده می شود.

 

فهرست مطالب:

مقدمه. 5

تاریخ رنگ… 6

نظرات مختلف راجع به رنگ… 9

چرخه رنگ… 9

هماهنگی رنگها 11

سه بُعد دیداری رنگ… 13

اصطلاحات متداول رنگ… 13

سازواری اشکال هندسی و رنگ ها 14

تأثیرات روانی رنگ‌ها 15

قرمز. 15

آبی. 16

سبز. 17

اثر رنگ در فضا 18

الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان. 37

سقف ها، دیوارها و کف اتاق ها 38

اتاق نشیمن. 39

اتاق غذاخوری.. 39

رنگ های مناسب اتاق خواب.. 40

حمام. 42

حقه های بصری با رنگ… 42

رنگ های متفاوت در دکوراسیون داخلی. 47

رنگ آبی. 47

رنگ ارغوانی. 58

رنگ قرمز. 64

رنگ سبز. 70

رنگهای جوانی. 77

دلنشین‌ترین رنگ‌های فصل پاییز. 85

رنگ در شهر از دیدگاه طراحی شهری.. 89

رنگ در طراحی شهری.. 89

رنگ و نور. 92

کابرد رنگ در شهر. 95

رنگ و زمان. 98

تجربه نروژ. 104

تجربه انگلستان(لندن و هارلو) 106

بلوک های مسکونی ،اسلونی:ofis arhitekti 107

ساختمان اداری colorium،آلمان :alsop architects. 110

رنگ در فرهنگ معماری ایران. 112

رنگ در معماری ایرانی. 113

رنگ در ادبیات فارسی. 117

رنگ در گلیم کرد 121

سرنوشت رنگ‌ها در ‌شهر ‌شطرنجی. 123

زیباسازی.. 123

جای خالی رنگ در سرعت ساخت و ساز. 123

منطقه 5؛ خاکستری، اخرایی و 7 رنگ… 124

ترکیب رنگی نماها زیر ذره‌بین. 125

نتیجه گیری.. 127

منابع. 128

 

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 124
حجم: 6.6 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *